Col·lecció del Museu de Reproduccions

Arran de l’obertura del Palau de Maricel com a museu amb caràcter de secció del Museu del Cau Ferrat, la Junta de Museus hi aporta, a més de la seva pròpia Col·lecció de forja, una part del Museu de Reproduccions, inaugurat a l’antic Palau de la Indústria de Barcelona el 1891 i fusionat posteriorment amb el Museu d’Art Decoratiu i Arqueològic de Barcelona. Es tracta de reproduccions de qualitat de les obres de l’art universal destinades a l’educació artística.

El juny de 1936 la Junta va decidir portar les col·leccions de porcellana, ceràmica, esmalts , vidre, escultura, mobiliari i mosaic per ser exposades al Palau Maricel. Algunes de les obres són signades per alguns dels millors artistes com ara Teòfil Soyer (París i Ginebra) amb Afrodita amb amorets o Ernest Blancher. També destaquen els cofrets amb calaixos que procedeixen de Viena i daten del segle XIX. No tot són còpies, també hi ha originals fets partint d’obres d’altres disciplines artístiques, com els retrats de Rafael, signats per aquests artistes.

Formen part del Museu de Reproduccions, entre altres, la de la Marededéu de la capella del Palau de Maricel; l’estàtua de Pere el Cerimoniós, dita també de Sant Carlemany, l’original de la qual es troba al Museu de la Catedral de Girona; fragments dels mosaics bizantins de Ravenna que representen l’emperador Justinià i la seva esposa Teodora; el bust de Sèneca, còpia del que es conserva al Museu Arqueològic de Nàpols, així com les còpies d’altres retrats escultòrics romans, com el de l’emperador Tiberi; còpies dels artistes italians Lorenzetti, Giotto, Lucca della Robbia o el David de Donatello. Cal destacar en aquest conjunt una història del vidre, amb objectes bufats en els millors obradors de Murano i en tallers alemanys a principis de la dècada dels vuitanta del segle XIX.