Vinyet Panyella ressalta que el nou projecte museogràfic posarà en valor les col·lecions i fons

“Volem museus oberts, no volem portes tancades”. En aquests termes va resumir ahir la directora-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges, Vinyet Panyella, el caràcter i perfil que tindran els Museus de Sitges un cop culminada la reforma i adaptació de millora del Cau Ferrat, Maricel i Can Rocamora. Panyella va participar a les VIII Jornades de Patrimoni Cultural de la Pedrera, on va intervenir a la sessió L’ús del patrimoni en temps de crisi: nous equipaments, junt amb Quim Torra, director del futur Born Centre Cultural, el museu d’interpretació dels fets de 1714.  
La directora dels museus va confirmar que a mitjans del 2013 el Cau Ferrat tornarà a obrir les portes i “quedarà tal com era, però rehabilitat i amb l’estructura reformada; és a dir, sense humitats, sense llum que es mengi els dibuixos ni esquerdes o forats a les parets que ameçaven les obres i l’edifici”. Vinyet Panyella va mostrar-se satisfeta del projecte de reforma finalment aplicat, que rectifica l’exposat inicialment, ja que l’actual respecta el patrimoni arquitectònic i, al mateix temps, rehabilita els espais per a dotar-les de les estructures necessàries d’uns museus del segle XXI.  
La data de la recuperació plena de Maricel serà el 2014, com va assenyalar la directora, “amb una reorganització total de les col·leccions”. El Museu Romàntic, per la seva part, també serà objecte d’una reordenació dels seus fons, que potenciarà la col·lecció de nines antigues de Lola Anglada i rebrà a l’edifici de Can Llopis la col·lecció de marineria d’Emerencià Roig i Raventós.  
Vinyet Panyella va posar un èmfasi especial en el projecte museogràfic –presentat el passat 30 de setembre–, que dotarà els centres d’un discurs artístic i interpretatiu, que posarà en valor els seus fons i col·leccions, format per 15.000 peces, de les quals, més d’un 30% mai no s’han exposat al públic. En aquest sentit, la directora va ressaltar que els museus de Sitges han d’exhibir la bandera de la quantitat, però també de la qualitat i va apostar per recuperar la històrica definició del Cau com a Temple del Modernisme.  
En la seva exposició, Vinyet Panyella, va situar els museus de Sitges com uns centres on hi conflueixin variables com cultura, patrimoni, educació, desenvolupament econòmic i turisme cultural. En aquesta línia, va subratllar que un dels reptes dels tres museus locals i la flamant Fundació Stämfli és seduir el turisme que rep la vila i fer-se’n visibles.  
Presentació Museus de Sitges: patrimoni i marca