Un estudi confirma l’autenticitat de ‘Les llàgrimes de Sant Pere’ del Greco
dijous 6 març 2014
L’oli Les llàgrimes de Sant Pere és, efectivament, de Doménikos Theotokópoulos, el Greco. Així ho ha confirmat un estudi realitzat pels especialistes del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i del Museu del Prado, que ha assenyalat que l’artista de Creta n’és l’autor davant algunes tesis que havien posat en dubte la seva autoria. Les llàgrimes de Sant Pere i Magdalena pentinent amb la creu són els dos olis del Greco que van ser adquirits per Santiago Rusiñol i que formen part del fons del Cau Ferrat.
L’informe que valida l’autoria del Greco ha estat realitzat pels tècnics del Prado a proposta de Museus de Sitges, amb la intenció d’eliminar tots els dubtes que n’hi poguessin haver entorn l’autenticitat de l’obra. La sospita que aquesta i altres pintures del Greco tinguessin una autoria diferent l’havia despertat l’historiador de l’art Harold Wethey a mitjans del segle passat arran de diferents estudis que hi havia realitzat i que considerava que aquest i altres olis del Greco podrien haver estat realitzats a l’estudi de l’artista cretenc, però no necessàriament de la seva mà. Aquest interrogant havia planat durant tot aquest temps sobre aquesta i altres peces del Greco, si bé en cap cas ningú no n’havia pogut demostrar que tinguessin una autoria diferent.
Per aquest motiu, Museus de Sitges –davant la propera reobertura del Cau Ferrat i aprofitant la commemoració del 400 aniversari del Greco– volia la confirmació exacta de la seva autoria. Amb aquesta intenció, el cap de Col·leccions, Ignasi Domènech, va gestionar que el MNAC i el Prado estudiessin a fons l’obra per emetre un dictamen.
L’oli va portar-se als laboratoris del MNAC, on es va elaborar les radiografies necessàries que permetessin analitzar-ne l’autoria. Aquests informes van portar-se al Prado, que disposa dels millors especialistes –amb Carmen Garrido al capdavant– que verifiquen l’autenticitat dels olis del Greco. Durant els darrers trenta anys, els tècnics del Prado han realitzat diferents informes, alguns dels quals han apuntat que obres que havien estat considerades del Greco no podien gaudir d’aquestes autenticitat en l’autoria. No és el cas, però, de Les llàgrimes de Sant Pere, que segons la verificació dels especialistes del museu madrileny és de Doménikos Theotokópoulos.
El resultat d’aquest procés d’estudi tècnic s’exposaran en la nova sala d’exposicions de Can Rocamora, l’edifici que enllaça el Cau Ferrat i el Museu de Maricel. Aquesta nova sala, d’uns 100 metres quadrats, s’obrirà amb la reobertura dels museus i està destinada a exposicions temporals de petit format. La primera mostra serà, precisament, sobre aquest procés d’estudi. L’exposició tindrà un caràcter pedagògic i presentarà el procés d’anàlisi, que inclou les radiografies científiques fetes als laboratoris del Prado.
Les llàgrimes de Sant Pere i la Magdalena pentinent amb la creu van marxar la setmana passada a Toledo, on seran exhibits a l’exposició El griego de Toledo, un dels actes centrals de la commemoració del 400 aniversari del naixement del genial pintor cretenc. Els dos olis sitgetans del Greco van ser adquirits per Santiago Rusiñol el 1894 a París. Quan van arribar a Sitges, Rusiñol hi va organitzar una processó pels carrers del poble, fins al Cau Ferrat, on hi són des d’aleshores.
L’informe que valida l’autoria del Greco ha estat realitzat pels tècnics del Prado a proposta de Museus de Sitges, amb la intenció d’eliminar tots els dubtes que n’hi poguessin haver entorn l’autenticitat de l’obra. La sospita que aquesta i altres pintures del Greco tinguessin una autoria diferent l’havia despertat l’historiador de l’art Harold Wethey a mitjans del segle passat arran de diferents estudis que hi havia realitzat i que considerava que aquest i altres olis del Greco podrien haver estat realitzats a l’estudi de l’artista cretenc, però no necessàriament de la seva mà. Aquest interrogant havia planat durant tot aquest temps sobre aquesta i altres peces del Greco, si bé en cap cas ningú no n’havia pogut demostrar que tinguessin una autoria diferent.
Per aquest motiu, Museus de Sitges –davant la propera reobertura del Cau Ferrat i aprofitant la commemoració del 400 aniversari del Greco– volia la confirmació exacta de la seva autoria. Amb aquesta intenció, el cap de Col·leccions, Ignasi Domènech, va gestionar que el MNAC i el Prado estudiessin a fons l’obra per emetre un dictamen.
L’oli va portar-se als laboratoris del MNAC, on es va elaborar les radiografies necessàries que permetessin analitzar-ne l’autoria. Aquests informes van portar-se al Prado, que disposa dels millors especialistes –amb Carmen Garrido al capdavant– que verifiquen l’autenticitat dels olis del Greco. Durant els darrers trenta anys, els tècnics del Prado han realitzat diferents informes, alguns dels quals han apuntat que obres que havien estat considerades del Greco no podien gaudir d’aquestes autenticitat en l’autoria. No és el cas, però, de Les llàgrimes de Sant Pere, que segons la verificació dels especialistes del museu madrileny és de Doménikos Theotokópoulos.
El resultat d’aquest procés d’estudi tècnic s’exposaran en la nova sala d’exposicions de Can Rocamora, l’edifici que enllaça el Cau Ferrat i el Museu de Maricel. Aquesta nova sala, d’uns 100 metres quadrats, s’obrirà amb la reobertura dels museus i està destinada a exposicions temporals de petit format. La primera mostra serà, precisament, sobre aquest procés d’estudi. L’exposició tindrà un caràcter pedagògic i presentarà el procés d’anàlisi, que inclou les radiografies científiques fetes als laboratoris del Prado.
Les llàgrimes de Sant Pere i la Magdalena pentinent amb la creu van marxar la setmana passada a Toledo, on seran exhibits a l’exposició El griego de Toledo, un dels actes centrals de la commemoració del 400 aniversari del naixement del genial pintor cretenc. Els dos olis sitgetans del Greco van ser adquirits per Santiago Rusiñol el 1894 a París. Quan van arribar a Sitges, Rusiñol hi va organitzar una processó pels carrers del poble, fins al Cau Ferrat, on hi són des d’aleshores.