Rusiñol torna a passejar-se per Madrid

Santiago Rusiñol lluirà a partir de la setmana vinent al passeig de Recoletos de Madrid, gairebé davant de la Biblioteca Nacional i molt a prop del Prado, a les col·leccions del qual hi ha alguns dels seus olis dels jardins d’Aranjuez. La Fundació Mapfre inaugura l’exposició Luces de Bohemia, un recorregut per la bohèmia com a temàtica i estètica artística. La mostra exhibirà dues pintures de Santiago Rusiñol, que formen part del fons de Museus de Sitges.  
Cementiri de Montmartre (1891) i Retrat del gravador Ramon Canudas (1892), totes dues pintades per Rusiñol i pertanyents al fons del Cau Ferrat han estat cedides pel Consorci del Patrimoni de Sitges a la Fundació Mapfre. Les dues obres compartiran exhibició amb olis de Van Gogh, Matisse, Turner, Courbet, Toulouse-Lautrec i Manet en un dels grans esdeveniments artístics de l’any a Madrid. L’exposició arriba a la Fundació Mapfre després d’haver estat quatre mesos al Grand Palais de París.  
Els dos olis de Rusiñol són una de les novetats que presenta la versió madrilenya de l’exposició en comparació amb la vista a París. Totes dues obres formaven part de l’exposició L’Art modern. Obres mestres del Cau Ferrat, que Museus de Sitges va organitzar a l’Edifici Miramar fins el novembre passat. Per aquest motiu, les dues peces de l’artista del Cau no es van poder mostrar a París i ara, en canvi, lluiran a la Fundació Mapfre. Dimarts passat, els dos olis van sortir dels magatzems dels Museus de Sitges en direcció a Madrid.  
Luces de Bohemia, que pren prestat el títol de l’obra de Ramón del Valle-Inclán, pretén posar de relleu la presència constant de la figura de l’artista bohemi en la pintura europea des del segle XV. L’exposició posa un èmfasi especial en els vincles de la bohèmia amb el món gitano, en tant que poble nòmada, rebutjat per la societat i que fascina als artistes. La mostra –que estarà oberta fins el 5 de maig– està estructurada en diferents períodes, que mostren l’evolució de la percepció de la bohèmia per part de la societat.  
Cementiri de Montmartre va protagonitzar la Peça del Mes del passat mes d’abril. Rusiñol el va pintar el 1891, al final de la seva primera època a París i constitueix una de les obres més significatives de l’univers rusiñolià pel que representa i per la seva capacitat evocadora.  
Per la seva part, Retrat del gravador Ramon Canudas (a la imatge), pintat el 1892, mostra al seu amic en la seva decadència, poc abans de la seva mort, que va causar un gran impacte en l’artista.  
Aquesta cessió temporal de dues obres significatives del fons del Cau Ferret permet contribuir a la difusió del patrimoni dels Museus de Sitges. Els Rusiñol i els Casas són les obres més sol·licitades per a exposicions temporals.