Museus de Sitges restaura ceràmiques i peces antigues de paper de les seves col·leccions

El compte enrere per a l’obertura del Cau Ferrat, a mitjans d’aquest 2013, avança en l’estructura de l’edifici, però també en les seves col·leccions. El taller de restauració del Consorci del Patrimoni de Sitges està duent a terme diferents actuacions de recuperació de peces de ceràmica i obra sobre paper i document gràfic que formen part de les col·leccions del Cau Ferrat i el Museu Maricel.  
Per a dur a terme aquesta tasca, el taller que dirigeix Pep Pascual compta des del mes d’octubre amb dues col·laboradores: les restauradores Blanca Muñoz i Sílvia de Moreta. En aquests tres mesos, les dues restauradores ja han realitzat treballs de recuperació integral d’una quinzena de peces dels fons de Museus de Sitges.  
El treball de recuperació de papers i documentació antiga ha permés restaurar en aquests mesos deu peces, integrades en les col·leccions Santiago Rusiñol (Cau Ferrat) i Pérez Rosales (Museu Maricel). Es tracta de plànols d’Ausburg, Aquisgrà i altres ciutats germàniques, un dibuix de Riera Moliné, un gravat de Napoleó, un altre de N. de Poilly, una estampa calcogràfica de Madonna Laura, una xilografia d’Adam i Eva i un altre gravat.  
L’actuació en aquestes peces ha requerit molta precisió. Els documents es trobaven en un delicat estat de conservació i presentaven diferents patologies, com acidesa del suport, taques diverses, fongs, espores, plecs, arrugues, pèrdues de suport, forats, pèrdues de l’element sustentat, fragilitat i emmarcaments inadequats.  
El procés de restauració ha tractat els dèficits que mostraven les peces a diferents nivells: eliminant taques, plecs i arrugues, reintegrant els suports i l’entorn cromàtic o neutralitzant els àcids presents als suports, entre d’altres actuacions.  
Per la seva part, la restauració de les peces de ceràmica ha permés recuperar, fins al moment, cinc objectes: una escultura de terracota de Gustave Violet, dues escudelles, una fruitera i un plat, totes integrades al fons del Cau Ferrat. El procés de restauració ha consistit en l’adhesió dels fragments de suport fets malbé, la consolidació de les reintegracions de suport realitzades anteriorment, la neteja de les peces i de les restes de cola, l’estucat de fissures, la reintegració cromàtica i l’envernissat, entre d’altres. L’escultura presentava fissures, que han estat restaurades.