L’exposició de la Casacuberta Marsans mostra 700 anys d’art català i presenta una rellevant col·lecció de marcs antics
Museus de Sitges exposa en la recuperada Sala Vaixells del Palau de Maricel una selecció d’una de les col·leccions privades més rellevants de Catalunya, la Casacuberta Marsans. Es tracta de la primera vegada que un conjunt de les destacades obres d’aquesta col·lecció –que abraça des del Gòtic fins l’Art Modern– es mostren al públic.
La figura emmarcada. Obres singulars de la Col·lecció Casacuberta Marsans té un doble punt d’atenció: d’una banda, el conjunt de la vintena de pintures exposades; i, d’una altra, el paper determinant que adquireixen els marcs, no com a acompanyants de les pintures, sinó com a part fonamental de l’obra d’art. El títol de la mostra (La figura emmarcada) respon, precisament, a aquest paper crucial del marc com a peça integrant de l’obra o, de fet, com a obra d’art en si mateix.
L’exposició està comissariada per Nadia Hernández, historiadora de l’art i conservadora de col·leccions, i Ignasi Domènech, cap de Col·leccions de Museus de Sitges, i es pot veure a la Sala Vaixells del Palau de Maricel fins al 29 de setembre, que recupera vida com a espai per a exposicions temporals dels Museus de Sitges. La col·lecció –impulsada per Fernando Casacuberta i Coty Marsans– es presenta per primera vegada al públic gràcies a la generosa col·laboració dels seus propietaris, que preveuen obrir un museu properament a Barcelona.
Les pintures exposades. La selecció d’obres abraça un ampli marc cronològic, que va del Gòtic a la pintura hispànica de finals del segle XIX i el primer terç del segle XX. Es tracta de 21 pintures amb noms destacats de la història de l’art a Catalunya: des de Jaume Serra fins a Francesc Gimeno, passant per Lluís Borrassà, Alonso Cano, Andrea Vaccaro, Ignacio Zuloaga, Pablo Gargallo o Hermén Anglada - Camarasa (veieu llistat complet al final d’aquest text). La selecció de les obres exposades permet efectuar un recorregut acurat i selecte per 700 anys d’història de la pintura catalana.
El conjunt de la Col·lecció Casacuberta Marsans està formada per prop de 200 obres, entre pintures, escultures i arts de l’objecte. La major part de les obres són d’art medieval de la Corona d’Aragó i de pintura de finals del segle XIX i començament dels XX. En la darrera edició de la Jornada de Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus –celebrada l’octubre passat, sota organització de Museus de Sitges–, la Casacuberta Marsans va protagonitzar una de les ponències centrals.
Els marcs exposats. A més de la col·lecció de pintures que s’hi presenten, l’exposició La figura emmarcada. Obres singulars de la Col·lecció Casacuberta Marsans té un altre valor destacat: la importància que se li dóna al marc com a obra d’art. Totes les pintures exposades estan emmarcades amb peces de notable valor artístic, patrimonial i històric. Però a més, l’exposició presenta una trentena de marcs exhibits com a obra d’art, sense cap altre acompanyament.
La valorització del marc des d’una òptica artística i patrimonial ha estat en els darrers anys un element destacat en els estudis d’història de l’art. Aquesta tesi parteix de considerar el marc com un objecte que es construeix amb la voluntat, no solament de donar solidesa i protegir o vestir l’obra, sinó també com a peça que transmet uns valors estètics del període en el que va ser creat i que permet establir un diàleg amb la pintura que envolta. En aquest sentit, museus com el Louvre o el Prado han iniciat recentment un treball de valorització dels seus marcs antics, que s’ha concretat també en la creació d’espais expositius monogràfics i rutes senyalitzades dels marcs més significatius.
La Col·lecció Casacuberta Marsans destaca, a més de pel valor de les seves obres, per la cerca d’importants marcs antics per a presentar les seves pintures. La col·lecció reuneix de forma original un significatiu nombre de marcs d’època de gran qualitat. Els treballs de recerca i adaptació han estat realitzats per l’expert en aquest àmbit Horacio Pérez - Hita, considerat el màxim especialista en la matèria a l’Estat espanyol.
El catàleg de l’exposició inclou també un article d’Ignasi Domènech, titulat Marcs antics i moderns a la Col·lecció de Santiago Rusiñol, que pivota sobre el valor que el Senyor del Cau va fixar ja en aquestes peces. L’article subratlla que “el Cau Ferrat de Sitges, l’espai on Santiago Rusiñol va presentar les seves col·leccions a partir del 1894, és un veritable catàleg i manifest de les afeccions i obsessions del pintor. En aquesta petita cambra de les meravelles on cada obra i cada objecte lluiten per fer-se un lloc, hi ha un element que sobta: la tria dels marcs antics de les pintures de diferents períodes que pengen a les seves parets. I aquest cas és interessant per la doble vessant de Rusiñol, la de pintor i la de col·leccionista; una doble perspectiva que li permetia comprendre la pintura i les seves necessitats”.
Col·leccions privades catalanes. L’exposició La figura emmarcada. Obres singulars de la Col·lecció Casacuberta Marsans és la segona organitzada per Museus de Sitges per a donar a conèixer al conjunt de la població les col·leccions privades catalanes, que en la majoria de casos resulten inaccessibles per al gran públic. L’any passat, la Col·lecció Bertrán va protagonitzar la primera mostra, que va permetre ajuntar obres d’El Greco, Zurbarán i Goya, entre d’altres.
Aquesta aposta per a mostrar obres de titularitat privada permet enllaçar també amb una línia que forma part de la identitat dels museus del Cau Ferrat, Maricel i Romàntic - Can Llopis. El mateix origen del Cau Ferrat rau en la col·lecció de Santiago Rusiñol, com el del Maricel en la del Dr. Jesús Pérez Rosales. Per la seva part, la col·lecció de nines de Lola Anglada constitueix un element central del Museu Romàntic.
Com sosté Ignasi Domènech, “la col·lecció de Santiago Rusiñol i la Casacuberta Marsans constitueixen una mena de capicua temporal del col·leccionisme a Catalunya: el Cau Ferrat preserva i exposa de manera permanent la col·lecció privada catalana més antiga conservada en l’espai en què es va formar, i les obres de la col·lecció convidada pels Museus de Sitges l’estiu del 2024 representen la imatge d’una de les darreres i destacades col·leccions constituïdes recentment dins l’àmbit català”.