La fotografia de Peter Knapp dialoga amb els visitants a la Fundació Stämpfli
La suggestiva i sorprenent fotografia de Peter Knapp s’ha apoderat de la Fundació Stämpfli, en una nova exposició monogràfica, titulada L’homme est partout, que s’inaugura avui i que es podrà veure fins el 29 de maig. Una vuitantena d’imatges de diferents sèries, formats i conceptes converteixen les sales 2 i 3 de la Fundació en una aparador on hi conviuen la moda (Knapp va ser director artístic de la revista Elle) i la reflexió entorn temes de debat civil a França, com el racisme i el pols de les banlieues o les famílies compostes. La mostra està coordinada per Ferran Martínez Sancho.
La sala 2 de la Fundació exposa tres sèries, que aborden temes socials plenament actuals: Gran maquillatge, El color de la pell i Famílies compostes. La primera sèrie és de fotografia de moda i correspon a una imatge bella i atractiva, però totalment idealitzada. Per al fotògraf representa enfrontar-se a un munt de limitacions. Dibuixant damunt el negatiu de fotografies de la model, l’autor trenca amb aquestes limitacions i afegeix un nou maquillatge que canvia i redirigeix el sentit de la imatge fotogràfica primitiva.
La sèrie d’El color de la pell recull l’experiència realitzada a la ciutat de Cergy Pontoise, a 30 quilòmetres de París, on la població està molt barrejada. Knapp realitza un joc amb els diferents colors de la pell, que van des del negre al blanc, passant per totes les subtileses intermèdies: una lectura digital del color de la pell dóna una xifra que correspon a un número del Pantone, la taula internacional del color utilitzat per tots els dissenyadors.
La tercera sèrie tracta la discussió i les manifestacions al voltant del matrimoni, el divorci, l’homosexualitat i les famílies recompostes, que han provocat grans debats mediàtics sobre la naturalesa de la família actual. Les imatges corresponen a una sèrie de famílies recompostes amb un objecte de la seva elecció que els caracteritzés. Res sembla diferenciar-les amb les famílies tradicionals.
La sala 3, per la seva part, presenta un breu resum de la carrera de l’artista, amb les creacions per a la revista Elle i treballs amb dissenyadors de moda més importants, com Courrèges o Valentino.
Més tard es va llençar plenament a una important carrera artística de caràcter conceptual. Peter Knapp ens dóna una personal manera de mirar el món com ho mostren sèries com L’homme est partout, Il fait beau i Vol París-Zuric, que ocupen un lloc destacat de l’exposició.
La sala 1 de la Fundació mostra una selecció del fons general –realitzada per Serge Lemoine–, de dotze obres de Pere Stämpfli, Henri Cueco, Recalcati, Eduardo Arroyo, Gianni Bertini, Antonio Seguí, Erró i Peter Kasen.
Aquesta és la sisena exposició que organitza la Fundació Stämpfli des que ara fa quatre anys va obrir les seves instal·lacions Sitges. Erró, Cinetik ! (que va reunir obra de tretze artistes de l’art òptic), Jacques Villeglé, Miguel Chevalier i Jacques Monory han estat les cinc anteriors mostres de la Fundació. En tots els casos, es tracta d’obres inèdites a Catalunya.