Els projectes de Folch i Torres al Cau Ferrat i l’estudi de la seva obra es recullen en un llibre

L’any Folch i Torres deixa una obra de notable valor per a la història cultural de Sitges: el llibre El Cau Ferrat i la museïtzació del Modernisme, que aplega escrits del que va ser el primer director del Cau i estudis entorn la seva obra i el paper crucial que va tenir en la Catalunya cultural de la primera meitat del segle XX. El llibre es presentarà el proper dimarts, durant l’acte en què Sitges homenatjarà Joaquim Folch i Torres coincidint amb el cinquantenari de la seva mort.

El Cau Ferrat i la museïtzació del Modernisme serà l’herència de l’Any Folch i Torres, que durant els dos darrers mesos ha reunit una desena d’activitats en diferents punts del país. Un dels actes de major relleu de la celebració és el que es farà dimarts a Sitges i, per aquest motiu, ha estat triat per a presentar el llibre editat per Curbet Edicions.

La directora de Museus de Sitges, Vinyet Panyella, n’ha tingut cura de l’edició i n’ha elaborat l’estudi introductori. La professora Mercè Vidal i Jansà, comissària de l’Any Folch i Torres, ha redactat l’estudi “Joaquim Folch i Torrres, l’intel·lectual actiu i compromès amb el seu temps: el museògraf”, també inclós en l’obra.

El Cau Ferrat i la museïtzació del Modernisme, a més de l’estudi de l’obra i l’herència de Joaquim Folch i Torres, aplega catorze articles sobre patrimoni centrats en el Cau Ferrat i Sitges que, des del 1912, va elaborar el mateix Folch i Torres. Es tracta de treballs que mostren el programa que va dur a terme per a convertir en museu públic la casa-taller que Rusiñol va llegar, a la seva mort, al poble de Sitges. En aquests articles, Folch i Torres exposa els seus plantejaments per a l’organització del Cau en museu i de quina manera va adaptar les diferents col·leccions de Santiago Rusiñol (pintura del Modernisme, peces i mobiliari medievals, ferro forjat…) per a exposar-les al públic. Aquest apartat inclou altres treballs de Folch i Torres al Cau, com la col·lecció de Marineria de Roig i Raventós, el paper de les dues obres del Greco o la creació del nou Museu Maricel.

Entre els articles seleccionats n’hi ha d’altres d’interès accentuat per al patrimoni de Sitges i que també porten la firma de Folch i Torres, com els que va efectuar sobre el monument al Greco impulsat per Rusiñol el 1898. El Cau Ferrat i la museïtzació del Modernisme també deixa constància de la inauguració del Cau Ferrat el 1933.

Jornada-col·loqui: "Joaquim Folch i Torres, museòleg del Cau Ferrat". Dimarts 10 de desembre, 18 hores. Palau de Maricel
Hi intervindran: Mercè Vidal, historiadora-biògrafa, i Vinyet Panyella, directora de Museus de Sitges

Concert amb dos poemes musicats: El vell mirall casolà (1946) i A tu (1947). A càrrec de Quartet Argent, amb Jordi Clapés Bot (compositor) i Esther Ribot (soprano)

Projecció del documental sobre Joaquim Folch i Torres