Els Museus de Sitges amb la diversitat

Els museus de Sitges es sumen a la celebració dels Museus d'Art de Catalunya en el dia de l'alliberament LGBTIQ+ buscant referents a les seves col·leccions.

Una placa homenatge de Sitges a Santiago Rusiñol l’any 1913de Mariano Andreu Estany (Mataró, 1888- Biarritz, 1976) és l’obra presentada pel projecte #referentsartLGBTIQ amb l'objectiu de visibilitzar i crear referents de la diversitat de les identitats, de les diferents maneres d'identificar-se, sentir-se i estimar.

L'objectiu és la revisió crítica d'uns museus on el discurs heteropatriarcal ha estat el predominant, tot excloent, tant a les dones com a protagonistes actives de la creació artística, com a d'altres identitats de gènere i d'orientació sexual i afectiva.

Per començar a visibilitzar aquesta feina, tot coincidint amb el 28 de juny, dia de l'Alliberament LGBTIQ+ o dia de l'Orgull, la XMAC planteja una acció conjunta i virtual a les xarxes. Diversos museus membres de la Xarxa publicaran una obra de la col·lecció i la posaran en diàleg amb una de les lletres que configuren les sigles del col·lectiu als seus canals aquell dia amb els hashtags #referentsartLGBTIQ i #XMAC.

L'objectiu és establir un diàleg i crear referents de la diversitat. No es tracta de classificar a les persones, ni les obres d'art, ni els i les artistes. Les paraules han de servir per entendre'ns, no per etiquetar. Es tracta de fer pedagogia i mostrar la gran diversitat que s'amaga darrere de les sigles i, de pas, és un punt de partida, una autoavaluació per comprovar quins referents estem mostrant a les col·leccions dels nostres museus, què sabem del col·lectiu i quins prejudicis o dificultats hem de superar.

En definitiva, és aconseguir un museu inclusiu, igualitari i integrador, educador i saludable, tot reivindicant la primera i primordial funció dels museus, la SOCIAL. Es tracta de reflectir la riquesa i la diversitat de la societat perquè tothom se senti inclòs, perquè ningú se senti al marge.

Museu Nacional d'Art de Catalunya

Biblioteca Museu Víctor Balaguer

Museu del Disseny de Barcelona

Fundació Palau