Els dos Grecos del Cau Ferrat són objecte d’un estudi tècnic

Museus de Sitges i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) han iniciat un exhaustiu estudi de les dues obres de Domenikos Theotokopoulos, El Greco, per tal de conèixer el procés i les característiques que va utilitzar el genial pintor en la seva creació. El resultat d’aquests treballs –que es duen a les instal·lacions de Montjuïc, les més completes que hi ha a Catalunya– s’exhibirà en una mostra a la nova sala d’exposicions que ha incorporat el Cau Ferrat amb la nova reforma, ubicada a Can Rocamora. L’any vinent es commemora el 400 aniversari de la mort de l’artista cretenc.  
Les llàgrimes de Sant Pere i Magdalena penitent amb la creu són dues de les joies del Cau Ferrat. Van ser adquirides per Santiago Rusiñol i portades des de l’estació al Cau Ferrat en una cèlebre processó cívica el 4 de novembre de 1894 amb la participació d’una llarga llista d’artistes i escriptors arribats d’arreu del país. Des d’aleshores, han estat estretament vinculades al fons del Cau Ferrat, tant quan era el taller de Rusiñol, com quan va obrir com a museu públic, el 1933.  
Els treballs iniciats en aquests dos olis son inèdits en les obres del Cau Ferrat. És la primera vegada que es realitza un estudi d’aquesta mena a les col·leccions del museu sitgetà. Els treballs duts a terme pels especialistes del MNAC aborden un estudi complet de les dues obres: radiografies, fotografies de llum rasant i ultraviolada, així com estudis estratigràfics. Els estudis permetran poder estudiar les capes pictòriques i veure quin tipus de materials es van emprar per a la seva realització.  
Magdalena penitent amb la creu va ser intervinguda el 1934, poc després de l’obertura del Cau com a museu públic. Quan va ser adquirida per Rusiñol, l’obra presentava alguns desperfectes, que van ser restaurats.  
El MNAC ha aprofitat aquest projecte per a estudiar també els tres Grecos que té a les seves col·leccions i conèixer amb major detall els processos utilitzats per l’artista en les seves obres.