‘El miracle de la Marededéu del Roser’ descobreix la seva germana

La directora dels Museus de Sitges, Vinyet Panyella, i el conservador Ignasi Domènech han visitat el Museu de Lleida: diocesà i comarcal arran de la descoberta que el quadre El miracle de la Marededéu del Roser (Museu Cau Ferrat, núm. reg. 31.614) pertany al mateix retaule que l’obra El miracle de la Marededéu del Roser i el cavaller de Colònia, recentment adquirida pel Museu de Lleida per mitjà del Departament de Cultura. Pocs dies abans aquesta obra havia estat presentada per la directora del Museu de Lleida: diocesà i comarcal, Montserrat Macià i el conservador del Museu, Alberto Velasco. El Departament de Cultura l’havia adquirit a la casa de subhastes Christies, de Londres, per valor de prop de 10.000 €.  
El retaule d’El miracle de la Marededéu del Roser i el cavaller de Colònia és obra del cerverí Joan Pau Guardiola, conegut com  Joanot de Pau, i la seva realització ha estat datada entre 1500 i 1510. En algun moment de finals del segle XIX va ser partida en dos fragments, quan l’art antic català va començar a ser cobejat com a obres de mercat. La imatge de la Marededéu va ser adquirida per Rusiñol, probablement a finals dels anys vuitanta o principis dels noranta, i forma part del fons del Museu Cau Ferrat.  
Va ser Albert Velasco, conservador del Museu de Lleida,  qui va identificar El miracle de la Marededéu del Roser, procedent de la col·lecció de Santiago Rusiñol, com a una de les dues parts del retaule. La imatge, que està envoltada per una mandorla de raigs solars i una corona de roses, porta el mateix rosari a la mà que el cavaller agenollat i resant que figura a l’altre fragment del retaule; coincideixen, també, el sòl de tots dos fragments i la tela del vestit del cavaller, que queda repartida també entre els dos fragments.  
La directora dels Museus de Sitges va oferir en préstec El miracle de la Marededéu del Roser al Museu de Lleida per a les properes Jornades Europees del Patrimoni d’enguany, de manera que tots dos fragments es puguin contemplar plegats en l’antiga unitat que havien estat. Posteriorment, el fragment conegut com El miracle de la Marededéu del Roser i el cavaller de Colònia, que ja forma part dels fons del museu lleidetà, viatjarà a Sitges, on tot el conjunt tindrà el tractament de “Peça del mes”. La directora del Museu de Lleida va expressar la seva satisfacció davant de la possibilitat de col·laboració amb els Museus de Sitges, ja que els fons de totes dues institucions tenen diversos elements en comú. La Col·lecció Pérez-Rosales conté diverses peces procedents de terres lleidetanes. D’altra banda, el Museu de Lleida també ha ingressat l’escultura en pedra de La Marededéu de les Avellanes, tallada per Bartomeu Robió entre 1359 i 1379 a les comarques de Lleida. Aquesta imatge havia estat adquirida per Charles Deering i va figurar a Maricel;  posteriorment va ser venuda i, finalment, adquirida pel Departament de Cultura a la sala de subhastes Balcli’s.