‘La morfina’ de Rusiñol viatja a París

Un dels olis més expressius i rellevants de Santiago Rusiñol, La morfina, ha viatjat a París per a participar a l’exposició Paris 1900. La ville espectacle, que acull Le Petit Palais. L’obra prestada per Museus de Sitges (del fons del Cau Ferrat) conviu en aquesta significativa mostra amb altres olis de Cézanne, Monet, Renoir o Pissarro en la que és una de les grans exposicions de la temporada a la capital francesa.  
Paris 1900. La ville espectacle és un viatge per una de les millors èpoques de la ciutat, que retrata els canvis culturals, econòmics i d’hàbits que va portar el tombant de segle. Sota l’impacte de l’Exposició Universal del 1900, París va refermar la seva capitalitat i la influència sobre el conjunt de la Humanitat. L’exposició presenta 600 objectes d’aquesta època, com pintures, escultures, vestits, fotografies, pel·lícules, mobles, joies… Paris 1900. La ville espectacle trasllada el visitant a aquesta època i, de retruc, li permet veure alguns olis dels artistes més rellevants del moment, que van viure o passar-hi llargs períodes a la ciutat de la llum.  
L’exposició és paral·lela a la que Frankfurt acull sobre la mateixa època i lloc, Esprit Montmartre, i en la qual Museus de Sitges també ha cedit tres obres, de Santiago Rusiñol i Ramon Casas.  
La morfina (1894) és un oli de grans dimensions (115 x 87,2 cm) i retrata una dona malalta sota els efectes d’aquesta droga, molt utilitzada a l’època. L’expressivitat del rostre i, especialment, de la mà de la model ha estat estudiat en diverses ocasions. La model és Stéphanie Nantàs, que hi va posar per a Rusiñol per a altres pintures com l’Al·legoria de la Poesia, Senyoreta Nantàs o La lliçó de piano.