Els Museus de Sitges presenten un passeig per la història de l’art a partir de les obres rebudes recentment al seu fons
Picasso, Isidre Nonell, Ramon Casas, Santiago Rusiñol, Olga Sacharoff, Alonso Cano i una de les col·leccions privades de vidre més importants de Catalunya. Són algunes de les 300 peces que conformen l’exposició Els museus creixen. Noves incorporacions als fons, que s’inaugura al Museu de Maricel divendres 21 d’octubre i que estarà instal·lada durant un any.
Els Museus de Sitges han rebut 1.382 obres en concepte d’adquisició, préstec o donació, des de la reobertura del Cau Ferrat i el Museu de Maricel, el desembre de 2014. Es tracta d’un conjunt d’obres –algunes de notable i accentuat valor artístic i patrimonial–, que han permès ampliar les col·leccions i complementar els relats i circuits. L’exposició Els museus creixen. Noves incorporacions als fons –comissariada pel cap de Col·leccions dels Museus de Sitges, Ignasi Domènech– presenta una selecció de 300 peces d’aquest conjunt d’obres ingressades als fons dels Museus.
L’exposició permet que en les sales de la planta baixa de Maricel dialoguin obres de períodes, estils i formats diferents (algunes d’elles, inèdites), que han estat convenientment agrupades per col·leccions. Hi ha exposades peces de notable valor artístic, com La vídua, un oli de gran format d’Isidre Nonell (1905-06), que conviu amb altres obres del tombant de segle d’artistes com Ramon Casas (Granada, c.1883 o Manola, c.1887, entre d’altres), Santiago Rusiñol (La drecera, 1885), Ignacio Zuloaga (Retrat de Jane Seymour, reina d’Anglaterra), Darío de Regoyos (Processó, c.1904) i Joaquim Sunyer (Dona en un cafè, 1900), entre d’altres.
La mostra també presenta peces d’Olga Saharoff (Retrat de Maria Rosa Reventós de jove, vestida de negre, c.1952) Feliu Elias (Bodegó [servei de té], 1936), Alfred Sisquella (Retrat de Josep Sisquella, fill de l’artista, 1939), Artur Carbonell (Natura morta amb fruites, 1934) i una col·lecció de pintures i dibuixos de Francesc Llorens (com Interior de tintoreria, 1873).
A més d’olis i dibuixos, l’exposició també presenta escultures d’Ismael Smith (Salomé, 1910), Gustau Violet (Bust de Juli Carsalade du Pont, bisbe d’Elna, c.1905) o Pere Jou (Nu ajagut amb les mans al cap, 1951), entre d’altres. També hi ha una completa mostra de fotografies en què apareix Santiago Rusiñol i una col·lecció de nines de finals del segle XIX i primera meitat del XX.
Un dels elements destacats d’Els museus creixen. Noves incorporacions als fons és l’exposició de peces de vidre d’Alfons Macaya, que ha entrat en dipòsit al Museu de Maricel. Es tracta d’una de les col·leccions privades de vidre més rellevants de Catalunya i no ha estat exposada fins ara. Reuneix obres que van des del segle VIII abans de Crist fins l’època moderna i ofereix un interessant recorregut per la història, a través de collarets, gerres, safates, llànties, fruiteres, gots o servidores.
Les peces exposades a Els museus creixen. Noves incorporacions als fons són una selecció de les 1.382 obres ingressades als Museus de Sitges en els últims vuit anys. D’aquestes, 108 són adquisicions pròpies del Consorci del Patrimoni de Sitges, 812 provenen de donacions i 462 s’han rebut en dipòsit. Amb aquesta mostra, els Museus de Sitges volen agrair públicament les persones, algunes de els quals prefereixen restaren l’anonimat, que han donat o compartit les seves obres.