L'Art dels Museus de Sitges, a disposició de tothom al videojoc OWW.IO
A partir d’avui, es posa en marxa una nova iniciativa destinada a donar a conèixer els Museus de Sitges i les seves obres d’art arreu del món.
L’equip dels museus ha col·laborat amb l’empresa Stiki Pixels, que desenvolupa el videojoc gratuït “Occupy White Walls” http://oww.io, per tal d’incorporar-hi dos centenars d’obres lliures de drets de les col·leccions sitgetanes, i obrir-hi una seu paral·lela, des de la qual es podran desenvolupar activitats de difusió de tota mena, amb un públic d’abast mundial interessat específicament en l’Art i les exposicions.
Els Museus de Sitges són la segona institució museística del món que s’implica en aquest projecte, després de Birmingham Museum and Art Gallery, que va obrir la seva seu paral·lela dins el joc al mes de novembre passat.
OWW és un sandbox, una mena de Minecraft per a adults, on els jugadors poden construir el seu propi museu o sala d’exposicions, amb milers d’elements arquitectònics diferents per combinar, de tots els estils.
Gràcies a l’ajut de la intel·ligència artificial, personificada en la conservadora Daisy, cadascú descobreix obres d’art de tot el món i tots els temps, i les pot anar col·leccionant, i mostrar-les en exposicions que poden ser visitades pels altres jugadors, o gravades en vídeo amb una resolució i efectes visuals i lluminosos espectaculars. Actualment hi ha unes 8.000 exposicions acabades, on cadascú pot construir el seu propi discurs a partir del diàleg entre objectes artístics, així com comentar exposicions i obres d’art individuals, tot democratitzant la intermediació de comissaris i museòlegs.
Entre els 85.000 jugadors registrats hi ha molts artistes, especialment digitals, i afeccionats a l’art, que poden penjar-hi les seves pròpies obres i muntar exposicions virtuals hiperrealistes tot combinant-les amb les dels grans mestres de la pintura.
Els Museus de Sitges hi han fet una seu paral·lela, que reprodueix els espais reals amb elements del joc, i 200 de les obres d’art que contenen, des de la qual es podran oferir tota mena de continguts i d’activitats de difusió.
Com a presentació, durant el mes de juny, s’organitzarà un concurs entre tots els jugadors que vulguin presentar-hi exposicions on es mostrin, com a mínim, 15 obres dels Museus de Sitges. Un jurat d’experts decidirà quina és l’exposició més innovadora i els guanyadors rebran premis tant virtuals com físics.
A canvi de l’accés a les imatges i les seves metadades, sempre d’obres d’art lliures de drets d’autor i que ja havien estat alliberades dins el projecte Google Arts Project, Stiki Pixels ha realitzat la traducció de la interfície del joc al català, que ha esdevingut la setzena llengua del joc el dia 10 de març, així com del tutorial inicial que explica com jugar-hi, i anirà dissenyant i implementant mòduls d’arquitectura inspirats en el Cau Ferrat, el conjunt de Maricel, i el Museu Romàntic Can Llopis.
El joc pot ser una eina didàctica espectacular per a tots els nivells educatius, i obre una porta més per a tots aquells que a causa de les restriccions ens voldrien venir a visitar però encara no poden fer-ho. Els jugadors que ja han visitat la seu paral·lela, manifesten la seva sorpresa i el seu desig de visitar la seu real, quan això sigui possible.
Podeu veure les obres disponibles al joc, els usos que ja han tingut i els comentaris que n’ha fet el públic a:
https://kultura.art/collections/6/museus-de-sitges