La influència del Greco en Rusiñol reviu en una exposició amb fort accent sitgetà
El Greco. La mirada de Rusiñol és una exposició organitzada per la Fundació Francisco Godia amb la col·laboració del Consorci del Patrimoni de Sitges, amb una visió renovadora de la figura de Doménikos Theotokópulos, El Greco (Càndia, Creta, 1541 - Toledo, 7 d'abril de 1614). Explica el descobriment i la fascinació de Rusiñol per El Greco, la influència que va tenir sobre la trajectòria de l’artista català. Recorda que a finals del segle XIX El Greco no formava part del cànon de l’art espanyol del Segle d’Or. Santiago Rusiñol en va fer un precedent i un model: va dur a terme una tasca de divulgació i proselitisme i va convertir la pintura de El Greco en el punt de partida d’una nova manera d’entendre la creació, com una manifestació de l’esperit, enfront del materialisme de l’època industrial.
L’exposició reuneix 40 peces, entre les quals un seguit d’obres de El Greco de museus i col·leccions privades. Museus de Sitges hi ha prestat diferents obres de Rusiñol, així com altres de Pichot i els dos Greco del Cau Ferrat. Aquests dos olis tornaran a Sitges per a la inauguració de la reforma del Cau Ferrat i el Museu de Maricel. Es podrà visitar a la Fundació Francisco Godia del 5 de desembre de 2014 al 2 de febrer de 2015. L’exposició compta amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa” que organitzarà l’exposició l’any 2015 a CaixaForum Palma i CaixaForum Saragossa.
El Greco. La mirada de Rusiñol és una exposició única, que conjuga la investigació amb l’oportunitat de contemplar a Barcelona un conjunt que inclou obres de El Greco de col·leccions privades que mai no s’han vist a Barcelona combinades amb obres modernistes i documents. Forma part dels actes del Quart Centenari de la mort de El Greco, que s’han celebrat al llarg del 2014 i n’és d’alguna manera el colofó. Recull les obres de el Greco a Catalunya, procedents del Cau Ferrat, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i de col·leccions privades; ;aporta documentació i elements per a l’estudi de la recepció i la interpretació de l’obra del pintor. Al costat d’una àmplia selecció de pintures de Rusiñol, entre les que destaquen La morfina o Paroxisme del novici, que reprodueixen una atmosfera espiritual. També s’hi poden contemplar obres de Laureà Barrau, Ramon Pichot, Ramon Casas, Francesc Labarta, Darío de Regoyos, Ignacio de Zuloaga i un espectacular dibuix de Picasso, Retrat d’un desconegut a l’estil del Greco del Museu Picasso, que ajuden a reviure la passió de Rusiñol per El Greco. La recuperació i revaloració del Greco es presenta com una obra coral, en la qual intervenen artistes i escriptors que dialoguen amb la seva obra i en transfereixen els valors cap a la modernitat.
L’exposició està organitzada per la Fundació Francisco Godia amb col·laboració amb Consorci del Patrimoni de Sitges, l’entitat que s’encarrega de preservar i difondre el llegat del Cau Ferrat, residencia de Santiago Rusiñol, un museu singular i un dels principals nuclis del modernisme artístic i literari. Rusiñol és un dels pintors representats a la Fundació Francisco Godia, on el modernisme ocupa un lloc molt important. Vinyet Panyella, biògrafa de Santiago Rusiñol i directora del Consorci del Patrimoni de Sitges, i la historiadora de l’art Nadia Hernández, han estat les comissàries de l’exposició que vol posar de relleu la importància de l’aportació cultural del modernisme i la contribució del col·leccionisme privat a la conservació i l’estudi del patrimoni artístic.
Rusiñol va descobrir El Greco a París, mitjançant el seu amic Ignacio Zuloaga, i en va ser un dels primers col·leccionistes. En els darrers anys del segle XIX va adquirir Les llàgrimes de Sant Pere i la Magdalena penitent amb la creu, que va incorporar al Cau Ferrat. El Greco va esdevenir un model per als artistes més innovadors del canvi de segle, que en van adoptar les atmosferes vagoroses, les pinzellades melancòliques i l’espiritualitat afinada. Aquesta reivindicació de Rusiñol va resultar decisiva en la revalorització d’un artista marginat de la tradició pictòrica espanyola. Les obres que Rusiñol havia comprat a París, van arribar al Cau Ferrat en processó pels carrers de Sitges en la Tercera Festa Modernista de 1894, envoltades dels artistes, escriptors i músics més importants del moment. L’acte, un happening avant la lettre va ser un acte d’afirmació artística i una exaltació dels valors espirituals de l’art, amb una dimensió popular i una projecció ciutadana.