Noves propostes dels Museus de Sitges per escoles i instituts

Amb motiu de la inauguració del MoMA (Museum of Modern Art) de Nova York, l’any 1929, el seu primer director Alfred H. Barr, va deixar clar que el museu hauria de funcionar “exclusivament com una institució educativa.

Idea en la qual persisteixen els Museus de Sitges, per qui els visitants d’avui i de demà són la seva prioritat. Actualment, la llista d’activitats educatives amb caràcter presencial s’ha vist seriosament afectada arran de les limitacions provocades pel coronavirus.

Però això no ha impedit seguir treballant al Departament Educatiu dels museus, des d’on el passat 2020 es va impulsar la creació d’un nou Racó Educatiu i Familiar amb tallers, jocs i propostes pedagògiques per fer des de casa.

Aquest 2021 ens proposem fer un altre pas amb el nou calendari d’activitats del Racó Educatiu dels Museus de Sitges. Un conjunt de propostes pels centres educatius, adaptades a totes les escoles i als seus alumnes. Sigueu benvingudes i benvinguts!

Visites per escoles i instituts als Museus de Sitges

Les visites guiades són un dels mitjans més utilitzats pels museus amb finalitats educatives. El seu ús cerca facilitar la relació entre l’estudiant i el contingut de l’exposició, permanent o temporal, per fer-la més directa. En el cas de les visites de grups escolars, el museu té com a objectiu complementar les activitats educatives de l’escola i ampliar o incentivar l’interès dels estudiants en una unitat d’estudi concreta.

Imatge d’una de les visites guiades al Museu del Cau Ferrat de Sitges

Per aquest motiu, els museus volen que els mestres les planifiquin acuradament, ja que una visita ben organitzada resulta molt més enriquidora. Una vegada a l’aula, el docent pot integrar i analitzar les experiències i treure conclusions d’acord amb els seus estudiants. Darrera etapa de la visita que té com a propòsit donar coherència a la informació recollida, integrar els coneixements i permetre l’assoliment dels objectius d’aprenentatge.

Relats i tallers d’escriptura dels Museus de Sitges

La passió per les lletres i l’escriptura formen una part important dels Museus de Sitges, en permetre als alumnes acostar-se als processos literaris creatius de la mà d’una figura cabdal com Santiago Rusiñol i d’un corrent artístic, el Modernisme. Els tallers dels museus estan dirigits a alumnes a qui agrada narrar històries tot descobrint l’Espai Literari del Cau Ferrat.

El laboratori de creació literària dels Museus de Sitges planteja crear un espai en el qual es llegiran alguns fragments de les obres de Rusiñol, alhora que es permetrà crear noves històries desenvolupes per l’alumne. Podent compatir el resultat en les xarxes socials i participant en concursos literaris dels museus.

Explorar les col·leccions dels Museus de Sitges en línia

Atureu-vos i penseu! Busqueu algun objecte o obra en particular? Cerqueu informació sobre algun concepte, alguna imatge o algun artista concret? Exploreu les nostres col·leccions! Les visites virtuals (Museu del Cau Ferrat i Museu de Maricel) i els repositoris digitals poden tenir allò que necessiteu.

Instants creatius al taller de pintura del Palau de Maricel de Sitges

Eines que després podreu traslladar a l’aula, com els Tallers dels Museus l’Escola Pia de Sitges.

A través de Google Arts & Culture i VisitMuseum podreu recórrer les nostres col·leccions (de Santiago Rusiñol, el Dr Jesús Pérez-Rosales,..) i gràcies a MuseuObert podreu cercar aquelles peces que us interessin en funció de diversos criteris.

Recursos accessibles des de qualsevol dispositiu que posen al vostre abast més de 16.000 obres pertanyents a les nostres col·leccions. La fórmula perfecta per explorar l’art i la història dels Museus de Sitges en funció de les necessitats de cada classe o alumne.

Reptes artístics proposats pels Museus de Sitges

Des del Racó Educatiu i Familiar podreu motivar als nens i nenes perquè participin en els nostres jocs i tallers familiars. Un repositori format per una vintena d’activitats en línia que els alumnes podran fer individualment o en grup.

Dins hi trobareu activitats vinculades a diversos artistes (Santiago Rusiñol, Ramon Casas…), materials (ferro forjat, rajola…), objectes (fotografies, pintura…) i col·leccions (Fons Cau Ferrat, Palau de Maricel…). Un conjunt de recursos que no para de créixer i al que pròximament se sumarà el renovat Museu Romàntic Can Llopis, on trobareu la col·lecció de nines de Lola Anglada en un entorn que reprodueix una casa familiar de finals del segle XIX.

Recursos educatius dels museus per als docents

Entre els recursos disponibles des del Departament Educatiu, els Museus de Sitges ofereixen dos tipus d’eines didàctiques:

Assessorament: El Departament Educatiu compta amb un equip especialitzat en l’organització d’activitats pedagògiques. Des dels tallers de dissabtes per nens i nenes a les sessions de dibuix per grups de batxillerat.

Consulteu-nos abans de fer la vostra visita!

Els Museus de Sitges posen al vostre abast els seus recursos educatius

Documentació: Entre els recursos disponibles, els Museus de Sitges disposen d’una Biblioteca que us resultarà d’utilitat si voleu preparar les vostres pròpies activitats. Un fons especialitzat en els artistes i l’obres que pertanyen a les col·leccions artístiques, però també en la cultura i la història sitgetana.

Als Museus de Sitges volem oferir-vos un espai pedagògic on poder portar des de la vostra aula als vostres tallers. Us esperem!