Els tallers de dissabte als Museus de Sitges

Cada any, i ara ja en fa cinc, el Departament Educatiu dels museus prepara vuit tallers familiars sota el nom de Tallers de dissabte. Els tallers van adreçats a nenes i nens de totes les escoles, encara que aquests es realitzin a l’escola Pia, ja que va ser l’AFA (Associació de Famílies d’Alumnes) d’aquesta escola, la que volia realitzar activitats familiars els dissabtes al matí i de manera gratuïta, per tant, l’activitat està oberta a totes les nenes i nens d’arreu del món.

Idear i dissenyar els vuit tallers de cop, no és cosa fàcil,  és tot un repte per aquest departament, i més quan sabem que hem de portar una part del museu al terreny de la canalla, ja que els tallers es fan al menjador de l’escola. Però ens agraden els reptes, i al mes de juny quan acaba l’últim taller, ja comencem a pensar sobre quina temàtica treballarem el pròxim curs.

El primer any vam pensar que seria interessant tractar les obres pictòriques, d’aquesta manera treballaríem les paletes de colors, les diferents tècniques i els diferents materials per pintar. L’any següent, la celebració de l’Any Ramon Casas ens ho va posar més fàcil. Vam seguir amb les Col·leccions del Cau Ferrat, després van jugar amb els artistes de la Fundació Stämpfli, i aquest any 2020 el Museu del Cau Ferrat ha estat el protagonista. Celebrant nens i nenes el seu 125è aniversari.

Un dels luxes que tenim els treballadors dels museus de Sitges, és treballar al costat del mar, ja que podem gaudir del mar i del cel a la vegada, a voltes com si anéssim en vaixell mar endins; però encara tenim un altre luxe, i aquest sempre és en dilluns.  A l’equip del departament educatiu ens agraden els dilluns, ja que és l’únic dia de la setmana que els museus estan tancats al públic, i podem gaudir del museu quan no hi ha ningú, quan tot és silenci i penombra, moment de gaudir dels dos luxes, del mar i el cel, i de l’art total. Ens passegem per les sales per fer una tria de les obres que formaran part dels vuit tallers i que poden resultar més interessants per realitzar-los. Cal tenir en compte com els hi explicarem el contingut de les obres i quin tipus d’activitat treballaran en cada una d’elles. Un cop feta la tria en parlem amb el cap de col·leccions i acabem de polir els detalls que volem transmetre.

Any Ramon Casas (2016) amb motiu de l'Exposició 'La modernitat anhelada'
Taller 'Xulas i Manolas', on vam treballar la tècnica del collage amb diferents textures
Any Ramon Casas (2016) amb motiu de l’Exposició ‘La modernitat anhelada’
Taller ‘Xulas i Manolas’, on vam treballar la tècnica del collage amb diferents textures

Un dels moments més entretinguts és posar en marxar la part creativa i començar a dissenyar i experimentar amb els materials que treballaran, les tècniques que aprendran, i que aquestes, siguin de fàcil manipulació per les nenes i nens, encara que comptin amb l’ajut dels seus pares; a més tots han de gaudir de la mateixa activitat segons les edats.

Enllestits ja els prototips de cada taller ens falta quadrar el calendari amb l’AFA, l’escola Pia, els museus, el calendari local i festivitats com Nadal, Carnaval, Setmana Santa, Corpus i alguna més. Encarregar tot el material, d’això se n’ocupa l’AFA, qui també és qui té cura de totes les despeses dels tallers.

I arriba el mes de novembre amb l’estrena del primer taller! Sempre, cada any és el taller on ve més canalla, cal ser previsors i portar més material del compte.

A les 11 h comencen els tallers i nenes i nens van arribant acompanyats de mares i pares, de les àvies, dels avis, són tallers familiars i també d’amics; alguns amb cara vergonyosa, altres ven espavilats i encuriosits per saber que treballaran al llarg de l’hora i mitja.

Entre tots preparem el taller, és com parar taula, estesa de paper, per no embrutar les taules del menjador, estesa de paletes, pinzells, pintures, gots d’aigua, tisores, i el que faci falta en una taula annexa.

Tots els tallers comencen donant la benvinguda a tota la família i assenyalant-me el davantal blau que porto posat, pregunto: I d’on vinc jo? A aquesta pregunta tots responen, dels Museus de Sitges, llegint les lletres del davantal.

Mentre les nenes i els nens van deixant anar la seva imaginació i la seva manera d’expressar-se en la plàstica de l’art, els pares mentre, ajuden i es relacionen entre ells, fins i tot alguns ens demanen si poden expressar la seva vena artística!

Tallers familiars de dissabte amb els alumnes de l'Escola Pia

A través d’un àlbum d’imatges creat pel Departament Educatiu els hi expliquem en quin carrer es troben els museus i quines obres treballarem, també els convidem a visitar amb els pares els nostres museus i a cercar les obres que ha treballat cada nen.

Passa el temps i els resultats són tots genials, petits grans artistes han après més coses dels museus de Sitges. Quadres, escultures, peces de ferro forjat, de vidre, ceràmica, joguines, noms d’artistes que segur que en algun moment o altre ho recordaran.

El taller de dissabte el donem per acabat quan entre tots netegem els materials, fem l’estesa de les obres d’art que han realitzat i fem la foto de la trobada de petits grans artistes!

Aquest any malauradament els tallers han estat interromputs, però des del Racó educatiu de la web dels museus hi trobareu activitats per passar unes bones estones i segur que ens podem tornar a retrobar!