Com han viscut els museus en ‘contacte’ i amb ‘inclusivitat’ el #DIM2020?

En les últimes setmanes, nous conceptes han entrat a format part de la nostra vida: el desitjat ‘desconfinament’, la mal anomenada ‘nova normalitat’ i la insòlita ‘distància social’. Mantenir el contacte entre persones i museus, per no dir entre visitants i objectes, és cada cop més difícil. I adaptar la seva agenda educativa suposa tot un repte, precisament ara que la inclusivitat crida a trencar barreres en lloc d’aixecar-les.

Aquests fets són encara més complicats d’entendre amb la lògica d’un infant. Nenes i nens estan acostumats a jugar, a tocar i també a abraçar tot allò que els envolta. Mentre que des del punt de vista de la cultura, el contacte físic es complica i la diversitat continua sent el repte a assolir.

Si teatres i sales de concerts busquen la fórmula ‘segura’ per tornar a omplir espais per sobre del 30% de l’aforament, la inquietud general dels museus gira entorn els grups reduïts i la programació de visites.

Detall de l’escultura de la dama d’Elx

Però, què passarà amb aquells centres específics per persones amb deficiències visuals o cognitives? Serà la norma allò de ‘mirar sense tocar’? L’any passat, més de 17.600 persones van visitar el Museu Tiflològic de l’ONCE. Un espai que trenca barreres entre objecte i visitant, amb maquetes d’edificis, escultures tàctils i reproduccions d’obres exposades per ser ‘vistes i tocades’. I que avui es mou entre l’espai físic i el món digital.

I les estratègies d’inclusivitat? Aprofitarem aquest moment de canvi per ‘abraçar’ la igualtat als museus? En línia amb la XXXI Jornada de Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, amb el tema “Museu(s) i gènere(s)”, als Museus de Sitges volem promoure noves mirades amb vocació educativa i de consciència ciutadania sobre la importància de la inclusió. D’acord amb el Dia Internacional dels Museus 2020.

I és que, tot i la crisi sanitària, els museus posseeixen espais oberts al patrimoni que avui són més necessaris que mai per retrobar-nos amb la cultura.

Proposta del Museu Tiflolòfic de l’ONCE

El Museu Tiflològic de l’ONCE a Madrid agafa el seu nom del prefix greca ‘tiflos‘ que es refereix a la persona cega. Perquè, tal com recorda la responsable del museu M.J. Sánchez Lorenzo, “el sentit del tacte és un instrument idoni per l’accés a l’art”.

Un missatge que va en línia amb el lema del Dia Internacional dels Museus del 2020: “Museus per la igualtat: diversitat i inclusió”.

Sense voler abandonar aquesta idea, i durant el #DIM2020, el Tiflològic de l’ONCE ha organitzat diverses activitats inclusives.

El Museu Tiflològic de Madrid a través de l’aplicació de l’ONCE

Propostes com un concurs infantil de modelat amb plastilina o una trobada en línia sobre la importància del tacte per gaudir de l’art. Però, quines noves activitats farà el Museu Tiflològic de cara al desconfinament?

Bàsicament, tres propostes basades en la tecnologia. Per una banda, les exposicions virtuals que ja han visitat més de 4.000 persones des del mes de setembre. També l’aplicació ‘Amuse Experience’ que permet a persones cegues, sordes o amb altres discapacitats, recórrer els passadissos del museu de manera autònoma. I finalment l’ús d’un sistema de balises marcadores que guien al visitant per tot un recorregut, afegint informació útil sobre cada secció i obra.

Museus de Sitges per la inclusivitat

Amb l’objectiu d’oferir activitats inclusives i accessibles en temps de confinament, els Museus de Sitges han augmentat el nombre d’activitats disponibles a través de la seva web durant les últimes setmanes. Propostes que impliquen a diversos equips i que s’han donat a conèixer especialment a través del seu canal de Youtube.

Entre els vídeos disponibles trobem tallers familiars traduïts a la llengua de signes, com el de “L’art del ferro forjat. Activitats on el Departament Educatiu dels Museus de Sitges promou valors basats en el treball en equip, el reciclatge i l’autoaprenentatge artístic.

Alhora que també s’han donat a conèixer personatges claus, però malauradament desconeguts, de les seves col·leccions. Mitjançant l’exposició virtual “En clau de dona, s’ha reivindicat la igualtat de gènere per tal de prevenir discriminacions i estereotips en l’art.

Dues iniciatives que apropen l’art sitgetà i l’experiència artística a tots els públics. Però que alhora volen fomentar valors positius a través de la xarxa.

Xavier Garcia. Biblioteca dels Museus de Sitges