‘Lola Anglada, escriptora’: nou projecte en el si del Museu Romàntic de Sitges

Cada gran escriptor o escriptora posseeix un espai de treball que amb el pas dels anys s’acaba convertint en la seva casa museu o centre d’estudis. Llocs que coneixem com Espais Escrits, que es reparteixen per tot el territori i que tenen com a objectiu la conservació i difusió del patrimoni literari.

Un d’aquests espais vol reparar el deute pendent que la cultura catalana té amb una de les seves figures cabdals: Lola Anglada i Sarriera. Als rols d’il·lustradora, pintora, dibuixant o col·leccionista, s’ha de sumar un perfil d’escriptora amb el que els Museus de Sitges enceten una línia de treball i d’investigació.

Es tracta d’un gran projecte comissariat per la doctora en filologia catalana Neus Real Mercadal que situarà a Lola Anglada al Mapa Literari d’Espais Escrits dins del Museu Romàntic Can Llopis de Sitges i que es perllongarà al llarg de diferents fases.

La primera de les fases inclourà tres elements de treball: un guió literari, una exposició permanent i un espai web. Els tres eixos fonamentals del projecte.

Campanya ‘Lola Anglada. Troballes’

La primera de les etapes del projecte Lola Anglada, escriptora arrenca amb l’acte de presentació pública del pla de treball, el dijous 25 de novembre al Museu de Maricel, a càrrec de Neus Real.

Moment a partir del qual s’emprendran diverses accions de difusió a través de xarxes socials, tant de la figura de Lola Anglada com del nou Espai Escrit, sota el lema ‘Lola Anglada. Troballes’.

Una campanya que tindrà lloc al llarg de les següents setmanes i que donar a conèixer altres facetes de la creadora, més enllà dels estereotips mantinguts amb el pas dels anys. Troballes singulars d’una artística única que s’aniran donant a conèixer poc a poc.

Exposició dedicada a ‘Lola Anglada, escriptora’

El projecte Lola Anglada, escriptora permetrà posicionar Lola Anglada dins del Mapa Literari d’Espais Escrits. Una figura heterogènia que quedarà vinculada al Museu Romàntic Can Llopis de Sitges.

Aquest nou espai literari tindrà caràcter permanent i comptarà amb una exposició centrada en la perspectiva literària de la creadora. Situat al segon pis del Museu Romàntic, just al costat de l’exposició de la col·lecció de nines i joguines Lola Anglada, l’espai comptarà amb un disseny renovat sense perdre la seva essència original.

Renovació que inclou un nou discurs museogràfic i museològic a cura de l’historiador de l’art Pere Capellà, així com un nou relat sobre el vessant artístic de Lola Anglada, a càrrec d’Ignasi Domènech i de Pere Izquierdo, cap de col·leccions i director en funcions dels Museus de Sitges respectivament. Aquests nous discursos es difondran a través del Museu de Maricel i de l’exposició del Museu Romàntic, on seran presentats treballs icònics de l’activitat d’Anglada com a il·lustradora.

Espai en línia d’una artista polifacètica

Una altra fase del projecte consistirà en la creació d’una nova pàgina web dedicada a divulgar els múltiples perfils de Lola Anglada, des d’una aproximació a la seva biografia fins a l’estudi del vessant artístic, literari i de col·leccionista.

Es tractarà d’un espai web fet ad hoc i especialment dissenyat en termes d’accessibilitat i usabilitat per tal d’abordar el personatge des d’una triple perspectiva: l’artista, l’escriptora i la col·leccionista.

Un espai on es podrà accedir a diversos continguts, des de materials audiovisuals a una completa bibliografia de l’autora. Repositori al qual acompanyarà més endavant tot un conjunt de nous recursos.

Com un conjunt de propostes didàctiques al voltant de la seva figura, un estudi basat en la col·lecció Lola Anglada a partir de les seves obres i de la seva documentació, una exposició itinerant, un calendari de les seves efemèrides i diversos clubs de lectura. Des d’un primer club dedicat a l’obra literària de Lola Anglada a un segon sobre la literatura romàntica i un tercer club de lectura sobre el marc literari català en què s’inscriu l’autora.

Un nou espai per a un museu renovat

Tant el projecte com els treballs de recerca han estat impulsats pel Consorci del Patrimoni de Sitges amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Lola Anglada, escriptora és un dels programes més destacats del projecte d’activitats literàries dels Museus de Sitges per aquest any 2021, després del desenvolupament de l’Espai Escrit Santiago Rusiñol.

Un espai inclòs en el Museu Romàntic Can Llopis, on els Museus de Sitges també gestionen la col·lecció de nines i joguines Lola Anglada així com altres fons exposats a la segona planta del museu.

Fins ara, Lola Anglada només havia estat objecte d’exposicions temporals, obres editades en la seva memòria i estudis sobre les seves facetes d’artista i col·leccionista. Però enlloc no s’ha reivindicat ni difós en profunditat la seva figura com escriptora, dona compromesa i persona de sòlides conviccions ideològiques.

Aquesta omissió quedarà per fi enrere amb el projecte Lola Anglada, escriptora. Un treball, a cura de Neus Real Mercadal, que veu la llum després d’una important feina de recerca centrada en el Fons Lola Anglada que està dipositat a la Biblioteca de Catalunya.

Projecte que veurà totalment la llum amb la futura reobertura del Museu Romàntic Can Llopis de Sitges.