Sitges avança en el redescobriment de ‘Lola Anglada, escriptora’

Els Museus de Sitges recorden la narradora i artista, molt vinculada a la vila, a través d’una agenda d’actes que transcorrerà en el tombant de l’any 2022 al 2023, divulgarà la seva faceta de narradora amb activitats educatives, integrarà la seva figura dins del Mapa Literari d’Espais Escrits i donarà a conèixer troballes relacionades amb la faceta d’escriptora.

Amb motiu dels cent trenta anys del naixement de Lola Anglada i Sarriera, nascuda a finals d’octubre de 1892, la primera dibuixant professional i més destacada de Catalunya ha estat objecte d’un gran homenatge arreu del país.

D’una banda, reeditant l’original d’El més petit de tots, i acompanyant-lo de dos assajos. Un llibre que volia educar als nens i les nenes en els valors republicans, tot posant en relleu els tràgics efectes de la guerra i l’impacte positiu de la pau.

I de l’altra des dels Museus de Sitges que s’han proposat posar fil a l’agulla del projecte ‘Lola Anglada, escriptora‘, preparant diverses activitats entorn de l’artista i compartint els diversos avenços que s’han produït des del dia de la seva presentació el novembre de 2021.

Per animar a grans i petits a llegir les obres d’aquesta prolífica il·lustradora i escriptora que va viure un parell d’anys a Sitges, per estar ben a prop de la seva col·lecció de nines, l’equip dels museus amb el suport de la Dra. Neus Real Mercadal ha preparat diversos materials que es donaran a conèixer.

No perdeu el fil d’aquest interessant conjunt de troballes!

Nova edició commemorativa

La publicació l’any 1937 d’El més petit de tots, per part del Comissariat de Propaganda de Catalunya, va fer d’aquest llibre una important eina de transmissió de principis republicans com la llibertat, la igualtat o el respecte al patrimoni i la natura.

Publicat en un context de guerra, a partir del disseny original de l’escultor Miquel Paredes, la figureta del protagonista d’El més petit de tots va esdevenir símbol de la revolució a través del traç del traç net i ple de màgia de Lola Anglada. Dibuixos que tornen vuitanta-cinc anys després gràcies a una edició fidel a l’original i acompanyada pels assajos a càrrec de Montserrat Castillo i de Teresa Mañà. Demostrant la permanència del missatge original en la lluita antifeixista i la promoció del catalanisme popular.

El projecte ‘Lola Anglada, escriptora

Una de les principals línies estratègiques dels Museus de Sitges, a mitjà i llarg termini, és la incorporació de Lola Anglada en el discurs del renovat Museu Romàntic i el seu posicionament dins de la Xarxa del Patrimoni Literari Català.

En el marc del projecte ‘Lola Anglada, escriptora’ es donaran a conèixer les troballes i els tallers educatius. Mentre que l’Espai Escrit de Lola Anglada incorporarà textos i material multimèdia que complementaran la biografia de l’artista.

Tallers educatius de Lola Anglada

Amb un clar propòsit divulgatiu, el Servei Educatiu dels Museus de Sitges impartirà diferents tallers durant el curs 2022-23. Un any més, l’Escola Pia de Sitges amb la col·laboració dels museus tornaran a organitzar els tallers de dissabtes vinculats als museus, l’art i el patrimoni de la vila. Cicle que engany incorpora ‘Lola Anglada i les joguines‘.

A aquestes activitats que arrencaran el mes vinent de novembre se n’hi afegim una altra en forma d’un nou taller que tindrà per títol ‘Descobrim l’escriptora Lola Anglada’ i que s’incorporarà a la Guia d’activitats pedagògiques dels Museus de Sitges el gener de 2023.

La nova Marató de Sant Jordi

Una de les millors formes de donar a conèixer a ‘Lola Anglada, escriptora’ és promoure i compartir la seva lectura. En el marc de la propera Diada de Sant Jordi, els Museus de Sitges dedicaran part de la 7a edició de la Marató de Lectura als petits lectors.

L’acte que cada any té lloc al Saló d’Or del Palau de Maricel estarà obert a tothom i inclourà algunes de les seves obres més conegudes.

Lola Anglada a la xarxa

Entre les primeres accions de difusió de la vessant literària de Lola Anglada, a finals de 2021, compartir part de la documentació descoberta durant el procés de recerca ha estat una de les iniciatives amb més impacte.

Aquesta nova etapa del projecte també inclourà noves accions sota el lema ‘Lola Anglada, troballes’ que s’afegiran a les ja disponibles dins la pàgina web dels Museus de Sitges. La seva publicació a través de xarxes socials s’alternarà amb textos Lola Anglada que es donaran a conèixer en un fil de Twitter etiquetats com a ‘Raons per llegir’.