Un moble del Museu de Reproduccions a la Peça del Mes

L’Exposició Universal de 1888 va contribuir al desenvolupament urbanístic de la ciutat de Barcelona i a les noves mostres com la primera Exposició General de Belles Arts de Barcelona celebrada al Palau de Belles Arts l’any 1891.

Trobada que va comptar amb una secció de pintura, dibuix, arquitectura i reproducció artística on s’exposava part de les col·leccions del Museu de Reproduccions Artístiques de Barcelona que atresoren els Museus de Sitges des de l’any 1935.

Aquella mostra de reproduccions presentava un recorregut per diferents llocs i etapes de la història general de l’art, on el paper de les arts decoratives lluïa amb llum pròpia. Des de l’art de la ceràmica, la porcellana o el mosaic a l’escultura, l’esmalt, el moble, el ferro o el vidre, entre d’altres. Peces que reproduïen obres mestres i que van ser creades durant la dècada de 1880 a diversos indrets d’Europa, com Catalunya.

Cortés Vidal, Joan. ‘Per un Museu de Reproduccions’.
A: Mirador, 12 de juny de 1930, p. 4.

A les portes de l’esclat de la Guerra Civil Espanyola, el juny de 1936, la Junta de Museus de Barcelona va decidir portar aquestes col·leccions per exposar-les al Palau de Maricel de Sitges. I gairebé noranta anys més tard, els Museus de Sitges projecten una gran exposició temporal titulada ‘Models de bellesa. El Museu de Reproduccions de Barcelona‘ i que tindrà lloc del 3 de novembre 2023 a 28 d’abril 2024 i que tindrà lloc Museu de Maricel.

I una de les peces que formarà part de la futura mostra ha estat la protagonista de la Peça del Mes de febrer als Museus de Sitges. Es tracta d’un moble aparador que imita un armari original del Renaixement francès del segle XVI, ubicat habitualment al Saló d’Or del Palau de Maricel, i que ha estat estudiat per la doctora en història de l’art especialitzada en història del moble Mònica Piera.

Mobiliari del segle XIX inspirat en el Renaixement francès

La peça concreta és un armari aparador que reprodueix un moble renaixentista francès que realça un tipus de mobiliari propi del país i el combina amb una tècnica artística de fama internacional, l’esmalt de Limoges.

Desconeixem el seu ús concret, però podem datar la seva fabricació a finals del segle XIX i el moment de la seva presentació l’Exposició de les Arts Decoratives de París del 1884.

L’obra està doblement signada. D’una banda, pel fuster J. Leignat i de l’altra per l’esmaltador Paul Soyer de qui el Museu del Cau Ferrat té gairebé una vintena de peces. I queda inscrita en la moda parisenca que durant el segle XIX volia recuperar el passat.

En la seva estructura veiem acabats sobris i elegants propis del mobiliari armaris de l’Île-de-France i de Touraine de l’època d’Enric IV. així com la coexistència de fustes originals, procedents d’un moble anterior, al costat d’altres especialment fetes per culminar aquesta peça plena de compartiments i profusament decorada amb arabescs, diversos motius vegetals i alguns elements grotescs.

Aquest armari, a partir d’una peça original de cap al 1600, no amaga el treball de restauració del qual va ser objecte i es presenta com el resultat d’un procés integral d’ebenisteria amb esmalts d’estil Renaixement i manierista.

Una obra que com la majoria de reproduccions artístiques va néixer amb la vocació didàctica de traslladar al públic fins a un moment important en la història de l’art. Un petit tast del què trobareu al Museu de Reproduccions Artístiques.

Bibliografia bàsica

BOS, Agnès. Mobilier du Moyen Âge et de la Renaissance. La collection du musée du Louvre. París : Musée du Louvre, 2019.
BOS, Agnès; GAY-MAZUEL, Audrey. « Bois sculpté et polychromie: Retrouver les lignes et les couleurs du mobilier de la Renaissance », a : Revivals. París : 2020, p. 160–165.
CARDINAL, Catherine. « Soyer, une maison d’émaillerie parisienne », a : Object d’Art, abril 2021, p. 56-67.
HAFF, Rainer. Gründerzeit-Möbel. Germersheim: Kunst Verlag Haaff, 2005.
REYNIÉS, Nicole. Mobilier domestique. Vocabulaire typologique. París : Imprimerie Nationale, vol. I, 2003, p. 511.
Union Centrale des Arts Décoratifs. Catalogue des oeuvres et des produits de l’Industrie. La pierre, le bois, la terre et le verre. Huitième Exposition. París, 1884, p. 85.