Agenda d’activitats dels Museus de Sitges pel 2024

Amb els primers compassos de l’any s’estrena també la nova agenda cultural sitgetana. Però no és fins a la presentació de La Pregonera que la vila dóna oficialment el tret de sortida d’una nova temporada.

L’edició de La Pregonera 2024 conté la programació cultural d’arts escèniques, musicals i d’exposicions d’enguany amb una trentena de propostes culturals entre les quals volem destacar les dels Museus de Sitges.

Tres exposicions temporals, dos mesos d’intensa agenda estival i un pla per a gairebé qualsevol dia de l’any. Aquest és el cartell d’activitats dels Museus de Sitges per aquest any 2024.

• Models de bellesa. L’antic Museu de Reproduccions Artístiques (desembre 2023-octubre 2024).

Els Museus de Sitges conserven, des de 1935, una part important de les col·leccions que conformaven el Museu de Reproduccions de Barcelona, inaugurat l’any 1891 amb motiu de l’Exposició de 1888. Aquesta mostra, oberta al públic al Museu de Maricel, ofereix un recorregut per diverses àrees de la història de l’art a través d’una selecció de 200 peces de ceràmica, escultura, esmalt, ferro, mobiliari, mosaic, porcellana i vidre, entre altres arts. Totes elles fetes a partir de les reproduccions d’obres mestres de tots aquests àmbits, a diversos països d’Europa i també a casa nostra. Una exposició comissariada per Ignasi Domènech que es pot veure fins al 13 d’octubre.

Cartell de l’exposició “Models de bellesa. L’antic Museu de Reproduccions Artístiques“

• La figura emmarcada. Obres singulars de la col·lecció Casacuberta-Marsans (maig-setembre 2024).

L’any passat, els Museus de Sitges van encetar un programa d’exposicions que vol donar a conèixer algunes de les millors col·leccions privades d’art de Catalunya. Aquest 2024 obrirà les sales del Museu de Maricel a la Col·lecció Casacuberta-Marsans que ja va protagonitzar una de les ponències de la 12a. Jornada Mercat de l’art, Col·leccionisme i Museus de Sitges. Serà l’ocasió per descobrir un singular conjunt de pintures de la col·lecció i una selecció dels seus magnífics marcs antics que emmarquen aquest important fons artístic.

• L’Amic de les arts (1926-1929). Pensar i difondre l’art des de Sitges (novembre 2024-març 2025).

Els Museus de Sitges culminaran l’any amb una exposició dedicada a la Revista l’Amic de les Arts, considerada la primera i més destacada publicació catalana d’avantguarda del període d’entreguerres. Una revista de caràcter artístic i literari que es va publicar a Sitges del 1926 al 1929 i que va comptar amb la col·laboració d’escriptors com J.V. Foix, Lluís Montanyà, Sebastià Sànchez-Juan o Albert Cassanyes, als quals posteriorment es van afegir d’altres com Salvador Dalí o Federico García Lorca. A les seves pàgines van trobar espai diverses tendències estètiques de les avantguardes i del noucentisme amb un esperit obert i un caràcter integrador.

Primer i darrer número de les revistes L’Amic de les Arts, editada del 1926 al 1929

Tot i que encara queden mesos per gaudir de l’estiu, La Pregonera també té una menció especial pel programa estival de cultura dels Museus de Sitges. Un cartell d’activitats que té lloc tant dins com fora dels espais dels museus i en el qual ja s’està treballant per seduir a tots els públics.

El Sitgestiu s’ha convertit ja en una proposta consolidada, on caben les visites insòlites als museus, els tallers creatius i artístics, la música de tots els estils, les projeccions de cinema a la fresca, alguns tasts a espais singulars i moltes activitats pensades per a la canalla. Una programació per omplir els mesos de juliol i agost de cultura i diversió.

Algunes formaran part del calendari habitual dels museus, com la iniciativa El visitant, que posa en relació obres i espectadors dels museus per afavorir el diàleg entre peces d’estils i èpoques diferents. Així com la presentació mensual de La Peça del Mes i la celebració del club de lectura Santiago Rusiñol.

Una de les sessions del club de lectura Santiago Rusiñol al Cau Ferrat

D’altres tindran lloc en dies concrets especialment significants pels Museus de Sitges, com el Dia Internacional de la Dona (8 de març), el Dia Internacional dels Museus (18 de maig), la Nit dels Museus (18 de maig), les Jornades Europees de Patrimoni (11, 12 i 13 d’octubre), el Dia de l’Artista (23 d’octubre).

I ben aviat posarem data a la 13a Jornada Mercat de l’art, Col·leccionisme, un dels esdeveniments més destacables d’enguany a Sitges. Mentre que altres ens traslladaran més enllà de la vila, com la participació de cinc obres dels Museus de Sitges en la futura exposició del Museo Nacional del Prado “Arte y transformaciones sociales en España (1885-1910)” del 21 de maig al 22 de setembre de 2024. Així com la participació en l’exposició “Suzanne Valadon: Un monde a soi” al Museu Nacional d‘Art de Catalunya del 19 d’abril a l’1 de setembre de 2024.

No us podem avançar tota l’agenda de l’any que acaba de començar, però segur que trobareu més d’una raó per apropar-vos als Museus de Sitges aquest any.

Us hi esperem!