El Club de lectura Santiago Rusiñol obre portes al Cau Ferrat de Sitges

Cartell del llibre Fulls de la vida, de Santiago Rusiñol i Prats i Miquel Utrillo i Morlius
Barcelona, 1898
Litografia sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Santiago Rusiñol va encarnar el paper d’artista total, més enllà de la pintura i el col·leccionisme artístic, va conrear l’art de l’escriptura a través de novel·les, llibres de viatges, obres de teatre o articles periodístics.

Més d’un centenar de títols que integren l’Espai Escrit del Museu del Cau Ferrat i fan d’eix vertebrador del Club de lectura Santiago Rusiñol, impulsat des dels Museus de Sitges.

Aquest club vol ser un passeig per l’ànima literària d’aquest prolífic artista sense deixar de banda altres escriptors modernistes. De Rusiñol repassarem algunes de les seves obres més conegudes, i de la mà d’altres autors contemporanis, com Puig i Ferreter o Maragall també descobrirem l’atmosfera que envoltava el modernisme català.

El Club de lectura Santiago Rusiñol permetrà als participants gaudir del text d’algunes obres escrites fa un segle, però també obrir els ulls al seu missatge que perdura encara entre nosaltres. Elements que fan de Rusiñol un clàssic de la literatura catalana, a qui la constant reedició de les seves obres i presència a diferents cartelleres l’han convertit en autor universal per a llibreries i teatres.

L’experiència, conduïda per Andreu Bosch, té un calendari previst entre els mesos de novembre de 2021 i juny de 2022, amb sessions presencials cada 3r dijous de mes a les 18 h al Museu del Cau Ferrat.

Un gran viatge per la literatura de Rusiñol, on tots els gèneres literaris que va conrear seran també tinguts en compte: des del teatre al periodisme, i des de la prosa poètica al discurs programàtic.

Programa del Club de lectura Santiago Rusiñol

28 octubre 2021:
Presentació del Club de lectura Santiago Rusiñol, a càrrec d’Andreu Bosch (catedràtic d’Institut amb tres dècades d’experiència docent) amb qui vam poder gaudir de la Peça del Mes de Gener de 2021 als Museus de Sitges.

18 novembre 2021:
L’alegria que passa, de Santiago Rusiñol.
Escrita l’any 1897 a Sitges, amb música d’Enric Morera. I estrenada comercialment al gener de l’any 1901 al teatre Tívoli de Barcelona per part de la Companyia Teatre Líric Català.

16 desembre 2021:
Màximes i mals pensaments, de Santiago Rusiñol.
Publicada l’any 1927 amb el subtítol ‘Pensa mal i no erraràs’ i sota l’aparença d’un petit breviari. És un testament vital que l’autor sintetitza en dos-cents aforismes, provocadors i originals.

20 gener 2022:
Cigales i formigues, de Santiago Rusiñol.
Escrita l’any 1900, ambientada a l’Edat Mitjana, amb música d’Enric Morera. I finalment estrenada l’any següent (1901) al teatre Tívoli de Barcelona per la Companyia Teatre Líric Català.

17 febrer 2022:
Aigües encantades, de Joan Puig i Ferreter.
Obra teatral senzilla, amb només tres actes, escrita l’any 1907 en el context del drama i les passions del període modernista. Estrenada l’any 1908 al teatre Romea per la companyia de Joan Borràs.

17 de març 2022:
L’auca del senyor Esteve, de Santiago Rusiñol.
Una de les obres més populars de l’autor, amb dibuixos de Ramon Casas i rodolins de Gabriel Alomar. Escrita i publicada l’any 1907, com a novel·la, i més tard adaptada per al teatre essent estrenar l’any 1917.

Un llistat inicial de cinc obres literàries que obriran el club de lectura Santiago Rusiñol i que trobareu a La Puntual, botiga dels Museus de Sitges.