La Peça del Mes dels Gegants Americanos porta la festa als Museus de Sitges

La imatgeria popular sitgetana té, entre gegants, cabeçuts i dracs, alguns dels personatges amb més referències a la història de la Vila. Actors imprescindibles per fer des de la celebració del Corpus a les Festes de Santa Tecla i Sant Bartomeu una singular barreja de preservació de la tradició, coneixement dels orígens i estudi de l’art popular.

De tots ells, els gegants compten amb tres parelles de figures integrades dins l’Agrupació de Balls Populars de Sitges: els Gegants Vells, del 1897; els Gegants Americanos, de l’any 1965, i els Gegants Moros, de 1979. Podent-hi afegir una quarta parella de gegants moros que datava de 1845, i de la qual tenim referències públiques fins a la Festa Major de 1912.

Aquest estiu fa set anys que els Museus de Sitges van dedicar una presentació a aquests singulars personatges del Patrimoni Etnològic de Sitges. Va ser la Peça del Mes d’agost de 2014, protagonitzada per una altra ‘parella d’alçada’, els Gegants Vells, en un acte a càrrec de Miquel Marzal.

Enguany li toca el torn als Gegants Americanos, protagonistes de la Peça del Mes de juny de 2021. Una presentació que va anar a càrrec de Mia Muntané i Jezabel de la Coba, la primera i l’actual cap de colla dels Gegants Americanos de Sitges, respectivament.

Presentació de la Peça del Mes dels Gegants Americanos al Saló d’Or del Palau de Maricel

Estem davant de dos personatges tradicionalment vinculats a les celebracions de la Vila, que ens traslladen a uns dies de Festa Major cada cop més propers.

Us animeu a anar escalfant-hi motors? Els Museus de Sitges posen l’escenari i l’esperit festiu.

Homenatge popular als ‘Americanos’ de Sitges

Entre finals del segle XVIII i principis del XIX, milers de joves sitgetans va emigrar amb destí a les costes del centre i sud d’Amèrica. Establerts definitivament al nou territori o retornats a la seva vila natal anys després, l’impacte dels nouvinguts va anar més enllà de la fortuna feta a ultramar.

Coneguts popularment com els ‘americanos’, el seu llegat més visible es pot apreciar en el patrimoni arquitectònic sitgetà a través de la construcció de grans cases d’època en diversos estils (neoclàssic, modernista…). Però la seva petjada local ha estat molt més profunda, convertint Sitges en una vila pròspera i nodrint la seva història de multitud d’anècdotes.

Unes vides d’allò més interessants que mereixen una Ruta dels Americanos als Museus de Sitges. I que l’antic regidor de festes de la Vila de Sitges, el Sr. Samuel Barrachina, va voler homenatjar amb l’encàrrec de la construcció d’una parella de gegants menuts en record dels il·lustres avantpassats.

Els Gegants Americanos, datats del 22 d’agost de 1965, van ser construïts al Taller Ingenio de Barcelona i subvencionats per Josep Mirabent i Magrans, representant de la companyia americana de begudes Pepsi Cola a Sitges.

Dos personatges coneguts inicialment com els Gegants de la Pepsi, que van ser rebatejats pels sitgetans com el Panxito i la Panxita, van ser fets amb el propòsit de ser portats per la canalla sitgetana els dies de festa.

Una singular parella que, en poc més de mig segle, s’ha guanyat la simpatia dels vilatans i un espai propi dins del Patrimoni Etnogràfic local. Merescudes raons per protagonitzar la Peça del Mes dels Museus de Sitges.

Els Gegants Americanos entren als Museus de Sitges

Construïts en cartó pedra, amb estructura de diverses fustes, materials i tècniques, la mida dels Gegants Americanos es mou entre els 2,15 i els 2,40 metres d’alçada, i el pes entre els 26,4 kg i els 31,6 kg.

Aquestes proporcions i els costums de l’època van fer que inicialment fossin portats per nois joves, fins que a mitjans de la dècada dels norante les noies van anar guanyant drets dins de la colla. Per, finalment, acabar fent de la colla dels Gegants Americanos un grup estrictament femení i plenament participatiu en les festes locals.

De fet, la colla dels Gegants Americanos és una de les més reconeixibles i balladores de la Vila de Sitges. Amb un estilisme que queda palès en el vestuari i uns lligams amb els Museus de Sitges que venen de lluny.

‘Els Gegants Americanos’
(Sitges, 22 d’agost de 1965)
Figures en cartó pedra, amb estructura de fusta (cubanita, avet i cubanito, faig)
Agrupació Balls Populars de Sitges. Col·lecció Patrimoni Local

Una parella de gegants que ha participat, ballat i portat el nom de Sitges arreu de Catalunya, amb un disseny i vestuari característic. De fet, la geganta Panxita està inspirada en una de les peces de la col·lecció de nines de Lola Anglada que forma part del Museu Romàntic Can Llopis de Sitges.

Aquest arrelament per la tradició i aquesta empenta festiva es mantenen avui amb Jezabel de la Coba, com ho va fer amb Mia Muntané en el seus inicis. I les figures llueixen igual que el primer dia, gràcies al recent procés integral de restauració dels Gegants Americanos.

Sitgetanes i sitgetans, Panxito i Panxita volen celebrar amb vosaltres nous dies de Festa Major!!

• L’Eco de Sitges, núm. 3823, 16 de maig de 1965.
  • L’Eco de Sitges, núm. 5567, 21 d’agost del 1999.
  • Juventí Balcells, Pere. Gegants sitgetans. Retrospectiva del fet geganter sitgetà. Col. La Tartana, núm. 2. Sitges: Agrupació de Balls Populars, 2016.
  • Marzal, Miquel. “Els gegants de la Pepsi Cola”. A : La Xermada, núm. 16 de la Festa Major del 2000.
  • Sella, Antoni. Festa Major, passat present i futur, 21 d’agost del 2015.