2020: L’any que vam viure el Corpus ‘telemàticament’

A mesura que s’apropen algunes festivitats resulta impossible no tancar els ulls i deixar que uns colors, uns compassos o fins i tot una fragància ens facin viatjar en el temps. Sensacions que són encara més arrelades al territori si veiem el Corpus amb els ulls d’un sitgetà.

El Corpus Christi és molt més que una celebració catòlica. És la unió entre art i tradició, la festa on el patrimoni local i els actes processionals ens traslladen cinc segles enrere en la història. Una celebració religiosa on es fa molt més que proclamar la fe, sent capaç d’emocionar des dels més petits als més grans, amb un sentiment d’alegria que supera les paraules.

Processons solemnes, carrers plens de flors i actes tradicionals que han arribat fins als nostres dies amb un renovat esperit festiu. Des de la desfilada del Santíssim Sacrament a la celebració de l’ou com balla de Barcelona o Tarragona. Des de la festa del Corpus a Solsona a l’organització d’entremesos o la passejada del bestiari popular pels carrers de Berga. Des de les tradicionals enramades d’Arbúcies o de Sallent a les efímeres catifes de flors de La Garriga, i sobretot de Sitges.

Processó de Corpus, "Estamperia económica Paluzie"
/ Generalitat de Catalunya
Processó de Corpus, “Estamperia económica Paluzie”
/ Generalitat de Catalunya

El Corpus Christi arreu del territori

A Catalunya, hi ha testimonis escrits i gràfics de la celebració del Corpus Christi des de l’any 1320, amb festes que han arribat als nostres dies a través d’actes molt assenyalats.

És el cas de la Processó de la Custòdia pels carrers que envolten la catedral de Barcelona. Un acte festiu que repeteixen diverses capelles de la ciutat, com també ho fa l’ou com balla a claustres i patis d’esglésies i de convents, i que aquest any ha estat cancel·lat a conseqüència de la Covid-19.

El Corpus Christi de Berga, reconegut com a Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat per la UNESCO i vinculat a la Festa de la Patum, és encara més multitudinari. Celebració que reuneix una riuada de gent a la Plaça de l’Ajuntament per ballar al voltant d’un bestiari format per capgrossos, gegants, diables i foc. I que enguany ajorna els actes previstos del 10 al 14 de juny fins al setembre.

La tercera, i més primaveral ressenya, la tenim a les catifes de flors del Corpus de Sitges. Festa d’interès turístic i artístic nacional, on la creació de catifes de flors als carrers a càrrec de veïns i confraries, omple de lluentor i bellesa el gran acte processional.

'La processó de Corpus', d’Arcadi Mas i Fondevila (1887) / Col·lecció d’Art de la Vila de Sitges
‘La processó de Corpus’, d’Arcadi Mas i Fondevila (1887) / Col·lecció d’Art de la Vila de Sitges

Una estampa de color i devoció que va immortalitzar el pintor de l’Escola Luminista de Sitges Arcadi Mas i Fondevila, a finals del segle XIX. I que forma part de la Col·lecció d’Art de la Vila de Sitges.

Un Corpus festiu i segur a Sitges

En l’actual context, la litúrgia i la festa del Corpus s’han vist seriosament afectades per les mesures d’aïllament social.

Al mateix que molts dels actes de celebració del Corpus Christi desapareixen del calendari, Sitges vol celebrar la festa d’una manera diferent i sense perdre l’esperit festiu. Adaptant-lo a una nova realitat confinada, que no permetrà celebrar tots els actes previstos del 12 al 21 de juny, però on cada casa, balcó o finestra formarà part de la festa.

El Corpus sitgetà d’enguany es trasllada del terra dels carrers a les flors de les façanes perquè tothom pugui participar de la festa amb concursos de rams, de balcons i de fotografies.

Concurs d’ornamentació de balcons i façanes
Organitzada des del 1953, quan cada veí emblanquinava la façana de calç per decorar-la amb flors enramades, aquesta tradició serà la protagonista del Corpus 2020. Omplint els carrers de color.

Concurs de ram de la geganta
Encara que enguany no surtin als carrers, els gegants de Sitges donaran peu a un concurs de preguntes que tindrà com a premi el ram de la geganta.

Concurs de fotografies a Instagram
Pel Corpus de 2020, les xarxes socials guanyen encara més importància amb un concurs fotogràfic obert a tothom a través d’Instagram.

Corpus infantil a Sitges
Gràcies a les escoles sitgetanes, la festa del Corpus comptarà amb la participació dels més petits a través dels seus treballs i dibuixos.

Mostra virtual de clavells
Les àvies i els avis sitgetans han creat una exposició de clavells a l’Hospital de Sitges que es podrà veure a través d’Internet.

Bibliografia

Coll i Mirabent, Isabel (2002) “‘La Processó de Corpus’, d’Arcadi Mas i Fondevila”. A: Peça del Mes. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, Abril 2002. En línia: http://museusdesitges.cat/ca/peca-del-mes/abril-2002-la-processo-de-corpus-darcadi-mas-i-fondevila
“Memorias inéditas que pueden servir para demostrar el origen y antigüedad e ilustrar la historia de la procesión del Corpus Christi en la ciudad de Barcelona”. Barcelona: Imp. de Valentín Torras, 1838. 4 p. En línia: http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000117409&page=1
Tomàs Sanahuja, Eduard (2017) “Corpus : la festa : història i evolució del Corpus de Sitges (1360-2017)”. Sitges: Ajuntament de Sitges : Grup d’Estudis Sitgetans. 347 p.
“Processó de Corpus: Estamperia económica Paluzie”. A: Calaix. Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya. En línia: http://calaix.gencat.cat/handle/10687/209904