Els Museus de Sitges conviden a recuperar la cal·ligrafia gòtica

Amb la irrupció de la tecnologia, escriure a mà s’ha convertit en una pràctica caiguda en desús. L’ordinador ha anat substituint, ja no només a la ploma, sinó també al bolígraf i en molts casos al paper.

Encara que l’ús d’eines tecnològiques no ens faci perdre habilitats com l’orientació, la memorització, el càlcul o el domini d’altres llengües, la cal·ligrafia forma part de l’art d’escriure. I estudiar l’evolució gràfica de les lletres ens permet relacionar caràcters i imatges en el decurs de la història.

En el marc de l’exposició ‘El Llibre català en temps del modernisme‘, oberta al públic fins al 25 d’abril i disponible en línia a través de Visitmuseum, els Museus de Sitges han organitzat diverses activitats paral·leles. Des de jornades de portes obertes i visites guiades a diversos tallers, com el dedicat als ex-libris o el de creació de llibres artístics.

Dues activitats del Racó Educatiu dels Museus enfocades a l’art del llibre a les quals s’han sumat dues iniciatives especialitzades en l’art de l’escriptura: un taller de cal·ligrafia modernista i un taller de cal·ligrafia gòtica.

El sentit artístic de la cal·ligrafia

La paraula cal·ligrafia prové directament del grec “Kallos Grafia” que significa: escriptura preciosa. És per això que podem definir la pràctica cal·ligràfica com l’art d’escriure amb lletra artística i d’una forma correcta. Una mestria que requereix no només de pràctica sinó també del desenvolupament de la memòria.

Imatge de l’exposició ‘El llibre català en temps del Modernisme’

En un recorregut per la història de la cal·ligrafia, des dels primers exemples fins a l’època del Renaixement i l’arribada de l’Edat Moderna, trobem tractats llegats per grans mestres cal·lígrafs que ens ensenyen més enllà de l’ús dels signes amb finalitat artística un mitjà d’expressió que permet aflorar l’interior de l’escriptor.

Taller de Cal·ligrafia Gòtica als Museus

Pel dissabte 10 d’abril, els Museus de Sitges han preparat un taller especialitzat en l’aprenentatge de la Cal·ligrafia Gòtica. Un tipus particular d’escriptura llatina molt emprada a l’Europa Occidental a partir del segle XI i durant tota la Baixa Edat Mitjana. Especialment als països del nord (Anglaterra, Alemanya i Dinamarca).

Caràcters del tipus gòtic “Tortis” d’Eudal Canibell

A Anglaterra aquesta escriptura és coneguda com a Lletra Negra (“old english” o “blackletters”) , ja que la Cal·ligrafia Gòtica es caracteritza per tenir uns trets condensats capaços de generar una trama fosca sobre el paper. Un tipus cal·ligràfic que permet aprendre ràpidament els conceptes fonamentals del dibuix de la lletra, des del ritme a l’estructura, l’espai i la coherència formal.

Del llibre modernista a l’escriptura gòtica

El taller dels Museus de Sitges compta amb una mestra d’excepció, la cal·lígrafa Carme Baltà, que mostrarà als participants l’escriptura cal·ligrafia “Gòtica Tortis Canibell” amb l’ús de ploma plana i tinta.

Eudald Canivell i Masbernat, dibuixant i tipògraf català, va dissenyar el tipus gòtic “Tortis” l’any 1891. Un alfabet cal·ligràfic que podem descobrir visitant l’exposició “El llibre català en temps del Modernisme” del qual Carme Baltà desvelarà tots els secrets en el taller dels Museus de Sitges.

Apunteu-vos i descobrireu l’art de l’escriptura del vostre puny i lletra!

Detalls d’aquesta activitat

Taller de Cal·ligrafia Gòtica (Eudald Canibell)
Impartit per la Cal·lígrafa Carme Baltà i Badia

Dissabte 10 d’abril, de 17h a 20h
Saló Blau – Palau de Maricel
A partir de 18 anys
Preu de 10€ per persona
Material cal·ligràfic disponible per 5€

Reserveu la vostra plaça en aquest enllaç
Important: Recordeu que per assistir al taller és obligatori l’ús de mascareta sanitària.