Sitges recupera les arts del llibre català en temps del modernisme

La renovació artística sorgida arran del modernisme, entre finals del segle XIX i principis del segle XX, no només va transformar arts com la pintura, l’escultura o l’arquitectura, sinó que també es va estendre a les arts decoratives i les arts gràfiques. Amb una nova estètica present a llibres, revistes i fins i tot cartells que s’entreveu des del procés d’il·lustració al d’impressió i enquadernació.

Una etapa en què el corrent modernista impulsat des de Catalunya va renovar la societat catalana per dotar-la d’una cultura moderna i amb esperit nacional. No només a Barcelona sinó també a epicentres artístics com Sitges. Escenari de les Festes Modernistes promogudes per Santiago Rusiñol.

La figura de Rusiñol, com a artista total, va anar més enllà de la creació pictòrica i literària. Creant al voltant del Cau Ferrat una col·lecció d’arts diversa i rica on el llibre no ha disposat de secció pròpia. Però al qual, Rusiñol tenia reservat un paper especial, tant per la seva producció literària com pel fet d’acompanyar-la amb l’obra d’artistes de gran renom. Des dels dibuixos de Ramon Pichot o Miquel Utrillo a la música d’Enric Morera, a llibres com Fulls de la Vida i Oracions.

Com remarquen els bibliògrafs, la importància de les arts gràfiques durant l’època modernista no va ser merament tècnica. I és amb aquest idea que va néixer la nova exposició dels Museus de Sitges: ‘El llibre català en temps del Modernisme‘.

El llibre modernista als Museus de Sitges

El llibre català en el temps del modernisme‘ és la nova mostra de referència dels Museus de Sitges que es podrà visitar al Museu de Maricel del 2 d’octubre de 2020 al 28 de febrer de 2021. Una exposició que ofereix la particular mirada sobre el sentit del llibre com a objecte d’art en un dels períodes més rics per la creació artística de la història recent de Catalunya. Des de la darrera dècada del segle XIX a la segona dècada del segle XX.

Cartell de l’exposició ‘El llibre català en temps del modernisme‘ al Museu de Maricel de Sitges

La mostra, que estudia el paper del llibre dins de l’esteticisme i el modernisme, singularitza una època en què van veure la llum obres emmarcades en corrents com el simbolisme, el decadentisme, el naturalisme o el realisme. Ara que justament fa un any de l’exposició ‘Realisme(s) a Catalunya‘ als Museus de Sitges.

Tot i això, els organitzadors no pretenen donar una visió nostàlgica sobre aquella època, sinó analitzar la naturalesa del llibre en tant que objecte d’art i raó de ser del col·leccionisme de llibres. L’exposició detalla tots els aspectes formals del llibre, des dels tipogràfics, als il·lustratius passant per les relligadures artístiques. Tant en llibres de gran format, enquadernats a mà o industrialment, com en volums de petit format o en llibres apaïsats.

Els noms propis del llibre català modernista

El llibre català en el temps del modernisme‘ s’atura en el nom dels protagonistes més destacats de l’univers del llibre durant l’època modernista, com impressors, gravadors, il·lustradors i enquadernadors.

Imatge d’una de les sales de l’exposició ‘El llibre català en temps del Modernisme

Una gran exposició que no hagués estat possible sense la col·laboració dels donants d’algunes col·leccions privades de llibres ni la participació de l’Associació de Bibliòfils de Barcelona.

La mostra amb molta lletra gran (i petita) compta amb set eixos fonamentals:

· L’Esteticisme
· La il·lustració del llibre i les enquadernacions industrials
· El llibre modernista
· La bibliofília erudita i la Societat Catalana de Bibliòfils
· L’enquadernació d’art a Catalunya en temps del Modernisme
· El llibre il·lustrat, paradigma del Modernisme gràfic
· Els reculls poètics del Modernisme

Etapes que va explicar en detall el comissari de l’exposició, Aitor Quiney, durant la conferència inaugural del passat dia 10 d’octubre.

Imatge de la conferència d’Aitor Quiney sobre ‘El llibre català en temps del Modernisme

Un catàleg pels amants de l’art i del llibre

Fruit de l’exposició dels Museus de Sitges, neix un catàleg que ofereix una visió àmplia i variada sobre el canvi de mentalitat que va transformar el llibre en autèntic objecte d’art fins a convertir-lo en singular objecte de desig. A càrrec d’aquesta obra, editada pel Consorci del Patrimoni de Sitges, podem trobar tres autors amb dilatada experiència.

Aitor Quiney, historiador d’art i conservador, membre de l’Asociación para el Fomento de la Encuadernación Artística (AFEDA) i gestor del programa d’identificació i descripció de les enquadernacions històriques i artístiques de la Biblioteca Nacional de Catalunya. Autor de diverses obres, com la darrera edició del Diccionario biográfico español i col·laborador de la Universitat de Barcelona i de La Vanguardia. , entre les quals ‘L’estudi del col·leccionisme d’enquadernacions històriques i artístiques a Catalunya’, dins l’obra Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus 2018 (Sitges, 2019).

Eliseu Trenc, historiador d’art i professor de literatura hispànica. Doctor en estudis ibèrics per la Universitat Sorbona Nova – París III i catedràtic emèrit de la Universitat de Reims Champagne Ardenne. Fundador i organitzador de diversos centres de recerca i investigador especialitzat en l’art del segle XIX i començaments del XX. Membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona i de la Secció Històrico-Arqueològica de l’Institut d’Estudis Catalans a París. Autor de la tesi doctoral Les arts gràfiques de l’època modernista a Barcelona (Barcelona, 1977) i de diversos llibres, entre els quals destaquen col·laboracions a Desde el Molino [edició facsímil] (Sitges, 2017), Agents del mercat artístic i col·leccionistes : nous estudis sobre el patrimoni artístic de Catalunya als segles XIX i XX (Sitges, 2017), Ramon Casas : la modernitat anhelada (Barcelona, 2016), Mercat de l’art, col·leccionisme i museus : estudis sobre el patrimoni artístic a Catalunya als segles XIX i XX (Sitges, 2014) i Picasso versus Rusiñol (Barcelona, 2010).

Portada de ‘El llibre català en temps del Modernisme‘ (Barcelona: Viena, 2020)

Pilar Vélez, doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona i directora del Museu de les Arts Decoratives, el Museu de Ceràmica, el Museu Tèxtil i d’Indumentària i del Gabinet de les Arts Gràfiques integrat dins del Museu del Disseny de Barcelona. I anteriorment del Museu Frederic Marès de Barcelona. Actualment és membre de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i de la Junta de Govern i Acadèmica Bibliotecària, a més de pertànyer a la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona. Com a investigadora, s’ha interessat en el fenomen de la reproductibilitat, especialment en la seva recerca a les arts gràfiques, les arts decoratives i industrials del segle XIX i el primer terç del XX i al disseny del segle XX al XXI, i també a l’estudi del patrimoni i el col·leccionisme artístic dels segles XIX-XXI. És coautora de més d’una vintena de llibres. Entre ells Antiquaris, experts, col·leccionistes i museus : el comerç, l’estudi i la salvaguarda de l’art a la Catalunya del segle XX (Sitges, 2013).

Tres experts darrere el nou catàleg ‘El llibre català en temps del Modernisme‘ (Barcelona: Viena, 2020) que podreu trobar a la llibreria dels Museus de Sitges. I una exposició que anirem descobrint a poc a poc durant les setmanes vinents.

Ajuda’ns a difondre-ho

Publicada

a

per

Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

%d