Dibuixos de Picasso tornen a protagonitzar la Peça del Mes dels Museus de Sitges

Pablo Picasso va viure a Barcelona durant nou anys de la seva vida que van marcar profundament el seu caràcter i la seva obra. Un període que va precedir la gran eclosió parisenca en una ciutat comtal a la qual tornaria posteriorment en comptades ocasions.

Van ser anys de joventut durant els quals va contactar amb artistes del modernisme com Santiago Rusiñol i Ramon Casas, i on va descobrir un llenguatge artístic allunyat dels cànons acadèmics. Una etapa que va determinar el seu trasllat a París, el viatge més important de la seva vida, on va descobrir l’art impressionista de primera mà i va dibuixar el seu propi camí artístic.

L’arribada a França es va produir abans del canvi de segle, en uns anys en què Picassó es mogué entre Barcelona, Màlaga, Madrid i París. Instal·lant-se finalment i per primera vegada a la capital francesa entre els anys 1900 i 1901, apropant-se a la pintura d’artistes com Nonell, Toulouse-Lautrec o Degas i reflectint en la seva obra la iconografia impressionista dels cafès i teatres.

Durant aquest període concret, els primers anys del segle XX, van ser creades les obres picassianes que avui formen part de la col·lecció Santiago Rusiñol de pintura, dibuix i gravat al Museu del Cau Ferrat. Sis obres perfectament identificades de les quals cinc pengen actualment del Museu del Cau Ferrat.

Avui venim a recordar un parell d’elles. Dos dibuixos de Pablo Picasso amb un mateix motiu central, un personatge femení entotsolat, que han protagonitzat la Peça del Mes de març de 2021. Una presentació a càrrec del doctor en Història de l’Art, conservador del Museu Nacional d’Art de Catalunya i expert en la figura de Picasso: Eduard Vallès i Pallarès.

Vallès, a més d’aportar interessants detalls sobre les obres i l’artista, ens recorda la importància d’aquesta col·lecció en el si del Museu del Cau Ferrat. És ben sabut que Santiago Rusiñol va ser un dels primers col·leccionistes que va advertir la qualitat de l’obra de Pablo Picasso. I és potser per aquesta raó que totes les obres catalogades pels Museus de Sitges daten entre el 1900 i el 1901.

Balls picassians a La Peça del Mes d’abril de 2019

El Cau Ferrat de Sitges compta amb un total de sis obres de Pablo Picasso. La primera d’elles és una pintura a l’oli, guaix, pastel i llapis carbó sobre cartó titulada La cursa de braus que data entre gener i setembre del 1900.

També destaca un dibuix a tinta, aquarel·la i pastel sobre paper titulat La família de don Paco a casa seva que està datat entre 1900 i 1901. Mateixes dates en què situem Dues dones ballant, dibuix a llapis carbó i pastel sobre paper que va protagonitzar la Peça del Mes d’abril del 2019.

Així com Tres ballarines de cancan. Un dibuix, també datat entre 1900 i 1901, que roman desaparegut des de fa gairebé vuitanta anys. Tal com va revelar Eduard Vallès durant el transcurs d’aquella presentació.

Finalment, i completant la col·lecció, dos dibuixos més titulats Papallones d’ales cremades i Fauna de taverna són els que protagonitzen l’acte de presentació d’enguany.

Dones entotsolades a La Peça del Mes de març de 2021

Els dos dibuixos presentats per Eduard Vallès formen part del conjunt de peces que Santiago Rusiñol va llegar al Cau Ferrat a la seva mort l’any 1931.

Dues peces interessants on l’artista s’endinsa en un univers femení que ja va protagonitzar l’obra més destacada de la primera estada de Picasso a París: Le Moulin de la Galette (1890). Una pintura a l’oli sobre tela que forma part de les col·leccions del Guggenheim Museum de Nova York.

Tot i això, els dibuixos del Cau Ferrat (Papallones d’ales cremades (1900-1901) i Fauna de taverna (1900-1901) mereixen una atenció especial per les seves particularitats.

Des del punt de vista tècnic, són dos dibuixos a la tinta, l’aquarel·la i al pastel. Fent servir també en el primer (Papallones d’ales cremades) el carbó. Mentre que iconogràficament, més que dibuixos són notes autònomes on l’autor experimenta al voltant d’una figura femenina concreta: la dona entotsolada en un local d’esbarjo. Personatge que Picasso descobreix en tota la seva dimensió a la ciutat de París.

De la composició d’ambdues obres cal destacar l’interès que desperten els personatges situats al marge esquerre, enfront del caràcter circumstancial dels personatges de la dreta. Les dues noies dibuixades a l’esquerra queden definides tant per la postura provocativa com pel rostre general i els detalls d’ulls i llavis.

Es tracta d’una nova tipologia de dona descoberta per Pablo Picasso en aquests anys de joventut en què van ser creats els dibuixos del Museu del Cau Ferrat. Personatges que reflecteixen l’experiència viscuda per l’artista i que s’integren en una iconografia que arriba a la pintura. Des de Dona en un cafè (París, 1901) a La bevedora d’absenta (París, 1901).

Els retrats d’uns personatges presoners de la seva realitat que anticipen el naixement de l’epoca blava de Pablo Picasso. Obres d’un creador que començava a deixar la profunda empremta dels genis de la història de l’art.

Bibliografia

Coll i Mirabent, Isabel. El Ressò de l’impressionisme en el Cau Ferrat [catàleg de l’exposició al Museu del Cau Ferrat, Sitges, del 7 de novembre de 1999 al 27 de febrer del 2000]. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 1999. 119 p.
Domènech i Vives, Ignasi. Museu del Cau Ferrat: catàleg de pintura i obra sobre paper = painting and works on paper catalog. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 2019. 439 p.
Guignon, Emmanuel; Gual, Malén. Picasso, els quaderns [catàleg de l’exposició al Museu Picasso, del 18 de desembre de 2020 al 5 d’abril de 2021]. Barcelona: Fundació Museu Picasso de Barcelona, 2020. 395 p.
Palau i Fabre, Josep. Picasso i els seus amics catalans. Barcelona: Diputació de Barcelona. Xarxa de Municipis, 2006. 285 p.
Picasso, 67 acuarelas, dibujos, gouaches de 1897 a 1971 [catàleg de l’exposició-venda de la Sala Gaspar de Barcelona l’any 1974]. Barcelona: Sala Gaspar, 1974. 67 p.
Vallès, Eduard. Picasso versus Rusiñol [catàleg de l’exposició al Museu Picasso de Barcelona, del 27 de maig al 5 de setembre del 2010]. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura, 2010. 423 p.
Vallès, Eduard. Picasso i Rusiñol: la cruïlla de la modernitat. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 2008. 211 p.

Crèdits fotogràfics

© Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges

Xavier Garcia, bibliotecari dels Museus de Sitges

Ajuda’ns a difondre-ho

Publicada

a

,

per

Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

%d