Rusiñol i Picasso: de la visió del mestre a la de l’alumne

L’any 2010, el Museu Picasso de Barcelona va organitzar una exposició titulada ‘Picasso versus Rusiñol‘ que abordava la relació entre ambdós artistes. En ella es recollia la vintena de retrats que un artista ja consolidat, com era el Santiago Rusiñol d’inicis de segle, feia d’aquell jove artista avantatjat anomenat Pablo Ruiz Picasso.

Tretze anys després, i en el marc dels cinquanta anys de la mort del malagueny, l’objecte de la mostra canvia de model i de retratista. Una nova exposició que té per títol ‘Rusiñol vist per Picasso‘ ofereix la mirada de l’alumne respecte al mestre a tocar del Cau Ferrat de Sitges, la casa-museu de Santiago Rusiñol.

L’exposició organitzada pels Museus de Sitges compta amb vint-i-nou dibuixos fets per un jove Pablo Picasso que retraten com va evolucionar la relació entre l’un i l’altre, des de l’admiració per una figura clau del modernisme a la ironia mordaç de l’alumne que es veu superant el mestre.

Rusiñol vist per Picasso‘, comissariada per Ignasi Domènech, es podrà visitar al Museu de Maricel fins al 29 d’octubre i forma part d’un programa d’activitats dels Museus de Sitges que posa l’accent en els vincles de Picasso amb Sitges i la seva relació amb Santiago Rusiñol.

‘Rusiñol vist per Picasso’ als Museus de Sitges

La relació entre Santiago Rusiñol i Pablo Picasso “no passà mai de ser la d’un «consagrat» amb un «novell», assenyala el seu amic i biògraf Josep Palau i Fabre. Dos artistes singulars que en un moment determinat van coincidir en la seva manera de pintar i d’entendre la vida, però que no van trigar a veure com els seus camins se separaven.

D’aquella breu etapa van sorgir una sèrie de retrats picassians als quals ens podem apropar a través de l’exposició dels Museus de Sitges.

El 1896, només un any després de l’arribada de Picasso a la ciutat comtal, tots dos participaren en l’Exposició de Belles Arts i Indústries de Barcelona. I ja llavors va quedar palès l’interès d’aquell jove estudiant de la Llotja per l’art d’un pintor consolidat que ja comptava trenta-cinc anys.

Fet que es va consumar l’any 1897 amb el primer quadre modernista de Pablo Picasso i l’any 1900 amb un primer viatge a París de Picasso acompanyat per Carles Casagemas, seguint els consells de Santiago Rusiñol. Precisament quan aquest últim va deixar de passar-hi temporades fixes a la capital francesa.

Entre el 1900 i el 1901, Picasso i Rusiñol van coincidir amb motiu de dues exposicions diferents. En primer lloc, al Saló dels Quatre Gats l’any 1900, on el jove pintor va exposar diversos retrats entre els quals hi havia el cap de Rusiñol. I, en segon lloc, a finals de l’any 1901 en una exposició de dibuixos i guaixes de Picasso a la Sala Parés. Tres d’ells reproduïts a la revista Pèl i Ploma, dirigida per Miquel Utrillo.

Dues imatges de l’exposició Rusiñol vist per Picasso al Museu de Maricel

Aquell mateix 1901, Pablo Picasso va assumir la direcció artística de la revista Arte Joven i va immortalitzar la imatge de Santiago Rusiñol en un jardí envoltat de xiprers. Un pas més en una intensa activitat artística que no passava desapercebuda pel mateix Rusiñol, qui conscient de la genialitat de Picasso no va dubtar a incorporar-lo a la seva col·lecció d’art.

Arran de l’exposició a la Sala Parés, Rusiñol va acabar comprant un guaix titulat La cursa de braus i que avui forma part del fons Cau Ferrat. Una col·lecció de la qual també en van acabar formant part quatre dibuixos més de Pablo Picasso fets entre França i Espanya.

I va ser així com l’alumne avantatjat va anar molt més enllà que qualsevol dels pintors del seu temps, i els seus retrats del mestre Rusiñol passaven de l’homenatge i el respecte a la sàtira i la caricaturització.

Una història que posa en relleu el catàleg commemoratiu editat pels Museus de Sitges i disponible a la seva llibreria, La Puntual.

Catàleg publicat amb motiu de l’exposició Rusiñol vist per Picasso als Museus de Sitges

No deixeu passar l’oportunitat i descobriu la trobada de dos artistes únics al voltant dels retrats. Us hi esperem!

Activitats dels Museus de Sitges per l’Any Picasso

A banda de l’exposició dels Museus de Sitges, el Sitgestiu 2023 té programades altres activitats vinculades amb l’artista.

Els blaus de Picasso i els blaus de Rusiñol
Dia 3 agost a les 18 h

Un taller familiar per resseguir els tons blaus de Santiago Rusiñol i Pablo Picasso del Cau Ferrat, des de l’atzur intens al turquesa marí de Sitges.

‘Picasso i Sitges: una cartografia física i sentimental’
Dia 6 d’agost a les 19 h

Un itinerari físic i intel·lectual pels carrers de Sitges resseguint les vinculacions amb Picasso a través de diverses aproximacions.

Cinema a la fresca: ‘Young Picasso’
Dia 13 d’agost a les 22 h

Una selecció de curts fantàstics acompanyats de la projecció del documental El joven Picasso (2019), dirigit per Phil Grabsky.

Bibliografia bàsica

DOMÈNECH VIVES, Ignasi. Museu del Cau Ferrat. Catàleg de pintura i obra sobre paper. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 2019.
PALAU I FABRE, Josep. Picasso i els seus amics catalans. Barcelona: Diputació de Barcelona. Xarxa de Municipis, 2006.
VALLÈS, Eduard; CASACUBERTA, Margarida; PANYELLA, Vinyet; TRENC, Eliseu. Picasso versus Rusiñol [catàleg d’exposició]. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, Institut de Cultura, 2010.
VALLÈS, Eduard. Picasso i Rusiñol: la cruïlla de la modernitat [catàleg d’exposició]. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 2008.
VALLÈS, Eduard. Rusiñol vist per Picasso [catàleg d’exposició]. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 2023.