12 obres d’art amb infants als Museus de Sitges

El Dia Universal del Nen se celebra cada 20 de novembre com una jornada dedicada a tots els nens i nenes per recordar el seu dret a la salut, l’educació i la protecció, independentment del lloc del món on hagin nascut.

Aquests dies, en què ens toca reimaginar el món que deixarem a les noves generacions, volem adoptar la mirada dels artistes per remarcar la importància de l’art i la creativitat en l’educació de les criatures.

Els infants han estat un tema recurrent en la història de l’art en general, i pels creadors catalans en particular. Cada artista els ha representat d’acord amb la seva particular visió i com a reflexe del context històric i social d’una època.

A través de pintures, escultures o dibuixos amb aquests particulars protagonistes, podem copsar des de tendències artístiques a singularitats estètiques, però sobre tot el compromís de l’autor amb la realitat viscuda pels infants.

La crisi provocada per la COVID-19 ha estat també una crisi dels drets dels nens, com poder imaginar, crear i jugar. Mirem doncs amb els ulls d’un nen i reimaginem un futur millor per tothom.

Us convidem a descobrir 12 obres d’art amb infants, entre pintures, escultures i dibuixos, que pertanyen a les col·leccions dels Museus de Sitges.

Dotze d’art amb nens i nenes presents als Museus de Sitges

La processó de Corpus“, d’Arcadi Mas i Fondevila
Sitges, 1887
Museu de Maricel, Sitges. Fons Cau Ferrat
Escolanets“, d’Arcadi Mas i Fondevila
(cap a 1900)
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

La processó de Corpus” i “Escolanets” són dues obres de l’Escola Luminista de Sitges amb la signatura d’Arcadi Mas i Fondevila que pertanyen al Museu de Maricel. Dues pintures amb motiu cristià i protagonisme infantil que projecten lluminositat, dins del temple o fora al carrer.

La partició del vi“, d’Ignacio Zuloaga Zabaleta
(cap a 1900)
La processó de Sant Isidre baixant de l’ermita de Sant Sebastià“,
d’Arcadi Mas i Fondevila (Sitges, 1917)
Museu de Maricel, Sitges. Col·lecció Art de la Vila de Sitges

L’any 1895, Ignacio de Zuloaga Zabaleta i Arcadi Mas i Fondevila van viatjar plegats a Madrid, acompanyants per Santiago Rusiñol. Si voleu veure reunida l’obra de tots tres artistes, només heu de visitar els Museus de Sitges on s’exposen pintures que inclouen motius infantils. Sent alguna d’elles protagonista de la Peça del Mes.

La nena de la clavellina (Teresa Mirabent Planas)“,
de Santiago Rusiñol i Prats (Sitges, 1893)
Retrat d’una nena suburenca (Rosa Muntané Sardà)“,
de Santiago Rusiñol i Prats (Sitges, 1892)
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

El descobriment de Sitges per part de Santiago Rusiñol va suposar una fita important en la biografia de l’artista, i alguns personatges sitgetans de l’època, entre els quals trobem infants, van ocupar un lloc en la col·lecció pictòrica de l’artista.

Bust d’una nena“, d’Anselm Nogués i García
(Primer terç segle XX)
Escultura en guix
Museu de Maricel, Sitges. Col·lecció Dr. Jesús Pérez-Rosales
Nena amb un ocellet“, atribuït a Josep Reynés i Gurguí
(cap a 1900-1910)
Escultura en marbre tallat
Museu Romàntic Can Llopis, Sitges. Col·lecció del Romanticisme

Alumnes de Rossend Nobas i Ballbé, els escultors Josep Reynés i Gurguí i Anselm Nogués i Garcia formen part del fons escultòric dels Museus de Sitges. ‘Bust d’una nena‘ de Nogués i ‘Nena amb un ocellet‘ de Reynés, per exemple, pertanyen a les col·leccions del Museu de Maricel i el Museu Romàntic Can Llopis, respectivament.

Estudi de nena“, de Santiago Rusiñol i Prats
(1883)
Dibuix a llapis carbó i llapis grafit sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol
Niña del pueblo“. Original per il·lustrar l’article de Santiago Rusiñol “Historia de dos aldabones“,
publicat a “La Vanguardia” el 18 d’octubre de 1891, de Santiago Rusiñol i Prats
(Consuegra (Toledo), octubre 1891)
Dibuix a llapis carbó sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Els Museus de Sitges conserven fins a 285 dibuixos de Santiago Rusiñol (il·lustracions d’articles, dibuixos preparatoris..). Alguns d’ells amb un infant com a motiu artístic. 38 d’aquests dibuixos, totalment inèdits, van formar part de l’exposició que commemorava el 125è aniversari del Cau Ferrat.

Senza uccello, poverino!“, de Torquat Tasso i Nadal (escultor)
i Fundició Fco. Usich (fonedor)
(Barcelona, cap a 1891)
Escultura en bronze fos a la cera perduda, amb pàtina negra
Bust de nen, amb ceps al cap“, de Venanci Vallmitjana i Barbany
(Segona meitat segle XIX)
Escultura en terracota
Museu de Maricel, Sitges. Col·lecció Dr. Jesús Pérez-Rosales

Torquat Tasso i Nadal i Venanci Vallmitjana i Barbany van ser dos escultors catalans prominents, a cavall entre el segle XIX i el XX, i amb un particular i expressiu estil. Dos artistes que tot i ser diferents van reservar un espai propi a les criatures, com vam descobrir en la Peça del Mes d’octubre de 2019.

Aquestes obres d’art amb infants són només una petita mostra de la seva presència als Museus de Sitges. Animeu als més petits a descobrir moltes altres amb les activitats del racó familiar i educatiu.