Els Museus de Sitges us conviden a descobrir el seu Betlem artístic

El pròxim Nadal serà diferent. Aquest mantra que s’ha instal·lat a les nostres vides és més real que mai ara que ja és hivern.

Mentre les autoritats sanitàries estableixen les restriccions nadalenques, una cosa és clara: la flama dels tradicionals betlems fa setmanes que està encesa. En part, per oferir un entreteniment als petits i grans i, en part, per mantenir viu l’esperit dels pessebres.

Cap text sagrat afirma quants eren i quin nom tenien els Reis Mags, tot i que sí que sabem que portaven tres regals: or, encens i mirra. L’escena de l’adoració de Melcior, Gaspar i Baltasar, una de les més antigues del món de l’art, ens permet reconciliar-nos al voltant d’una tradició que també trobem als museus.

Una oportunitat per reproduir a les nostres llars una mateixa escena de la qual volem participar els Museus de Sitges a partir d’una desena de peces que formen part de les nostres col·leccions d’art. De fet, totes les obres seleccionades estan exposades.

Vet aquí el Betlem dels Museus de Sitges! Una selecció d’obres pictòriques i escultòriques que reflecteixen alguns dels episodis més destacats del cicle de Nadal: el Naixement de Jesús, l’adoració dels pastors, l’adoració dels Mags i la Presentació de Jesús al Temple.

Deu obres que, tot i no estar exposades enguany, ens permeten repassar diferents artistes, escoles i tècniques a través de l’art català, hispànic o franconeerlandès.

La Nativitat de Jesús a Betlem

Tot i ocupar el Nen Jesús el primer pla d’aquesta escena, altres personatges mereixen una especial atenció. Des de la Mare de Déu a Sant Josep fins a la mula i el bou, i d’altres actors secundaris.

Sant Josep amb el Nen Jesús
(Catalunya, últim quart del segle XVIII
Pintura a l’oli sota vidre
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol
Nativitat, de Pere Serra
(Catalunya, cap a 1400)
Pintura al tremp sobre taula
Museu de Maricel, Sitges. Col·lecció Dr. Jesús Pérez-Rosales

Quatre peces que daten entre els segles XV i XVIII i que podeu trobar repartides a dos dels Museus de Sitges. Una de pintura de Sant Josep amb el Nen Jesús que data de finals del segle XVIII; un Naixement format per la Mare de Déu i Sant Josep, obra de Damià Forment i Cabot, que va ser protagonista d’una Peça del Mes; i una Nativitat del pintor català d’estil italo-gòtic Pere Serra.

L’Adoració de pastors i Reis Mags

El moment de l’adoració dels pastors dóna peu a un retrat general de l’escena que cada artista ha interpretat de manera particular. Mentre que la imatge de l’entrega d’obsequis per part dels Reis Mags permet apreciar també la magnificència de Ses Majestats.

Una obra pictòrica i dues escultòriques que pertanyen a diferents autors. D’una banda, un conjunt de pintures format per L’adoració dels pastors i L’adoració dels Reis. Una obra del pintor mallorquí del Barroc Pedro Onofre Cotto i Ferrer, especialitzat en la representació del paisatge i de l’arquitectura, que va ser Peça del Mes. I de l’altra, dues escultures dels Reis d’Orient elaborades per un artista anònim franco-holandès i procedents del retaule d’un retaule de catedral de Jaca.

La Presentació al Temple de Jerusalem

Finalment, l’episodi de la Presentació de Jesús al Temple pot ser representat en dues o tres dimensions, però sempre hi apareixen uns mateixos protagonistes: la Mare de Déu i Sant Josep s’acompanyen del sacerdot Simeó, amb el Nen Jesús ocupant un espai central.

Presentació de Jesús al Temple
(Segle XV)
Pintura al tremp sobre taula
Presentació de Jesús al Temple
(Castella, segona meitat del segle XVI)
Fusta tallada, policromada i daurada
Museu de Maricel, Sitges. Col·lecció Dr. Jesús Pérez-Rosales

En aquesta ocasió, l’escena compta amb dues representacions dins la col·lecció del Dr. Jesús Pérez-Rosales del Museu de Maricel que daten dels segles XV i XVI i que posen punt final a aquest Betlem artístic.

Una petita mostra del que podreu trobar a les col·leccions dels Museus de Sitges. Bon Nadal a tothom!