L’adéu a un estiu atípic pels Museus de Sitges

Fa alguns dies, amb motiu de la reobertura de MoMA (Metropolitan Museum of Art) de Nova York, el seu director Glenn D. Lowry reflexionava sobre la necessitat de reobrir els museus malgrat la gran aposta per la digitalització duta a terme en els mesos de confinament.

No crec que el vessant digital del museu sigui capaç de reemplaçar a les exposicions físiques, sinó que serà una cosa que vagi de la mà: com l’anvers i el revers d’una moneda”. Per a sentenciar que “la pandèmia ha demostrat que la majoria de la gent no necessita viure en grans ciutats: si decidim viure en un gran nucli urbà és pel que ens ofereix. I en aquest sentit, els museus són com la cola que manté enganxada a la gent a la ciutat”.

El Moma connecta la ciutat amb l’art

El CoNCA (Consell Nacional de la Cultura i de les Arts) ha recollit al seu web, durant els últims tres mesos, les reflexions sobre el present i el futur cultural del nostre país. Fins a 150 veus que representen la cultura catalana i que seria impossible de resumir en un article, com reflexionava Núria Iceta al Diari Ara, però que jo recolliria amb una frase: “La cultura ens fa de pont entre l’ahir i el demà” i és qui millor pot ajudar-nos a respondre a fer front a la incertesa.

L’impacte del coronavirus té greus conseqüències en la cultura i els museus ho han pogut comprovar aquest estiu. Amb la pandèmia, tot serà diferent i hi haurà un abans i un després de la covid. Quedaran com coses del passat les grans exposicions amb centenars de milers de visitants. I la caiguda del turisme serà una oportunitat per reprendre un model museístic basat en les col·leccions, sovint desconegudes per la majoria de turistes internacionals.

La reobertura dels Museus de Sitges, amb estrictes mesures d’higiene i seguretat, va començar el passat 9 de juny. I ha permès durant tot l’estiu visitar el Museu del Cau Ferrat, el Museu de Maricel, el Palau de Maricel i la Fundació Stämpfli amb total normalitat, tot i l’aforament reduït. Així com programar un bon grapat d’activitats amb motiu del Sitgestiu 2020, seguint fil per randa els requeriments establerts per la Generalitat.

Presentació del Sitgestiu al Palau de Maricel

Una agenda cultural que ha complementat l’activitat incessant als Museus de Sitges. Amb exposicions temporals com “#MiremElPassat”, que va interrompre els mesos de confinament, i a qui ha pres el relleu “L’home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat”. Fins al 27 de setembre de 2020.

Però també amb les grans mostres que atreuen públic de tot arreu com “125 anys del Cau Ferrat. La construcció d’un ideal (1894-2019)” que s’acomiada per donar pas a la nova exposició de referència: “El llibre català en temps del Modernisme”. A partir del 9 d’octubre de 2020.

O, per descomptat, els actes i els actors que porten fins als Museus de Sitges els amants de l’art. Des de la Jornada Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus, que enguany celebrarà la seva 9a edició, a La Peça del Mes que no ha fet vacances aquest estiu amb obres de Lluís Masriera Rosés, Cayetano Vilardebó Ginestá i Hermen Anglada-Camarasa presentades per experts com Jordi Carreras o Francesc Fontbona.

El Saló d’Or del Palau de Maricel

Una agenda museística que aquest estiu ha comptat amb la complicitat del turisme de proximitat i el públic local. I amb la que hem pogut celebrar el vostre suport a fer de la cultura un bé necessari.

Moltes gràcies!