Col·leccions digitals dels Museus de Sitges a #MuseuObert

La crisi provocada pel coronavirus ha fet que el món de la cultura s’hagi vist abocat a reinventar-se i anar més que mai a la recerca de les persones, en lloc d’esperar que siguin elles qui destriïn enmig d’una oferta fins ara inabastable.

És així com les institucions culturals s’han hagut d’adaptar a un nou context de vida i comunicació digital, on competència i audiència són un risc i una oportunitat. I els seguidors han de passar a ser comunitat.

Aquest repte és encara més difícil en un context tradicionalment vinculat a les visites, els horaris i les instal·lacions: els museus. Com pot un centre pensat per ser recorregut mentre explica una història migrar cap a un entorn digital?

Aquesta és una pregunta que grans i petits museus s’han fet arran de la irrupció tecnològica, amb eines com la realitat virtual i les xarxes socials. Però ha estat precisament ara, quan el temps per respondre-la s’ha esgotat, i cada museu s’ha vist abocat a trobar la seva solució.

Opcions de cerca de les col·leccions de Sitges a MuseuObert
Menú de cerca a #MuseuObert

Internet complementa les exposicions de cada centre, amb el valor afegit de la personalització de les visites, però també ofereix la possibilitat d’accedir als catàlegs de les obres d’art dels seus fons amb diverses opcions de cerca. Oportunitat que no han volgut deixar passar els Museus de Sitges.

Primer van obrir al món les seves sales amb Google Art Project i les exposicions amb VisitMuseum. Més tard, van posar en marxa una aplicació per apropar a l’usuari el seu art a través del mòbil. I, finalment, van apostar per digitalitzar les obres en format 3D.

Per això, en aquests moments de confinament, estava clar quin havia de ser el següent pas dels Museus de Sitges: traslladar les seves col·leccions a la xarxa.

El #MuseuObert de Sitges

Fent ús del núvol digital, el Consorci del Patrimoni de Sitges ha compartit més de setze mil obres que pertanyen a les col·leccions del Museu del Cau Ferrat, Museu Romàntic Can Llopis, Can Falç de Mar, Museu de Maricel, Palau de Maricel i Fundació Stämpfli

Una iniciativa que ha estat possible gràcies a les eines tecnològiques de Nubilum, especialitzada en la gestió documental d’equipaments culturals, i Coeli, dedicada a la documentació i difusió de col·leccions patrimonials.

Col·leccions del Museu del Cau Ferrat, Museu Romàntic Can Llopis, Can Falç de Mar, Museu de Maricel, Palau de Maricel i Fundació Stämpfli
Els Museus de Sitges a #MuseuObert

Però, com és el #MuseuObert de Sitges? Es tracta d’un portal que reuneix totes les obres d’art de les diverses col·leccions que conformen els Museus de Sitges, per tal donar-los-hi més visibilitat.

Amb la col·laboració de Nubilum i Coeli, els Museus de Sitges publiquen en línia la major part del seu patrimoni, ara que les seves portes romanen tancades al públic. I així, podem dir que l’art sitgetà continua ‘obert’ als visitants.

Col·leccions d’art en detall

Amb el #MuseuObert, el Consorci del Patrimoni de Sitges presenta totes les seves obres amb una breu informació tècnica i una imatge identificativa de cada objecte, mitjançant una cartel·la virtual. Es tracta d’una exposició molt visual, que té com a objectiu comunicar d’una manera ràpida i senzilla les característiques dels fons dels seus museus.

Obra a obra, i amb total transparència, sigui quin sigui el seu estat de conservació, es presenta sencer el contingut de cada col·lecció. Val a dir que no totes les obres es troben en unes condicions òptimes, ja que algunes han suportat millor que d’altres el pas del temps. Però no per això s’han d’amagar, ja que formen part important del patrimoni artístic de Sitges. En aquest punt, cal destacar i valorar l’esforç que s’ha fet i que es continua fent per tal de procedir a la seva restauració quan és necessari i la situació econòmica ho permet.

Cada imatge ofereix també la possibilitat de ser compartida a través de les xarxes socials, així com de personalitzar la visita virtual tot saltant entre les diferents obres de la col·lecció o entre els diversos museus que les conserven. Una manera de perdre’s pels racons de cada centre, i observar en detall les obres més curioses en qualsevol moment i a través de la font original.

Fons Ramon Casas als Museus de Sitges
Dibuixos de Ramon Casas a #MuseuObert

Els Museus de Sitges s’uneixen així a altres institucions museístiques (Fundació Palau-Centre d’Art Caldes d’Estrac, Museu Abelló, Museu d’Alcover, Vinseum-Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, Museu Municipal de Montcada i Reixac, Museu Pau Casals, Museu de les Terres de l’Ebre, Museu Tèxtil de Terrassa i Museu Vila de Peralada), centres de recerca (Institut Botànic i Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal de Barcelona) i establiments emblemàtics (Santa Eulàlia).

El #MuseuObert de Sitges dóna al visitant l’oportunitat de recórrer, a través de fotografies i breus descripcions, la història de l’art i de la societat catalana i obre la possibilitat de gaudir de la nostra cultura a tots els públics.