‘Oracions’ de Santiago Rusiñol al club de lectura dels Museus de Sitges

Des de l’arribada de Santiago Rusiñol a Sitges (1891) fins a la consolidació de la vila com a meca del modernisme i del Cau Ferrat com a lloc de referència per al món de l’art i la música van passar gairebé deu anys. Són especialment remarcables les cinc edicions de les Festes Modernistes que van tenir lloc entre el 1892 i el 1899: autèntics actes d’agitació i d’afirmació cultural que van abraçar diversos llenguatges artístics com són la pintura, la música, el teatre i la poesia sota el concepte de l’Art Total.

Aquest període (1891-1899) va consolidar un projecte de renovació estètica que mirava a Europa mentre bevia de les fonts de l’art «primitiu». Uns anys en què Santiago Rusiñol fa estades intermitents a Sitges, mentre viatja a destinacions com Mallorca, Itàlia, Tarragona, Granada, Màlaga, Montserrat, Barcelona i Aranjuez. Sent el seu principal objecte d’inspiració andalusa la ciutat mil·lenària de Granada.

Cartell d’Oracions, de Santiago Rusiñol, il·lustrat per Miquel Utrillo i Morlius l’any 1897.

“Allà trobà el que cercava en l’esperit andalús: sensibilitat, amistat, sentimentalisme i els paisatges que li haurien de permetre l’evolució de l’impressionisme al simbolisme”, ens recorda Vinyet Panyella al llibre Paisatges i escenaris de Santiago Rusiñol (París, Sitges, Granada). Tot recordant un fragment d’Andalusia vista per un català: “L’Andalusia que he vist és l’Andalusia de despulles, dels moros, l’Andalusia dels records, la terra d’excavacions, vestida pobrament a la moderna, vivint dormida sobre cendres d’altre temps”.

Durant aquella etapa Santiago Rusiñol va recopilar diversos materials, enduent-se un fort impacte emocional que el va submergir en el prerafaelisme i en el simbolisme decadentista. Captivat pels paisatges del palau de l’Alhambra i del palau de Víznar, va escriure Oracions (1895). Primer llibre de prosa poètica aparegut a Catalunya, amb text de Rusiñol, il·lustracions de Miquel Utrillo i anotacions musicals d’Enric Morera. Un text, presentat públicament a l’Ateneu Barcelonès el 18 de juliol de 1897, que va tenir força ressò a la premsa de l’època.

‘Ateneo barcelonés’, a: La Vanguardia, 11 de julio de 1897, p. 4.

Una obra Obra d’Art Total, amb trenta-dos poemes de temàtica profana i estructura magníficament lligada, on l’autor deixa palès el seu retrobament amb la natura, l’únic lloc on l’artista pot obtenir el benestar de l’esperit.

Primera edición d’Oracions, de Santiago Rusiñol, que va publicar Tipografia L’Avenç el 1897.

Aquell volum va acabar sent publicat per L’Avenç l’any 1897. Una edició d’Oracions, bellament enquadernada i profusament dotada d’elements identificables amb l’experiència artística i espiritual d’aquell viatge. Les il·lustracions de Miquel Utrillo subratllen, a més, els detalls de l’arabesc, de la solitud dels jardins, del panteisme que els textos, concebuts i escrits a manera de pregàries laiques, suggereixen”, puntualitza Vinyet Panyella.

Un propòsit que la música d’Enric Morera acompanya conformant un paisatge entre melòdic i poètic, on els temes, la cadència i l’organització del text segueixen una mateixa construcció progressiva i una mateixa estructura cíclica.

Una obra on el pensament místic esdevé forma de resistència per a l’artista i per al lector que és la protagonista de la tercera trobada del club de lectura Santiago Rusiñol. Si fins avui no ho heu fet, encara sou a temps de reservar la vostra plaça.

L’acte tindrà lloc el dijous 14 de desembre a les 18 h al Museu del Cau Ferrat de Sitges. I tot i ser un acte de caràcter gratuït es recomana reservar localitat per poder assistir-hi. Si no us acabeu de decidir, recordeu que encara quedaran noves sessions de cara a l’any vinent. Concretament: Llibertat! (18 de gener de 2024), El pobre viudo (15 de febrer de 2024), Solitud, de Víctor Català (21 de març de 2024) i Màximes i mals pensaments (18 d’abril de 2024).

Animeu-vos. Un hi esperem!

Bibliografia bàsica

CASACUBERTA, Margarida. Santiago Rusiñol: vida, literatura i mite. Barcelona: Curial, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1997. 616 p.
COLL, Isabel. Santiago Rusiñol. Sabadell: Editorial Ausa, 1992. 398 p.
LAPLANA, Josep de C. Santiago Rusiñol. El pintor, l’home. Barcelona: Publicacions de
l’Abadia de Montserrat, 1995. 589 p.
PANYELLA, Vinyet. Paisatges i escenaris de Santiago Rusiñol: París, Sitges, Granada. Barcelona: Curial; Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2000. 204 p.
PANYELLA, Vinyet. Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona: Edicions 62, 2003. 616 p.
RODRÍGUEZ ESTABAN, Juan Carlos. Un Nou retrat de Santiago Rusiñol a través dels seus escrits a L’Esquella de la Torratxa. Barcelona : Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2022. 472 p.
Rusiñol. La ploma d’en Xarau, Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona, 2007. 119 p.
RUSIÑOL, Santiago, Oracions, decorades amb dibuixos de Miquel Utrillo i música d’Entric Morera. Barcelona: Tip. “L’Avenç” de Massó, Casas & Elías, 1897. 316 p.