Un paravent d’Olga Sacharoff s’obre per la Peça del Mes

L’impacte de la Guerra Civil en la cultura i la societat espanyola va quedar palès en la seva producció artística. Després de la postguerra, Espanya va emprendre el llarg període de recuperació d’un país devastat pel conflicte, sent la dècada dels anys quaranta la que va mostrar el costat més cru de les destrosses per la contesa i el món de les arts un dels pocs refugis per a les diverses capes socials.

Peces com les exposades a les Galeries Syra de Barcelona, dirigida per Montserrat Isern qui va ser la primera dona a dirigir una galeria d’art, van donar una mica de color a una època grisa. I aquest fet, sumat a la gran sensibilitat d’Isern com a galerista i comerciant d’art, van fer de Syra un oasi per artistes com Ángeles Santos, Olga Sacharoff, Rosario de Velasco o Soledad Martínez.

L’existència de la Galeria Syra va ser durant aquells anys especialment important, però les dificultats en la seva sostenibilitat van motivar la cerca de noves fórmules de negoci com la combinació de l’exposició d’obres d’art amb la venda d’altres objectes artístics. I una d’aquestes vendes és la que avui ens ocupa.

El 5 de juny de 1943, la Galeria Syra va inaugurar una mostra destinada a la venda de ventalls i paravents decorats per artistes diversos, entre els quals hi havia Olga Sacharoff. En aquella ocasió, la pintora d’origen rus va exposar un paravent titulat Flors i fruites acompanyat per dos ventalls de seda titulats Melodia i flors. Sent aquella la primera i única ocasió en què el paravent va ser exposat públicament fins al moment de la presentació de la Peça del Mes de juny de 2023 als Museus de Sitges.

L’acte ha anat a càrrec de la doctora en història de l’art i crítica d’art Elina Norandi en el que ha suposat un nou estudi monogràfic sobre una altra de les obres que formen part de l’exposició Els museus creixen.

Un paravent d’Olga Sacharoff amb motius florals

La peça concreta és un paravent de tres cossos sobre fusta, unides per frontisses, amb el bastidor pintat per ambdós costats amb diferents motius vegetals.

D’una banda, amb la representació d’un fons floral on el panell central està dedicat a una natura morta (raïm, peres i pomes) acompanyada d’un gerro amb flors. Mentre que en l’altre costat del paravent també trobem un espai molt florit amb un panell central ocupar per un búcar amb un ram de flors.

Paravent titulat Flors i fruites, d’Olga Sacharoff (Barcelona, 1943)
Pintura a l’oli sobre taula
Museu de Maricel, Sitges. Dipòsits externs

Gerro i búcar estan situats sobre una superfície plana, en contrast amb un entorn més aviat aeri. Mentre que la iconografia respon a l’estil característic d’Olga Sacharoff i als llenguatges artístics conreats al llarg de la seva obra.

Aquesta composició característica, on el fons acompanya els principals motius vegetals d’ambdós panells, té una clara inspiració en l’espai de treball de l’artista a la seva casa del barri del Putxet de Barcelona.

Són pintures que es diferencien del seu l’estil anterior“, apunta Elina Norandi, “de l’estil d’entreguerres amb figures sense ulls, rígides i simètriques a les pintures de flors.” Tot i això, hem d’entendre la seva pintura dins d’un context i d’una etapa artística, ja que l’obra desenvolupada a Barcelona sorgeix d’un període de maduresa d’allò que el públic esperava d’ella.

“Ella és una dona avanguardista en el París avanguardista, però ve a viu a la Catalunya franquista i fa l’art que la societat li demanava”, remarca la ponent. “I això no suposa que faci un retorcés, sinó més aviat una obra més tradicional i amb èxit, perquè la Galeria Syra va acollir i vendre la seva obra, any rere any”.

Elements florals, frugals i vegetals, al costat de retrats de la burgesia barcelonina, van caracteritzar les darreres dècades de l’obra d’Olga Sacharoff. I aquest paravent, inèdit pel gran públic, que ha protagonitzat Peça del Mes dels Museus de Sitges n’és un magnífic exemple del seu art seré de maduresa en contrast amb la impactant producció de joventut.

Bibliografia bàsica

BOSCH, Glòria i PORTELL, Susanna. Olga Sacharoff & Otho Lloyd. Vic: Eumo,1993.
El món d’Olga Sacharoff (catàleg d’exposició). Barcelona: Fundació Caixa de Catalunya, 1994.
NORANDI, Elina. Olga Sacharoff. Madrid: Ediciones del Orto, Al-Mudayna, 2006.
NORANDI, Elina. Cent dues artistes. Barcelona: Univers, 2022.
Olga Sacharoff. Pintura, poesía i emancipació (catàleg d’exposició). Girona: Museu d’Art de Girona, 2018.