‘Els museus creixen’: darreres adquisicions dels Museus de Sitges

La nova definició de museus, a càrrec del Consell Internacional de Museus, permet que aquests facin el salt definitiu cap al segle XXI a partir d’una renovació conceptual. Segons l’ICOM, «un museu és una institució sense ànim de lucre, permanent i al servei de la societat, que investiga, col·lecciona, conserva, interpreta i exhibeix el patrimoni material i immaterial». Afegint-hi, a més «oberts al públic, accessibles i inclusius, els museus fomentin la diversitat i la sostenibilitat. Amb la participació de les comunitats, els museus operin i comuniquin èticament i professionalment, oferint experiències variades per a l’educació, el gaudi, la reflexió i l’intercanvi de coneixements».

Tenim clar que els museus estan fets d’obres i d’objectes que han transcendit en la història.
Però també que han de ser institucions vives, receptives i comunicatives amb el seu públic. Des de la pràctica, els museus evolucionen a través de les adquisicions (compra, donació, llegat, intercanvi o préstec) i de la constant adaptació a les necessitats de tothom.

A través de diverses vies d’entrada, els Museus de Sitges han pogut incorporar un total de 1.382 obres, objectes i documents des del moment de la reobertura del Cau Ferrat i Maricel, al desembre de 2014. Mentre que la renovació estructural ha arribat de la mà d’un continu procés d’actualització, tant amb mesures d’accessibilitat i d’inclusió com amb nous discursos més inclusius i diversos. Entre els més recents, ‘Una mirada feminista al Cau Ferrat‘.

Aquests canvis es podrien copsar en una llarga llista de referències. Però els Museus de Sitges han volgut anar un pas més enllà i plasmar aquesta evolució de vuit anys en una gran exposició. La mostra, titulada ‘Els museus creixen‘, neix amb el propòsit general de revisar aquestes noves adquisicions i amb el desig particular d’agrair la generositat de donants i prestadors.

Artistes i col·leccionistes als Museus de Sitges

Bressol de la Jornada Mercat de l’Art, Col·leccionisme i Museus, el Cau Ferrat de Santiago Rusiñol i el conjunt Maricel de Charles Deering acullen periòdicament una trobada que aprofundeix en l’estudi del col·leccionisme artístic a Catalunya. Un esdeveniment on es valora la importància i la singularitat d’algunes col·leccions i que també ens remet a ‘Els museus creixen‘. Concretament, a la ponència dedicada al col·leccionista de vidre antic Alfons Macaya Sanmartí en l’edició de l’any 2021 de qui s’exhibeix part de seva col·lecció.

El mercat de l’art i el món editorial també ens obsequien amb novetats editorials sobre artistes i col·leccionistes fins ara poc coneguts. És el cas de Francesc Llorens i Riu, artista i col·leccionista a qui l’exposició dels Museus de Sitges dedica un àmbit monogràfic.

Aquests espai estan acompanyats d’una tria d’algunes de les peces que complementaran la col·lecció de nines i joguines Lola Anglada que forma part important del Museu Romàntic Can Llopis de Sitges. Equipament que amb la seva futura reobertura tornarà mostrar un dels fons artístics més singulars de la vila de Sitges.

Com també s’ha de mencionar una vitrina amb fotografies dedicada exclusivament a Santiago Rusiñol, i a qui acompanyen Lluïsa Denis, Maria Rusiñol i alguns dels personatges amb qui l’artista va ser retratat al llarg de tota una vida. Un autèntic àlbum familiar i personal que pertanyia a Pilar Garrigosa Laspeñas, vídua de Norman Cinnamond Planàs (Barcelona, 1941-2020), besnét de Rusiñol.

Pintura, dibuix, escultura i molt més

Al costat de totes aquestes peces, com hauran pogut comprovar els visitants a ‘Els museus creixen’, el públic pot recórrer una galeria artística que representada per alguns grans noms de la pintura, l’escultura, el dibuix i fins i tot la ceràmica.

Des de pintures signades al tombant del segle XIX per artistes com Ramon Casas, Santiago Rusiñol o Isidre Nonell a olis d’Artur Carbonell, Feliu Elias o Olga Sacharoff, entre d’altres, que daten de la primera meitat del segle XX. Acompanyades per dibuixos d’Alfred Sisquella, ceràmica de Josep Guardiola o escultures d’Ismael Smith, Gustau Violet o Pere Jou, per posar alguns exemples.

Obres que també han permès exposar generosament hereus de col·leccionistes tan destacats com el Dr. Cinto Reventós Bordoy o de la sra. Núria Bofill Castells, gràcies al seu espós Manuel Fàbregas Soriano, per mencionar només alguns noms.

Una exposició que podreu visitar a la planta baixa del Museu de Maricel fins al 15 d’octubre del 2023 i que segur que us sorprendrà.

Veniu als Museus de Sitges i descobriu una col·lecció d’art que no vol deixar de créixer amb el seu públic!