Charles Deering dibuixat per Ramon Casas a la Peça del Mes

Els nombrosos canvis socials que va viure el país de l’últim terç del segle XIX al primer del segle XX, fan que l’art de Ramon Casas i Carbó (1866-1932) vagi més enllà d’immortalitzar persones o captar escenes del seu temps.

Ramon Casas, a més d’un excepcional cronista gràfic de la seva època i va ser un artista infatigable que va viatjar a una banda i l’altra de l’Atlàntic. Entre els seus quadres trobem personatges del món artístic, cultural, social i econòmic al costat d’esdeveniments cabdals, però també dibuixos on capta en una instant gent que l’envolta i anècdotes de les quals participa. Dos formats d’obres que conformen una valuosa galeria iconogràfica des del punt de vista històric i documental.

En les seves obres, amics i col·laboradors apareixen a parts iguals. En alguns casos, com el de Charles Deering, per partida doble. Arran de la relació entre l’artista i el filàntrop, Casas i Deering van recórrer els EUA entre 1908 i 1909 en una aventura que va seguir a casa nostra anys més tard. Primer a Sitges, durant la construcció del conjunt Maricel (1910-1921) sota la direcció de Miquel Utrillo i la instal·lació en ell de la col·lecció d’art de Deering, i després amb la reconstrucció del Castell de Tamarit a càrrec del mateix Ramon Casas.

Durant aquells anys, Charles Deering i la seva família van anar guanyant-se un lloc d’honor a la galeria artística de Ramon Casas. Una producció que també va tenir moments de complicitat entre ambdós. D’entre tots ells, tres retrats que donen fe d’aquella amistat formen part del fons artístic del Museu de Maricel. Dibuixos que han estat protagonistes de la Peça del Mes d’agost que ha anat a càrrec de l’historiador de l’art Sebastià Sánchez Sauleda.

L’amistat de Ramon Casas amb Charles Deering

Dels vint-i-cinc anys de relació entre Charles Deering i Ramon Casas es podria parlar durant hores i hores, com ha recordat el ponent. Un coneixement inicialment a distància a través d’exposicions arreu d’Europa, que posteriorment els va portar a recórrer plegats els Estats Units d’Amèrica i viatjar per Espanya i Europa fins que el nord-americà va quedar captivat per Sitges i s’hi va fer construir una residència i un palau on conservar les seves col·leccions d’art.

La ponència de Sebastià Sánchez Sauleda ha arrencat amb els primers anys de Charles Deering a càrrec de l’empresa familiar i el seu interès pel món de l’art. Primer amb l’obra de l’impressionista John Singer Sargent amb qui va encetar la seva col·lecció privada i amb la World’s Columbian Exposition de Chicago, l’any 1893, on Casas i Deering van coincidir sense arribar a conèixer-se.

Durant aquella època, el filàntrop va establir una amistat amb Anders Zorn a qui va voler fer el seu pintor de capçalera sense èxit. Captant a partir de llavors la seva atenció un pintor català que guanyava reconeixement dins i fora del país: Ramon Casas i Carbó.

Acabada la mostra de Chicago, Deering s’emporta diverses obres de Casas per la seva col·lecció i n’acaba quedant captivat amb d’altres allà on va. Des de Garrot vil (1894) a Munich a La càrrega (1902) a Madrid. Moment en què Deering decideix conèixer Casas personalment i establir una amistat que va durar fins als darrers dies.

Dibuixos de Charles Deering signats per Ramon Casas

Un quart de segle van durar la relació entre el col·leccionista estatunidenc i el pintor català en una amistat que es va estretar molt arran de l’estada de Ramon Casas a terres nord-americanes del 1908 al 1909. Viatge en el qual Casas va quedar gratament sorprès de la museïtzació de les seves obres a la mansió de Deering.

Durant aquell viatge, el pintor va recórrer el país de costa a costa retratant tothom a qui anava coneixent, especialment a l’empresari i la seva família. Una llarga travessia que Ramon Casas va aprofitar per visitar Cuba.

De retorn a Estat Units, el periple de Casas va continuar de la mà dels Deering fins que el pintor va decidir tornar definitivament a Barcelona l’any 1909. Deering s’hi va sumar poc després, convidat pel seu amic, quedant captivat per Sitges i no trigant a decidir fer-s’hi a la vila una desitjada nova residència on encabir la seva col·lecció artística.

Durant els anys de construcció del conjunt de Maricel, pintor i filàntrop van voltar per Espanya i Europa i amuntegar anècdotes com les que van quedar reflectides als tres dibuixos que protagonitzen la Peça del Mes dels Museus de Sitges.

El primer dibuix, que mostra a Ramon Casas i Charles Deering caçant un cranc, té per títol Bon profit i forma part de la sèrie d’apunts on el pintor va descriure les seves vivències a la platja.

Bon profit! (Ramon Casas (?) i Mr. Deering atacant un cranc), de Ramon Casas i Carbó
(1920-1924) Dibuix a llapis, grafit i tinta sobre paper
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

El segon dibuix presenta a Charles Deering com un ésser suprem i es titula Pare Etern i envoltat d’àngels, en al·lusió irònica a l’autoritat del milionari col·leccionista.

Aparició de Mr. Deering, caracteritzat com a Pare Etern i envoltat d’àngels, al bisbe Ramon Casas, de Ramon Casas i Carbó
(1910-1915) Dibuix a llapis, grafit i aquarel·la sobre paper
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

Finalment, un tercer dibuix recull la visita de l’empresari a la consulta d’un dentista. Amb el títol Mr. Deering al dentista, l’artista immortalitza humorísticament una de les revisions de Deering.

Mr. Deering al dentista dibuix, de Ramon Casas i Carbó
(1920-1924) Dibuix a llapis grafit i tinta sobre paper
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

Tres exemples de la peculiar autobiografia de Ramon Casas, on dibuixos i caricatures tenien tanta o més presència que el text. Fet que ja va quedar palès a les pàgines de l’obra Desde el Molino (1894), escrita per Rusiñol i il·lustrada per Casas, i que també mostra aquesta Peça del Mes.

Una relació de “vint-i-cinc anys de complicitat, d’una amistat basada en punts en comú i en una sèrie d’aventures que van viure, amb una estima molt personal i que va tenir també en l’art com a retorn de coneixement”, ha conclòs Sebastià Sànchez Sauleda.

Bibliografia

COLL, Isabel. Ramon Casas & Charles Deering. A friendship in art. Evanston: Northwestern University Press, 2012.
PANYELLA, Vinyet (dir.). Maricel. Cent anys d’art i cultura a Sitges. Barcelona-Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges – Diputació de Barcelona – Centenari de Maricel (Generalitat de Catalunya), 2021.
SÁNCHEZ SAULEDA, Sebastià. «Ramon Casas i Charles Deering: dibuixos, amistat, viatges i col·leccionisme», a: PINÓS GUIRAO, Gabriel (coord.). Ramon Casas. Catàleg complet. Volum I. Barcelona: Gothsland Galeria d’Art, 2018, p. 174-193.
SÁNCHEZ SAULEDA, Sebastià. La col·lecció Deering a Maricel de Sitges i al Castell de Tamarit (1909-1921): un somni d’art hispànic frustrat. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2021 [Tesi doctoral].

Crèdits fotogràfics
© Arxiu Fotogràfic del Consorci del Patrimoni de Sitges

Autor
Xavier Garcia, Bibliotecari dels Museus de Sitges

Ajuda’ns a difondre-ho

Publicada

a

,

per

Comentaris

Deixa un comentari

L’adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

%d