Una ‘toilette matinal’ de Zandomeneghi a La Peça del Mes

Aquest 2023 fa noranta anys que el Cau Ferrat de Sitges es va convertir en museu, l’any 1933, i més de dues dècades de la inauguració de l’exposició ‘El ressò de l’impressionisme’ al Cau Ferrat, la casa taller de Santiago Rusiñol.

Una mostra que volia connectar els fons del museu amb un corrent artístic que traspassa fronteres, com és l’impressionisme, presentava obres del Cau Ferrat amb els seus referents dins la pintura impressionista.

Avui, amb el record d’aquella exposició, un dels pinzells de l’impressionisme torna a ser protagonista al Cau Ferrat. Es tracta de Federico Zandomeneghi, de qui un dels seus dibuixos llueix al despatx de Santiago Rusiñol.

L’obra, titulada Toilette matinal i signada per Federico Zandomeneghi entre 1891 i 1892,  ha estat La Peça del Mes de desembre de 2022 en una ponència que ha anat a càrrec de la historiadora de l’art Giulia Bellisai.

Acte que ha coincidit amb el retorn dels actes de presentació de La Peça del Mes al Ferrat de Sitges. L’indret on podreu veure de forma habitual aquesta obra del pintor italià.

Nascut a Venècia i fill d’un reconegut escultor, Federico Zandomeneghi (1841-1917) es va formar a la capital del Veneto i va ser integrant destacat del moviment artístic dels Macchiaoli. Grup d’artistes sorgit a la Florència de 1862 i que volia participar des d’Itàlia de la renovació artística que tenia lloc a Europa.

Dotze anys més tard, l’any 1874, el pintor italià va viatjar a París i va entrar en contacte amb el moviment impressionista quedant especialment influenciat per l’obra d’Edgar Degas.

Plenament integrat en el grup d’artistes de l’impressionisme, Zandomeneghi va arribar a participar a quatre de les vuit exposicions impressionistes, entre el 1879 i el 1886. Fent de la capital francesa el seu lloc definitiu de residència.

Va ser precisament a París on el nostre protagonista va fer estreta amistat amb Miquel Utrillo, a finals de la dècada de 1880. Obsequiant al seu amic amb el dibuix que ha protagonitzat la darrera Peça del Mes del 2022 des del Cau Ferrat: Toilette matinal.

Toilette matinal, de Federico Zandomeneghi
(París, cap a 1891-1892)
Dibuix a llapis carbó i pastel sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Toilette matinal, de Federico Zandomeneghi
(París, cap a 1891-1892)
Dibuix a llapis carbó i pastel sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Un dels temes més destacats de la pintura de l’impressionisme, quan el retrat de la cura personal va simbolitzar la conquesta progressiva de l’espai privat. Matisada, però, pel pinzell de l’artista.

Federico Zandomeneghi “entra en la intimitat de l’escena gairebé de puntetes; la seva és una participació amable i cortès, el traç del llapis no subratlla sinó que acompanya els gestos de la dona”, ens recorda la ponent Giulia Bellisai.

Bibliografia bàsica

AMEILLE, Brice. ‘La scène de toilette impressionniste : l’intimité (re)trouvée’. Dins: Espaces et lieux de l’intime au XIXe siècle [actes de la journée d’étude des Doctoriales de la SERD (Société des études romantiques & dix-neuviémistes), 8 avril 2016, université Paris 7]. Paris: SERD, 2017.
Catálogo de Pintura y Dibujo del Cau Ferrat. Fundación Rusiñol (Sitges). Barcelona: Publicaciones de la Junta de Museos, 1942, p. 51, 96.
COLL I MIRABENT, Isabel. El ressò de l’Impressionisme en el Cau Ferrat. Catàleg de l’exposició. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges, 1999, p. 71, cat. núm. 30, 71.
PANYELLA I BALCELLS, Vinyet; DOMÈNECH I VIVES, Ignasi; PARRA I MESTRES, Francesc [et al]. Miquel Utrillo i les Arts. Sitges: Ajuntament de Sitges, 2009, p. 65, cat. núm. 15, 65.
DINI, Francesca; MAZZOCCA, Fernando. L’impressionismo di Zandomeneghi. Catalogo della mostra. Venezia: Marsilio ed, 2016.
PICENI, M. G. Federico Zandomeneghi. Catalogo generale. Milano: Fondazione Enrico Piceni, 2006.
PLA, Josep. Un senyor de Barcelona. Barcelona: Destino, 1998.