L’extravagància sitgetana com a fet diferencial a la Peça del Mes

Segons el Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, s’aplica l’adjectiu extravagant a allò “que està fora de certs límits o que està fora del sentit comú en allò que fa o diu”. En definitiva, l’originalitat que fa de quelcom, des d’una persona a un lloc, únic i singular.

Al bell mig del franquisme, cap a la dècada del 1950, el règim va veure en el turisme una eina per dinamitzar l’economia i projectar una imatge moderna d’Espanya a partir de destinacions costaneres repartides majoritàriament pel litoral mediterrani. Des de Torremolinos i Benidorm a Eivissa i Sitges. L’oferta de sol i platja va ser carta de presentació comuna d’aquelles viles disposades a rebre turistes i divises internacionals.

Però pocs llocs com la Blanca Subur, acostumada a l’arribada de gent entre els segles XVIII i XIX des dels americanos als modernistes, ho van fer de forma més natural i hospitalària.

De la singularitat sitgetana, tant com la manera de ser destaca la forma de rebre al nouvingut. Amb els braços oberts, les ganes de fer propi l’aliè i mil històries per explicar, Sitges ha fet que personatges singulars i extravagants es trobin com a casa, fent-ne de cadascun d’ells un vilatà més. Com l’il·lustrador José de Zamora, protagonista de la nova exposició temporal ‘Pepito Zamora, un artista de revista‘.

Cartell de l’exposició “Pepito Zamora, un artista de revista” als Museus de Sitges

D’aquesta manera de ser i créixer com a ciutat ha anat la Peça del Mes de juny als Museus de Sitges. Un fet diferencial que es pot veure i viure, i que va resumir la seva ponent Montserrat Esquerda-Bosch el dia de la seva presentació.

El caràcter extravagant: patrimoni intangible de Sitges

La nova Peça del Mes dels Museus de Sitges se centra en el patrimoni cultural immaterial de la vila per parlar-nos d’una característica molt arrelada: “Sitges i l’extravagància”.

Mirant enrere en la història local no són pocs els personatges extravagants o singulars que han arribat a Sitges a la recerca d’un lloc on sentir-se lliures i s’hi han quedat perquè ja formaven part d’aquest singular puzle.

Des de l’arribada de Pepito Zamora a Sitges fins al moment en què va decidir instal·lar-se, la història d’aquest singular artista estava destinada a fer d’aquesta la seva llar definitiva i a deixar la seva empremta gravada en la cultura local.

En els anys en què l’il·lustrador en va passar a convertir-se en un sitgetà més, la vila va transformar-se en un petit paradís de mentalitat oberta en ple règim franquista. On era possible viure de forma extravagant independentment de les creences, la condició sexual o el pensament de cadascun.

Un refugi de llibertat on l’extravagància pròpia dels indians retornats d’Amèrica va tenir relleu en l’extravagància artística i literària dels modernistes. I aquesta forma única d’acollir i assimilar gent per fer-la seva s’ha perllongat durant els anys de la repressió o en l’època del turisme de masses i de festa.

Tres obres de l’artista a l’exposició “Pepito Zamora, un artista de revista”

Fet que Montserrat Esquerda-Bosch posa en perspectiva afegint-hi una cita del periodista i escriptor Xavier Febrés. “M’agradaria veure per un foradet com serà presentada històricament a finals del segle XXI aquesta darrera irrupció”, en referència a l’arribada de massiva de turistes, i “si també en quedarà un llegat de prestigi” com el que americanos, modernistes o alguns dels abanderats de l’art frívol de meitat del segle XX, com Tórtola Valencia, Álvaro Retana o José de Zamora, han deixat als Museus de Sitges.

Sigui com sigui, l’extravagància continuarà sent part important del caràcter sitgetà.

Bibliografia

FONTANALS, Blai. “La Promoció turística a Sitges : dels orígens als nostres dies”, a: La Xermada, núm. 44, (estiu 2013), p. 8-10.
MATAS I ARNALOT, Josep Maria. “Antecedents del turisme a Sitges”, a: La Xermada, núm. 44, (estiu 2013), p. 14-19.
MIRABENT MUNTANÉ, Antoni. “La transformació turística de Sitges a través dels anys”, a: La Xermada, núm. 8 (estiu 1998), p. 15-18.
PARRA MESTRES, Francesc. “L’estiueig a Sitges : 150 anys d’històries”, a: La Xermada, núm. 44, (Estiu 2013), p. 5-7.
PELÁEZ MARTÍN, Andrés; ANDURA, Fernanda. (1988) Una Aproximación al arte frívolo, Tórtola Valencia y José de Zamora : Teatro Albéniz, diciembre 1988-enero 1989. Madrid: Comunidad de Madrid, Consejería de Cultura. 165 p.
SELLA, Antoni. “Sitges : turisme i identitat local / Antoni Sella i Montserrat”, a: Butlletí del Grup d’Estudis Sitgetans, núm. 117 (maig 2006), p. 1-8.