Restauració d’una obra de Santiago Rusiñol

Santiago Rusiñol i Prats (Barcelona 1861 – Aranjuez 1931)

Retrat de Santiago Rusiñol”,
de Ramon Casas i Carbó (1926)
Dibuix a llapis carbó, sanguina i pastel sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

L’extensa biografia de Rusiñol, ens permet descobrir alhora la figura d’un pintor, col·leccionista i escriptor que podem definir com artista total. Un personatge polifacètic, durant la vida del qual els viatges van ser una constant. De París a Granada, Buenos Aires, Mallorca o Aranjuez.

A la primavera de 1894, i acompanyat d’Ignacio Zuloaga Zabaleta, Santiago Rusiñol va viatjar pel nord d’Itàlia entre Pisa i Florència. Un breu període de temps durant el qual va quedar impactat pels pintors primitius italians, materialitzant aquella experiència en algunes obres que avui podem trobar el Museu del Cau Ferrat de Sitges.

És el cas de les al·legories de la Música, la Pintura i la Poesia, realizades a París entre els anys 1894 i 1895. Tres obres que hem de valorar com la personal aportació de Rusiñol al moviment simbolista, molt present en el panorama artístic europeu de l’època.

Una triada de composicions presents al Gran Saló del Cau Ferrat, de les quals avui ens hem pres la llibertat de despenjar-ne una per sotmetre-la a un tractament preventiu.

L’escollida: ‘La Música‘, de Santiago Rusiñol i Prats (París, 1894).

Dades de la peça

La música‘ de Santiago Rusiñol

El procés de restauració d’aquesta obra de Santiago Rusiñol respon únicament a raons preventives, de consolidació de la capa pictòrica i desinfecció del revers de la peça.

En més de 125 anys, el quadre ha viscut en primera persona diferents canvis estructurals del Cau Ferrat i alguns trasllats, sumats a un antic excés d’humitat. La seva ubicació a la part superior del Gran Saló, fa que l’obra es mantingui a certa distància de tots els ulls i sigui necessari apropar-s’hi per comprovar el seu estat.

L’obra de Santiago Rusiñol en arribar al taller de restauració

Aprofitant que el passat any 2019, l’obra va ser cedida per l’exposició ‘Azul. El color del modernismoorganitzada per la Fundació “la Caixa”, visitant el CaixaForum de Sevilla, de Saragossa i de Palma de Mallorca, va ser objecte al seu retorn d’un examen exhaustiu.

Moment en què es va poder confirmar l’estabilitat de la capa pictòrica i la possibilitat que el quadre pogués viatjar sense perill. Acabat el periple, i de tornada al Museu del Cau Ferrat, es va decidir aprofitar el fet que estigués despenjada i que possiblement trigaria a tornar a sortir per sotmetre-la a una consolidació preventiva de la dita capa de pictòrica. Així com un procés de neteja i desinfecció del suport: l’anvers de la tela.

Passos del procés de restauració

Per ordre de realització es va procedir a:

1. Procés de conservació – restauració
La pròpia restauració de la pintura.

2. Procés d’empaperament de la capa pictòrica
L’empaperament de la capa de pintura per consolidar les fissures que la humitat ha provocat a la part dreta de l’obra Paper Manila i cola de conill.

Procés d’empaperat de la capa pictòrica

3. Procés de desinfecció del suport del bastidor
La desinfecció del suport del bastidor per mitjà d’injecció d’insecticida en els orificis i també per mitjà imprimació amb pinzell Titanxil®.

4. Procés de neteja del bastidor
El rentat del bastidor utilizant hisops de cotó hidròfil humitejats a mb una solució de Aigua destil·lada amb alcohol etílic al 50%.

5. Procés de neteja del suport
La neteja mecànica del revers del suport realitzada amb palatina i aspirador de baixa succió del revers de l’obra.

Neteja i retirada de l’empaperat que cobreix el quadre

6. Procés de desinfecció del suport
Tractament de la part afectada per la humitat i que presenta taques de fongs. S’han utilitzat hisops de cotó hidròfil humitejats amb una solució de Timol al 10% amb alcohol etílic.

7. Procés de desempaperat de la capa pictòrica
El desempaperament de la capa pictòrica per mitjà d’aplicació d’aigua calenta.

Últims passos del procés de restauració de l’obra de Santiago Rusiñol

Petits procediments que en el seu conjunt permetran que una obra com aquesta sigui enlluernant als visitants tot i l’alçada de la seva ubicació.

Aquesta imatge té un atribut alt buit; el nom de fitxer és lamusica-santiagorusinol-museusdesitges-2.jpg
La Música“, de Santiago Rusiñol i Prats
(París, 1894)
Pintura a l’oli sobre tela