Sitges recorda Santiago Rusiñol en el 90è aniversari de la mort

A Rusiñol són inseparables el poeta i el pintor; és el poeta de ‘les alegries que passen’, el pintor de les tristeses que queden. Es confonen en ell els dos corrents, i d’aquí ve que els seus quadres produeixin l’emoció d’una triava i les seves pàgines la impressió d’una pintura“. Són les paraules amb què Alfred Opisso va encapçalar la seva glossa de Santiago Rusiñol a les pàgines de La Vanguardia l’any 1899.

Uns mots que ens permeten entendre la gran dimensió d’un home polifacètic que amb 38 anys ja comptava amb una sòlida obra artística que transcendia un únic estil i abraçava diversos suports, des del paper al llenç. Rusiñol ha estat, a més d’un artista total, un home inquiet i viatger que ha deixat la seva empremta a diversos llocs. I tot i això, malgrat haver nascut a Barcelona un 25 de febrer de 1861 i haver mort a Aranjuez un 13 de febrer de 1931, el gran llegat russinyolenc com a escriptor, pintor, periodista o col·leccionista pertany a un únic lloc: la Vila de Sitges.

Per commemorar els 160 anys del naixement i els 90 anys de la mort de Santiago Rusiñol, els Museus de Sitges us conviden a participar d’una agenda d’activitats que recorda totes les facetes d’un personatge universal.

Home de lletres, de l’escriptor al periodista

Exposició “Santiago Rusiñol. 1861-1931”
Del 7 al 30 de juny, la Biblioteca Popular Santiago Rusiñol omple les seves vitrines amb una selecció de llibres i documents que ens acosten a la vida i obra de Rusiñol.

Visita literària al Cau Ferrat
El dissabte 12 de juny, a les 18h, el Museu del Cau Ferrat acollirà una visita al seu Espai Literari. Una trobada per donar a conèixer el llegat escrit de Santiago Rusiñol.

Rusiñol de les arts, de pintor a col·leccionista

Rusiñol volta pel món
Dissabte 12 i diumenge 13 de juny, el Museu del Cau Ferrat projectarà un documental sobre les obres d’art de Santiago Rusiñol presents a museus i centres d’art de tot el món. Podreu veure’l a la Sala d’audiovisuals del Cau Ferrat i a través de les xarxes socials.

El Cau Ferrat musicat
El diumenge 13 de juny, de 10 a 18h, el Museu del Cau Ferrat farà una jornada de portes obertes amb ambientació musical de compositors modernistes com Albéniz, Granados, Morera o Toldrà.

Rusiñol de cafè i de teatre, de la taula a l’escenari

Cuina modernista sitgetana
Del 4 al 13 de juny, set establiments de Sitges (Bar Rusiñol, La Nansa, La Salseta, Marenostrum, Pic Nic, Jardins de Beyrouth i Acqua) us conviden a participar en la Ruta modernista gastronòmica. Un tast per cada dia de la setmana que us permetrà reviure l’art culinari amb els 5 sentits.

Anem al teatre amb Rusiñol
El diumenge 13 de juny a les 18 h, el Racó de la Calma de Sitges serà un teatre a l’aire lliure on es representarà ‘El bon policia’. Una afilada comèdia de Santiago Rusiñol interpretada per Ricard Farré i Arnau Puig sota la companyia El Maldà.

Homenatges i ofrenes a Santiago Rusiñol

Flors dedicades a l’artista
Del dilluns 7 al diumenge 13 de juny, el Museu del Cau Ferrat us convidaran a participar d’una ofrena floral a Santiago Rusiñol.

Podreu participar dipositant la fotografia del vostre ram de flors virtual amb una dedicatòria a l’artista a través de les xarxes socials dels Museus de Sitges

Ofrenes al panteó de Rusiñol
Divendres 11 de juny a les 11 h, els Amics dels Museus de Sitges faran una visita guiada al patrimoni artístic i històric del cementiri de Montjuïc (Barcelona). La cita finalitzarà amb una ofrena de flors al panteó de Santiago Rusiñol i Lluïsa Denís. Obra d’Enric Clarasó.

El tradicional Ram de tot l’any
Diumenge 13 de juny, a les 12 h, els Museus de Sitges i l’Associació de les Sres. del Ram de tot l’any us convidaran a col·laborar amb un clavell en la tradicional ofrena al Jardinet Monument a Santiago Rusiñol de Sitges.

Nou maneres de recordar un artista de qui encara no hem acabat de conèixer tot el seu llegat. “No hi ha cap drama tan emocionant com la lectura d’un testament.” (Màximes i mals pensaments, de Santiago Rusiñol).

Aquest estiu, atreviu-vos a descobrir l’artista. Pàgina a pàgina, ferro a ferro, quadre a quadre.

Bibliografia

Opisso, Alfredo. (1899) ‘Arte y artistas catalanes: Santiago Rusiñol’. En: La Vanguardia, 23 de diciembre de 1899, p. 4. En línia: http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/1973/12/28/pagina-4/33401334/pdf.html
Panyella, Vinyet. (2003) Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona : Edicions 62, 2003. 616 p.
Rusiñol, Santiago (1927) Màximes i mals pensaments : pensa mal i no erraràs. Barcelona : Antoni López. 79 p.