Un passeig per la riquesa arquitectònica dels Museus de Sitges

La reobertura, durant els mesos de juny i juliol, de quatre dels nostres museus (Museu del Cau Ferrat, Museu de Maricel, Palau de Maricel i Fundació Stämpfli) ha permès el retrobament amb el públic. No només amb les seves obres sinó també amb els seus edificis.

Una oportunitat perquè els visitants puguin observar, pensar i actuar seguint el fil de l’arquitectura del seu entorn més immediat i copsar una altra mirada sobre els espais que ens emocionen, acompanyen i relacionen quan recorrem als Museus de Sitges. Des de la Sala Can Rocamora a l’històric edifici de Can Falç de Mar.

Des d’edificis sencers a petits espais com aquells que entre finals del segle XIX i principis del XX van canviar el sentit de l’art en aquest racó de la costa catalana. Abastant del Modernisme al Noucentisme, i reunint artistes com Santiago Rusiñol, arquitectes com Miquel Utrillo i promotors com Charles Deering.

Museu del Cau Ferrat

Creat per Santiago Rusiñol, per a conservar la seva col·lecció d’art, el Cau Ferrat va estar constituït originalment per dues antigues cases adquirides entre el 1893 i el 1894. I convertides posteriorment en la seva casa-taller de la mà de l’arquitecte Francisco Rogent. L’estructura de l’edifici conserva en la planta baixa les característiques de l’arquitectura popular, que contrasta amb el Gran Saló modernista d’estil neogòtic de la primera planta. Una combinació d’estils que preserva l’essència de la personalitat de l’artista.

Col·lecció del Museu del Cau Ferrat a #MuseuObert

Can Rocamora

Situada entre el Cau Ferrat i el Museu de Maricel, Can Rocamora va ser adquirida per Charles Deering el 1915. Coneguda com a Can Xicarrons, aquesta antiga casa de pescadors va ser reconvertida en residència d’hivern de Deering de la mà de Miquel Utrillo. Qui va afegir una nova planta i decoració antiga, incloent-hi una xemeneia amb taulells ceràmics. Quan va marxar, Deering va donar l’edifici a Ramon Casas.

Museu de Maricel

Conegut com a Maricel de Mar, ofereix un complet itinerari artístic, des del segle X fins al Realisme i la Figuració de la primera meitat del segle XX. Gràcies a la col·lecció d’Art de la Vila de Sitges i la col·lecció del Dr. Jesús Pérez-Rosales, el Museu de Maricel permet recórrer diverses tècniques, llenguatges i suports artístics en una completa seqüència cronològica de l’evolució de les arts, encabida en un edifici del conjunt artístic i monumental de Maricel. Promogut per Charles Deering i edificat per Miquel Utrillo de 1910 a 1918.

Col·lecció del Museu de Maricel a #MuseuObert

Palau de Maricel

D’estil clarament noucentista, el Palau de Maricel és un dels edificis més emblemàtics de Sitges. Forma part d’un conjunt artístic i monumental, amb el Museu de Maricel, i se’l coneix també com Maricel de Terra. Construït entre el 1913 i el 1918 per Miquel Utrillo, destaca per les seves majestuoses estances. Especialment pel Saló d’Or, el Saló Blau i la Sala Capella. Totes elles decorades amb un estil singular que accentua el seu caràcter. I culminat amb un magnífic claustre i terrasses amb vistes al Mediterrani.

Col·lecció del Palau de Maricel a #MuseuObert

Fundació Stämpfli

Impulsada Pere i Anna Maria Stämpfli, amb el propòsit de dotar a Sitges d’un centre d’art contemporani on reunir obres d’artistes significatius de tot el món, l’any 2006 es va crear la Fundació Stämpfli – Art Contemporani. Tot i que no va ser fins a l’any 2011 que va obrir les portes a l’antic Mercat del Peix de Sitges. Equipament emblemàtic que recull una col·lecció formada per més d’un centenar d’obres cedides pels mateixos artistes, els seus descendents i diferents galeristes, especialitzada en art contemporani dels últims 50 anys.

Col·lecció de la Fundació Stämpfli a #MuseuObert

Museu Romàntic Can Llopis

Aquest edifici d’estil neoclàssic va ser construït el 1793. Conegut com a Museu Romàntic Can Llopis, deu el seu nom al seu primer propietari: el notari Manuel Llopis i Falç. Posteriorment, l’edifici va acollir el Museu Romàntic de Sitges obrint al públic l’any 1949 la planta noble, i més tard, la planta baixa i altres espais, com la biblioteca, el celler i el jardí. Mentre que en la seva segona planta, s’hi troben les col·leccions de Nines i Joguines de Lola Anglada o altres donacions. Un edifici singular amb esperit romàntic i col·leccions remarcables que tornarà pròximament a obrir les portes, després d’una completa renovació.

Col·lecció del Museu del Museu Romàntic Can Llopis a #MuseuObert

Can Falç del Mar

Situat al Passeig de la Ribera, l’emblemàtic edifici de Can Falç és molt més que la casa particular més antiga de Sitges. A través de la seva història es pot explicar l’evolució agrícola i marinera sitgetana del segle XVI al XIX. L’any 2000, amb la mort de la seva última propietària Josefina de Dalmau, es va projectar recuperar l’interior de l’edifici (mobles, objectes, pintura) amb un procés de renovació integral, fins a convertir-ho en un centre cultural patrimonial de referència.

Col·lecció de Can Falç de Mar a #MuseuObert