Compra d’entrades en línia per estalviar temps i millorar l’experiència als museus

L’adaptació dels museus a la ‘nova normalitat’ incorpora mesures de seguretat, abraça la figura pel mediador i aposta per planificar de les visites. Així serà a partir d’ara anar al museu!

A poc a poc la desescalada cultural ha anat canviant les rutines d’aquells museus que han tornat a obrir portes. La presència de mampares de separació, gel hidroalcohòlic i mesuradors de temperatura a l’entrada de molts centres complementa l’ús obligatori de mascaretes i una distància de dos metres entre visitants i personal.

Mesures per garantir la seguretat sanitària del públic sense renunciar a la llibertat de descobrir l’art amb els propis ulls. Tal com van fer els Museus de Sitges amb la seva reobertura.

Però, quines noves oportunitats ofereixen els museus en aquest renovat context? Audioguies individuals, aplicacions mòbils, la figura del mediador, la fidelitat del públic i la venda en línia seran claus per millorar l’experiència museística.

Sense fulletons i amb tecnologia

Els tradicionals tríptics han passat a millor vida, per evitar el risc de contagi. El lloc del paper l’ocuparan les aplicacions mòbils dels Museus de Sitges (disponibles ja per Android i iOS). Mentre que la recopilació de més i més fulletons serà substituïda pels nous codis QR que es podran descarregar a partir del proper estiu.

La importància de seguir itineraris

En el nou context, guanyen importància els itineraris dels museus per evitar la concentració de públic en un mateix espai. La senyalització jugarà un paper fonamental durant les visites, amb recorreguts independents d’entrada i de sortida, així com accessos alternatius per anar als lavabos i restriccions als ascensors. Quedant enrere aquells temps en què el visitant marcava el seu propi camí.

El renovat sentit de la subtitulació

Dispositius d’ús comú, com ara els auriculars i les audioguies, es vetaran per prevenir possibles contagis. Aquests dispositius passaran a ser d’ús individual i, complementats amb eines tecnològiques, portaran a reinventar el model de museu. Tan donant la possibilitat de fer visites virtuals com oferint materials exclusius en comprar l’entrada del museu.

La reivindicació del “mediador”

Les audioguies no deixen de ser un complement al paper central del professional dels museus: el mediador. Una figura que permet la personalització de les visites en funció del públic, enfront de l’explicació estàndard que ofereixen les guies. Un rol clau per respondre tots aquells dubtes que vagin sorgint durant el transcurs de la visita.

Els Amics dels Museus de Sitges

Amb cinc anys d’història, l’agrupació Amics dels Museus de Sitges ha aconseguit ser punt de trobada per tots aquells que estimen l’art, el patrimoni, la història i la cultura sitgetana. Una forma diferent d’impulsar els Museus de Sitges, pagant només 20 euros anuals, per poder gaudir de tots els museus qualsevol dia de l’any.

La implantació de la venda en línia

Per ser eficaços sense ser invasius, els museus han de promoure la venda en línia per franges horàries, reservant una petita part de les entrades a taquilla. Amb aquesta estratègia, els museus podran conèixer en tot moment el nombre de visitants que recorren les seves instal·lacions i evitar el sobre aforament en moments concrets. Oferta que trobareu a la taquilla digital dels Museus de Sitges.

Dades massives per guanyar públic

La implementació de la venda digital permetrà evitar riscos en l’ús de paper a taquilles i la formació de cues a l’entrada del museu. Però també ajudarà a conèixer l’audiència del museu i afrontar el repte d’arribar a nous públics que encara no el visiten. Les dades massives (Big Data) poden millorar la gestió del dia a dia del museu, però també permeten conèixer quins públics no el visiten encara. Així ho va concloure al darrer debat sobre el futur dels museus.

Xavier Garcia, Biblioteca dels Museus de Sitges