Sortir en família: És segur portar els meus fills a un museu?

A principis de juny, després de mesos de tancament, els Museus de Sitges van reobrir les seves portes al públic. Igual que abans del coronavirus, visitar un museu continua sent segur. Però és inevitable que algunes coses siguin diferents, de la mateixa manera que moltes altres han canviat en la nostra vida.

La compra i reserva d’entrades en línia, els temps d’espera per la limitació d’aforament i els processos de neteja, les mesures de prevenció (controls de temperatura, ús de gel hidroalcohòlic i obligació de mascareta), així com la supressió d’aquelles activitats infantils vinculades amb el tacte, han suposat una barrera per tots.

Pels visitants, especialment les famílies, un conjunt de requeriments en un moment pensat per gaudir de la cultura. I pels museus, un trasbals general per haver-hi compatibilitzat l’acompanyament en la visita i la supervisió de les mesures.

Tot i això, hi ha qui es fa una pregunta: amb les noves mesures sanitàries, encara és segur pels meus fills anar a un museu? I la resposta és sí. Sigui quina sigui l’activitat que practiquin (fer esport, anar al parc o visitar un museu) existeix risc durant la pandèmia.

Però si un missatge han de tenir clar els pares és que, en aquests moments de prevalença de la Covid-19, sortir fora de casa i interactuar amb altres persones no suposa una situació de risc. Hem d’enfocar-ho com quelcom amb un risc associat i que les mesures de control i prevenció han d’ajudar a reduir, però no l’eliminaran.

Mentre algunes famílies són favorables a visitar museus locals, altres que es mostren contràries no valoren l’oportunitat pels seus fills d’aquest contacte amb la història i la cultura durant la infància.

Els museus són un punt de referència educatiu tant per famílies senceres com per nens i nenes. Un lloc on comprendre la importància d’una cultura segura i uns valor vitals. I és que, en aquests últims mesos, no només ens ha permès ser lliures, sinó també responsables, solidaris i respectuosos als altres.

Què poden fer els meus fills en un museu?

Gaudir d’espais oberts i protegir-se als interiors
Els museus amb espais exteriors, com el Palau de Maricel on l’aire circular fàcilment, ofereixen un espai més agradable i relaxat. Però els espais interiors estan més protegits i controlats pels treballadors dels museus.

La possibilitat d’allunyar-se socialment no ens ha de fer oblidar que són llocs pels quals circulen més visitants. Prenem mesures per tal que la visita sigui segura per tothom.

Portar sempre la mascareta cobrint nas i boca
Les mascaretes ben posades són un element imprescindibles per visitar un museu, tant quan s’entra com quan s’està fora a prop de molta gent. Cal assegurar-se que cobreixi tant el nas com la boca, i sent obligatòria per tots aquells visitants majors de sis anys és recomanable a partir dels 3 anys.

Recordeu que l’ús de la mascareta no només ens protegeix de les partícules de virus que altres persones es poden projectar en parlar, riure o tossir. També és una barrera física que fa més difícil que nens i nenes es posin les mans a la boca.

No tocar objectes exposats i atendre als guies
En reobrir els museus, s’han establert noves mesures per mantenir nets els espais i s’han instal·lat dosificadors amb gel hidroalcohòlic. Però els acompanyants de nens i nenes han d’estar especialment vigilants, per veure que toquen i fer servir en tot moment el propi desinfectant de mans. Especialment d’aquelles criatures petites que habitualment s’emporten les mans a la boca.

Recordeu ser constants en l’ús del gel hidroalcohòlic i rentant-vos les mans, sobretot abans que parar a esmorzar o berenar. Tot plegat forma part d’una rutina que hem de seguir en canviar de sala o d’exposició.

Fer de la visita una aventura oberta a canvis
És possible que encara que els museus estiguin oberts, haguem d’esperar el nostre torn per l’aforament i la reserva d’espais. Una situació inimaginable fa un any, quan tots els racons del museu estaven oberts al públic.

Ara, hem d’estar preparats per gaudir d’allò que el museu ens ofereix en cada moment. Perquè hi haurà espais limitats o fins i tot tancats pertal de protegir els més petits. Però això també suposa plantejar-nos d’una altra manera la visita, tenint clar l’hora concreta que hem reservat i el temps de què disposem.

No separar-se del mateix grup o de la família
Els museus requereixen que les famílies i els grups es mantinguin socialment distanciats els uns dels altres. Aquesta és una mesura important per protegir-nos mútuament.

El millor consell que podem donar és “queda’t amb els teus i descobreix amb ells tot el que el museu et pot oferir“. Malauradament, el museu no és un lloc per fer nous amics amb la resta de visitants.

Quedar-se a casa, si ell o ella es troba malament
Si algú de la família o el grup, vosaltres mateixos o els petits, us desperteu amb febre, tos o un altre símptoma del coronavirus, romangueu a casa. Pot acabar sent un refredat o una al·lèrgia, però és important que tothom pensi en com ens podem sentim.

Per aturar-ho a temps hem d’estar tots atents. I encara que de vegades pot suposar una decepció i un canvi de plans, és molt important que totes aquelles persones que es trobin malament surtin del museu.

Gràcies per la vostra responsabilitat!