Poden els jocs als museus millorar l’experiència del visitant?

Del 28 de març al 17 d’abril, molts museus catalans participen en una edició especial del concurs Museum Quiz. Activitat lúdica de preguntes i respostes per lluita contra el confinament durant el coronavirus: el #MuseumQuizACasa.

Es tracta d’una divertida alternativa cultural per no oblidar que els museus volen que participem, amb preguntes d’actualitat, dites i cultura popular, molt d’art i nombroses curiositats. Un joc per equips on el patrimoni cultural té un paper destacat.

Però, fins a quin punt el costat lúdic permet als museus millorar l’experiència dels seus visitants?

Proposta cultural dels Museus de Sitges

Normalment, els museus es limiten a ser llocs on es conserven i exhibeixen peces d’art. Però quan l’atenció és cada vegada més reduïda, es evident que els museus no poden limitar-se a ser un lloc mirar. Han de fer participar activament als seus visitants.

Els museus fan front al confinament amb #MuseumQuizACasa

Per fer-ho, moltes institucions recorren als jocs en diferents formats. Implicant i educant als que travessen les seves portes. El passat 8 d’abril, els Museus de Sitges van donar un bon exemple amb la seva participació al Museum Quiz a Casa.

Els jocs són una bona eina per aprendre de ben petits. Però el més meravellós de jugar, és que no és només cosa de nens. El joc pot ser una eina molt efectiva en exposicions de museus.

Una experiència tant pels adults com pels petits, per aconseguir un triple objectiu.

Jocs per aprendre i connectar amb l’art

Més enllà de la perspectiva de l’aprenentatge, els jocs també fomenten la possibilitat de la connexió. De fet, arreu del món hi ha molts exemples relacionats amb institucions culturals.

Pepper, el programa tecnològic de Smithsonian Institution

A la Smithsonian Institution, centre d’educació i investigació amb museus associats a tot Estat Units, els visitants poden interactuar amb el programa “Pepper“.

Uns guies robot que ofereixen jugar interactivamente a través d’una tauleta.

Jocs per ajudar a divulgar el coneixement

No només ensenyant si no també apostant perquè el públic pugui divertir-se.

El Museu de les Ciències del Regne Unit, per exemple, difon els seus continguts amb i sense pantalla. Oferint jocs tant als museus com a través de la seva aplicació.

Rugged Rovers al Museu de les Ciències del Regne Unit

Amb eines com el “Rugged Rovers“. Un joc que permet als visitants dissenyar i provar el seu propi vehicle d’exploració a l’espai.

Jocs per atreure més visitants

Més enllà d’una experiència d’aprenentatge, els jocs faciliten anar més enllà del públic tradicional i interactuar amb altres persones d’una forma diferent.

El 2019, el Palais Garnier de París va introduir el seu joc immersiu “Inside Opera”. Que es descriu com “una aventura vitalista on el visitant segueix les passes del fantasma de l’òpera”.

El joc ‘Inside Opera’ al Palais Garnier de París

Els jugadors es guien per actors amb vestits d’època i resolen trencaclosques fins acabar amb la maledicció del fantasma de l’òpera d’una vegada per totes.

Reptes pels amants de la història i la ciència, l’art i la cultura, on es demostren les infinites possibilitats de la gamificació museística.

Xavier Garcia, bibliotecari dels Museus de Sitges