‘Emerencià Roig. De la mar al paper’, catàleg disponible en línia

El llagut “San Juan” a la platja de Sitges, d’Emerencià Roig i Raventós
(1900-1935)
Dibuix a llapis carbó sobre paper
Museu de Maricel, sitges. Col·lecció de Marineria Emerencià Roig i Raventós

La vida d’Emerencià Roig i Raventós (1881-1935) va fer un gir radical amb poc més de trenta anys, a causa de l’asma que patia. I, portant només onze anys com a farmacèutic, va haver de retirar-se per dedicar la resta de la seva vida a una altra gran passió: la recerca del patrimoni marítim.

Fill del pintor paisatgista de l’escola luminista Joan Roig i Soler i germà del metge i escriptor Josep Roig i Raventós, el treball d’Emerencià Roig es va especialitzar en la vida de la gent de la mar i la marina catalana del segle XIX, abans de la màquina de vapor. I ens va deixar publicacions de gran interès, com La Pesca a Catalunya (1926) o La Marina catalana del vuit-cents (1929).

Al costat de Joan Amades va publicar també el Vocabulari de l’art de la navegació i la pesca (1924) i el Vocabulari de la pesca (1926). Mentre que en el marc de la filologia, Emerencià Roig fou el responsable de diferents vocabularis marítims i llistes de termes mariners inclosos al Diccionari General de la llengua catalana de Pompeu Fabra.

Un llop de mar. Caricatura d’Emerencià Roig, de Joan García Junceda i Supervia
(Barcelona, 1929)
Dibuix a tinta sobre paper
Museu de Maricel, sitges. Col·lecció de Marineria Emerencià Roig i Raventós

Un llegat literari que va culminar, poc abans de la seva mort, amb la publicació del Sitges dels nostres avis (1934), obra clàssica de la historiografia sitgetana entre el segle XIX i principis del XX. I que va ampliar amb una extensa obra gràfica creada amb la intencionalitat de complementar els seus treballs de recerca etnològica i filològica, però que sobresurten per ells mateixos gràcies a la seva excepcional qualitat.

Aquesta és la impressionant col·lecció de marineria que Emerencià Roig, formada per 319 peces recopilades al llarg de la seva vida. On trobem, a més de nombrosos dibuixos, models de vaixells, exemplars de flora i fauna, instruments nàutics i objectes diversos, o quadres i diferents publicacions.

Tots ells donats pel seu germà, Josep Roig i Raventós, a la Vila de Sitges. I que, formant part del fons del Museu de Maricel, van protagonitzar una exposició titulada “Emerencià Roig. De la mar al paperdel de 31 març i l’1 de novembre de 2017 als Museus de Sitges. Així com el catàleg commemoratiu que avui oferim en línia als lectors.

Gaudiu-lo i endinseu-vos en l’univers mariner d’Emerencià Roig!

Col·lecció de marineria del primer museu marítim català

El Consorci del Patrimoni de Sitges compta, entre els seus fons, amb la col·lecció de marineria d’Emerencià Roig. Formada per centenars peces vinculades al món de la pesca i la navegació que estan integrades dins del Museu de Maricel.

Un fons que es va obrir al públic el 14 de juny de 1936, convertint-se així en el primer museu marítim de Catalunya. I entrant a formar part, en ple segle XXI, de la Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana.

L’any 2017, i amb els nous espais guanyats arran de la seva reforma, el Museu de Maricel va inaugurar una exposició titulada Emerencià Roig. De la mar al paper” on es van exhibir 131 dibuixos i objectes procedents de la col·lecció de marineria per mostrar al públic la vida marítima a la Catalunya del segle XIX.

Una completa selecció de peces formada per obra gràfica (dibuixos, gravats, mapes i pintures), maquetes i miniatures de vaixells, instruments nàutics (brúixoles, sextants…) i arreus de pesca (hams, palangres, nanses…).

Objectes vinculats a la història de la navegació a vela i les arts de la pesca del litoral català que mostren un nivell de detall sovint desconegut pel gran públic, sense perdre una intencionalitat divulgativa oberta a tothom.

El catàleg obert d’”Emerencià Roig. De la mar al paper

Amb l’objectiu de mostrar a tots els públics aquesta excepcional col·lecció de marineria i recuperar l’esperit d’aquella mostra commemorativa, els Museus de Sitges donen accés al catàleg de’”Emerencià Roig. De la mar al paper.

Una monografia amb 195 pàgines il·lustrades a tot color que va comptar amb la participació de diversos autors: Vinyet Panyella i Balcells, escriptora, gestora cultural i presidenta del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA), a més d’exdirectora-gerent del Consorci del Patrimoni de Sitges; Lluís Jou i Mirabent, jurista, notari, estudiós del dret i un dels membres fundadors del Grup d’Estudis Sitgetans; Enric Garcia Domingo, doctor en història contemporània per la Universitat de Barcelona i cap de l’àrea de col·leccions i del coneixement del Museu Marítim de Barcelona, a més de director de revista Drassana; i Pere Izquierdo i Tugas, arqueòleg, historiador i director-gerent (e.f.) del Consorci del Patrimoni de Sitges, a més d’exdirector del Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC).

Una obra que inclou el catàleg íntegre de la col·lecció de marineria d’Emerencià Roig, amb més de tres-centes peces, i de textos en versió catalana, castellana i anglesa.

Una obra de referència per descobrir els orígens del patrimoni marítim català apropar-nos al mar amb uns altres ulls.

Bibliografia

Izquierdo i Tugas, Pere; Panyella, Vinyet; Jou, Lluís; Garcia, Enric: “Emerencià Roig : de la mar al paper”. Sitges: Consorci del Patrimoni de Sitges; Ajuntament de Sitges ; Barcelona: Diputació de Barcelona; Generalitat de Catalunya; Xarxa Museus Marítims de la Costa Catalana, 2017. 195 p.
Soler, Xavier: “Inauguració de les sales Emerencià Roig i Raventós: col·lecció de marineria catalana donada a la vila de Sitges pel Dr. Josep Roig i Raventós: Vè aniversari de la mort de Santiago Rusiñol, 14 de juny de 1936”. Sitges: Cau Ferrat (Museu), 1936. 8 p.