Les festes sitgetanes en honor a Sant Sebastià

Imatge exterior de l’Ermita de Sant Sebastià durant les festes de 2017 / Font: Flickr. Visit Sitges

A mig camí entre les festes de Nadal i la disbauxa del Carnestoltes, gener és un mes ple de tradicions i celebracions litúrgiques. Festes d’hivern. Començant per la visita dels Reis d’Orient (6 de gener) i Sant Ramon de Penyafort (7 de gener), seguint per la setmana dels barbuts (Sant Pau Ermità i Sant Maur abat (15 de gener)) i Sant Antoni abat (17 de gener), i acabant per Sant Fruitós (20 de gener), Sant Vicenç màrtir (22 de gener) i Sant Pau Apòstol (25 de gener).

Però si hi ha una festivitat que celebren els sitgetans les primeres setmanes de l’any aquesta és Sant Sebastià. Al bell mig de l’hivern, el 20 de gener s’invoca tradicionalment la imatge de Sant Sebastià màrtir, en devoció al qual als segles X i XI van començar a dedicar-s’hi esglésies i monestirs arreu de Catalunya.

Patró dels pescadors amb canya, potser aquesta és la raó de la seva intensa presència en temples repartits per la costa catalana, s’atorga a Sant Sebastià el prodigi d’haver protegit ciutats i viles de diverses desgràcies, des de la pesta i el còlera al foc i les catàstrofes meteorològiques.

Enguany la festivitat pel sant es perllonga més enllà del dijous dia 20 de gener i arriba fins al diumenge 23 de gener amb actes litúrgics que tenen lloc tant a l’Ermita de Sant Sebastià com a la Parròquia de Sitges.

Jornades en què les hores de sol comencen a allargar els dies, i atenent a la dita “Pels Reis ho noten els bous; i per Sant Sebastià, tot el bestiar”.

‘Crist de Dolors, amb la Mare de Déu i sant Joan Evangelista, amb els instruments de la Passió (part superior) i el martiri de sant Sebastià (part inferior)’, de Mestre de les Indulgències
(Aragó, Segon quart segle XVI)
Pintura al tremp sobre taula
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

La festivitat de Sant Sebastià a Sitges

Dijous 20 de gener

A les 10:00 h del matí, amb motiu de la seva festivitat, s’obriran les portes de l’ermita de Sant Sebastià perquè els fidels puguin venerar la imatge.

A les 10:30 h repicaran les campanes de l’ermita: ‘Enriqueta i Sebastiana’

A les 11:00 h se celebrarà el Sant Ofici, el cor d’Amics de l’Orgue interpretarà els Goigs del Sant i es venerarà la seva figura, actes als quals seguirà la inauguració de tres dels vitralls de la sagristia.

Imatge interior de l’altar de l’Ermita de Sant Sebastià per les festes de 2020 / Font: Flickr. Visit Sitges

Diumenge 23 de gener

A les 11:00 h del matí es tornaran a obrir les portes de l’ermita de Sant Sebastià per la veneració per part dels creients

A les 12:00 h tindrà lloc l’Aplec de Sant Sebastià màrtir a la plaça de l’Ermita, amb la interpretació de sardanes a càrrec de la cobla Sitgetana.

Sant Sebastià als Museus de Sitges

El martiri i la mort de Sant Sebastià és un de tants fets provoca divergències entre la iconografia religiosa i la teoria dels historiadors. Responent les representacions escultòriques de Sant Sebastià de la col·lecció del Dr. Jesús Pérez-Rosales del Museu de Maricel a la imatgeria tradicional del màrtir.

Enfront de la imatge tradicional d’un màrtir de l’època de Dioclecià, ferit per les fletxes assestades des de les milícies romanes després d’haver-se declarat cristià, la història corregeix aquesta representació per a dir-nos que en realitat va morir apedregat.

Segons els historiadors, va ser Irene, esposa d’un cònsol romà, la persona que va llevar les fletxes del cos de Sant Sebastià i el va curar. Aparèixent ja restablert davant Dioclecià, creient aquest que era l’aparició d’un mort i manant finalment apallissar-lo. Fet que va acabar amb la vida de Sant Sebastià, mort a bastonades i no amb les fletxes.

Va ser d’aquesta manera com la tradició cristiana va convertir al sant en protector de totes les malalties relatives a la pell i de caràcter veneri. I ha estat així, com el nom de Sant Sebastià ha quedat vinculat en bona part a les ciutats i els pobles propers a ports, molls, llocs on treballa la gent del mar. I convertint-se en defensor de malalties que afecten al treballador marítims com l’escorbut, afeccions que tenen a veure amb l’estómac i amb la pell.

Sent els Museus de Sitges, primer museu marítim de Catalunya (juny de 1936) arran de la col·lecció de Marineria Emerencià Roig i Raventós, el lloc idoni per honorar a Sant Sebastià martir.