El teatre simbolista d’Orationibus #SR aixeca el teló als Museus de Sitges

Des de ben jove, Santiago Rusiñol va ser un apassionat del teatre i l’òpera. Dos gèneres que en mans d’un artista total van transcendir la seva època i van ocupar escenaris gens habituals per la dramatúrgia. Avançant-se a un futur museu que a hores d’ara ja és present.

Els museus són, ara per ara, institucions que travessen parets i superen disciplines a través de la col·laboració. Compartint projectes amb altres museus, escenaris i artistes. I quina millor manera que fer-ho a través del nostre autor de capçalera?

L’obra de Santiago Rusiñol no només l’ha portat a ser un dels artistes pictòrics catalans més presents a museus i col·leccions particulars de tot el món, sinó també a llegar una col·lecció literària que supera el seu temps i la nostra llengua.

Des de París, i il·lustrats per Ramon Casas, els seus articles periodístics són el viu reflex d’un artista amb moltes inquietuds, donant testimoniatge tant de les seves vivències personal com del món de l’art. Per no parlar de la capacitat de comunicar del seu teatre.

Recorda Eduard Vallès que ‘vist amb perspectiva, Rusiñol és un dels pocs artistes de l’art català que per sí sol podria explicar tota una època, i no una qualsevol, sinó de les més exitoses‘.

Afegint Vallès una definició feta per Eugeni d’Ors: ‘En molts aspectes, i en el seu temps, Santiago Rusiñol va ser, en el medi local, el renovador per excel·lència. Durant anys i anys, moltes ànimes joves van veure en ell a algú semblant a un símbol de l’idealisme, en lluita amb la vulgaritat de l’ambient, i en el seu nom, a una mena de símbol de la llibertat i de la sinceritat.

Aquest Rusiñol dramaturg arriba ara als Museus de Sitges. I la peça escollida per representar-lo ha estat ‘Orationibus #SR‘ d’Albert Arribas amb posada en escena de Sílvia Delagneau. I interpretada per Griselda Ramon i Àlex Jordi.

Cartell de l’obra ‘Orationibus#SR‘ als Museus de Sitges

Muntatge inspirat en l’obra ‘Oracions‘, a la qual podríem definir com un ‘llibre total’ escrit per Santiago Rusiñol, amb dibuixos de Miquel Utrillo i música d’Enric Morera. A més del teatre simbolista de l’autor, amb composicions del mateix Morera i de Joan Gay, Apel·les Mestres, Enric Granados, Claude Debussy i Richard Wagner.

El resultat és una relectura contemporània del clàssic rusiñolenc que reflexiona sobre el paper de la cultura i la tradició en la nostra societat. Un espectacle que combina la poesia, el cabaret i l’actuació, amb fragments de peces teatrals com El jardí abandonat‘ i ‘L’alegria que passa.

Les ‘Oracions‘ del Museu del Cau Ferrat

De l’atreviment literari i l’originalitat artística d’”Oracions” en té una bona mostra la col·lecció de Santiago Rusiñol de pintura, dibuix i gravat que conserva el Museu del Cau Ferrat. Amb el cartell i els diversos dibuixos preparatoris, signats per Miquel Utrillo i Morlius, que devien il·lustrar la primera edició del llibre l’any 1897.

Cartell del llibre de Santiago Rusiñol “Oracions“, de Miquel Utrillo i Morlius i Tipografia L’Avenç (impressor)
(Barcelona, 1897)
Litografia sobre paper
Museu del Cau Ferrat, Sitges. Col·lecció Santiago Rusiñol

Il·lustracions que acompanyades d’una prosa expressada de forma poètica s’aturen en cadascun dels espectacles que ens ofereix la natura, des de l’hora de l’alba al moment de la posta de sol, i des de l’oració a l’amor a l’instant de la mort.

Uns episodis on podem apreciar la sensibilitat de l’artista, no només amb la paraula musicada sinó també amb la veu nua. “No malmesa, és l’oració sens paraules, és l’oració despullada, la que entenen millor els angels, i la més pura que surt de l’impuresa dels homes.” ‘Al cant pla’. Dins: Oracions (Barcelona, Tipografia L’Avenç, 1897), p. 157.

Orationibus #SR‘ és, en definitiva, una representació que gaudirà especialment aquell espectador que conegui l’obra de Rusiñol. I és per això que us animem a rellegir-lo i reseguir les seves passes en visitar el Museu del Cau Ferrat.

En fer-ho, descobrireu la veritable dimensió d’un artista total.