El club de lectura Santiago Rusiñol surt a escena amb ‘Cigales i formigues’

Després de les dues primeres sessions dedicades a L’alegria que passa i a Màximes i mals pensaments, el club de lectura Santiago Rusiñol torna a apropar-nos a la faceta més teatral de l’artista. En aquesta tercera trobada dels lectors rossinyolencs, us convidem a rellegir una obra de petit format amb text de Rusiñol i música d’Enric Morera: Cigales i formigues.

La peça, va ser publicada pel nostre autor l’any 1901 i estrenada el 20 de febrer per la companyia Teatre Líric Català al teatre Tívoli de la ciutat comtal.

Un nou exemple del simbolisme i de l’art total als que Rusiñol dona forma en la seva obra, sigui amb una ploma o amb un pinzell. De la mateixa manera que a L’alegria que passa, l’obra Cigales i formigues enfronta dos mons antagònics.

Qui sortirà guanyador d’aquest enfrontament entre cigales i formigues? Us convidem a descobrir-ho!

‘Cigales i formigues’, el costumisme humorístic de Rusiñol

Ambientada a l’Edat Mitjana, l’obra presenta dos grups de personatges contraposats: les cigales que representen el món de l’art i la poesia, i les formigues que simbolitzen els homes mancats d’ideals. Dos cenacles que retraten arquetips perfectes, però que inevitablement xoquen davant la mirada de l’espectador.

Cigales i formigues, en contraposar ambdós insectes com L’alegria que passa separava la prosa del poble de la poesia dels artistes, convida el lector a prendre partit en una obra que traspua costumisme humorístic. “Un fenomen barceloní que responia a la tradició instintiva de Rusiñol”, com ens recorda Raül Garrigasait.

La sessió del club de lectura Santiago Rusiñol dedicada a Cigales i formigues, com de costum, estarà dirigida per Andreu Bosch. En aquesta ocasió, el dijous 3 de febrer a les 18 h al Saló Blau del Palau de Maricel.

Tal com hem avançat al programa d’activitats dels Museus de Sitges de gener de 2022.

Recordeu que heu de reservar la vostra localitat, ja que tot i tractar-se d’una activitat gratuïta, les places són limitades i l’accés s’ha de fer seguint totes les mesures sanitàries.

Si no sou a temps d’assistir a aquesta trobada, recordeu que el club es realitza el tercer dijous de cada mes i trobareu tot el llistat de les obres que es comentaran a la nostra web.

A l’estiu serà el moment en què el club de lectura Santiago Rusiñol tancarà les seves portes i convidarà al seu públic a retrobar-se l’octubre de 2022. Us hi esperem!

Bibliografia

BERTRAN, Marc Jesús “Teatre Líric Català”, a: La Vanguardia, viernes 1 de marzo de 1901. p. 6-7.
BOSCH, Andreu “Màximes i mals pensaments” a: L’Eco de Sitges, divendres 7 de gener de 2022, p. 41.
CASACUBERTA, Margarida (1997) Santiago Rusiñol: vida, literatura i mite. Barcelona: Curial, Abadia de Montserrat. 616 p.
GARRIGASAIT, Raül (2018) El Fugitiu que no se’n va: Santiago Rusiñol i la modernitat. Barcelona: Edicions de 1984. 173 p.
PANYELLA, Vinyet (2003) Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona: Edicions 62. 616 p.
PLA, Josep (2002) Santiago Rusiñol i el seu temps. Barcelona: Destino. 307 p.
RUSIÑOL, Santiago (1901) L’Alegria que passa. El Jardí abandonat. Cigales i formigues; música d’Enric Morera i Joan Gay. Barcelona: Tipografia L’Avenç. 254 p.
RUSIÑOL, Santiago (1947) Obres completes. Barcelona: Selecta, 2 volums.