La fantasia de José Segrelles a la Peça del Mes de desembre

Una de les mostres més exitoses dels Museus de Sitges durant aquest 2020 ha estat la dedicada al pintor, il·lustrador, dibuixant i cartellista José Segrelles Albert. Exposició titulada ‘José Segrelles, mestre de la fantasia‘, que podeu visitar a la sala Can Rocamora fins al 31 de gener i que porta a l’artista a protagonitzar la Peça del Mes de desembre.

L’acte ens permet conèixer en profunditat l’extraordinària evolució en la trajectòria de Segrelles i els seus treballs més destacats en les seves diferents etapes artístiques.

El primer període destacable correspon als seus anys com estudiant, des de València, a l’Escola d’Artesans i l’Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, fins a Barcelona, a l’Escola Llotja. Culminant amb el seu nomenament com a membre de la Societat Artística i Literària de Catalunya l’any 1926.

Posteriorment, primer a París i després a Londres, Segrelles va viure una etapa de consolidació en el mercat anglosaxó a finals de la dècada de 1920. Impactant al públic amb la seva particular interpretació de la música de Beethoven. Precisament en el 250è aniversari del naixement del geni de Bonn.

Etapa a la qual pertany la primera de les tres Peces del Mes: ‘Creació de la IX Simfonia‘, tot i que signada l’any 1954. Una pintura que forma part del fons del Museu de Maricel i que eleva el compositor germànic a una categoria d’ésser celestial.

Creació de la IX Simfonia‘, de José Segrelles Albert
(Any 1954)
Fotografia en blanc i negre
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

L’èxit al mercat anglès el va impulsar a saltar l’Atlàntic i traslladar-se a Nova York on visqué des de 1929 a 1932 i protagonitzà grans exposicions con la de l’International Art Center
of Roerich Museum on va deixar impactada la premsa i el públic amb la seva fantasia i el seu particular color blau: the Segrelles Blue.

Imatges suggerentes i oníriques amb éssers irreals i mitològics representant mons que superaven la imaginació. Guanyant-se merescudament el títol de ‘José Segrelles, mestre de la fantasia‘ que avui encapçala l’exposició monogràfica dels Museus de Sitges.

D’aquest planeta imaginari neix la segona de les Peces del Mes: Paisatge‘ que data de 1958. Obra que reprodueix una vall aparentment sorgida del mar i també forma part de les col·leccions del Museu de Maricel. Un quadre que destaca per les pinzellades ràpides i les tonalitats blavoses característiques de Segrelles.

Paisatge‘, de José Segrelles Albert
(Juny 1958)
Dibuix a tinta i aiguada sobre paper, enganxat en un suport de cartó
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

Consolidat com artista de talla internacional Josep Segrelles va viatjar a la seva Albaida natal per instal·lar-se en la casa-museu que ell mateix va dissenyar. Una etapa on els encàrrecs se succeïen i ell es preparava per fer un gran viatge més enllà de l’òrbita planetària.

Una travessia que el porta a representar noves panoràmiques, com la de la tercera de les Peces del Mes: ‘Paisatge‘ que podríem datar també cap a la dècada de 1950 i igualment trobem al Museu de Maricel. Un quadre on es representa un bosc misteriós amb arbres ennegrits pel carbonet i el traç lliure de Segrelles.

Paisatge‘, de José Segrelles Albert
(Anys 1950)
Dibuix a llapis carbó sobre paper, enganxat en un suport de cartó
Museu de Maricel, Sitges. Fons Maricel

Un creador únic valorat des de diverses arts

Tres obres de maduresa del mestre de la fantasia que, tot i no formar part de la mostra dels Museus de Sitges a la sala Can Rocamora, mereixen un estudi en detall del nebot-nét del genial pintor, José Enrique Segrelles Cortina, a través de la Peça del Mes.

Josep Segrelles va inspirar directors de cinema fantàstic com Guillermo del Toro, dibuixants com Paul Chadwick i il·lustradors com William Stout. Demostrant que la seva dimensió arriba a totes les arts i supera el pas del temps. Tal com hem pogut descobrir en la darrera edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Sitges.

Una dimensió artística que tampoc podem ‘tancar’ en un únic museu, existint obres seves des del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia al Museu de Belles Arts de València.

Podent trobar també peces associades a llocs concrets, com la Vila de Sitges. De fet, l’exposició de Can Rocamora inclou un cartell dedicat a l’Autòdrom Nacional de l’any 1923, a banda de les tres obres que acabem de conèixer i que pertanyen al Museu de Maricel.

Una exposició d’èxit i un catàleg commemoratiu

L’exposició ‘José Segrelles, mestre de la fantasia‘, que podeu recórrer a través de VisitMuseum, va obrir les portes el 7 d’octubre de 2020 a la sala Can Rocamora i prolonga la seva estada als Museus de Sitges fins al 31 de gener de 2021.

Tot just un any després de la celebració de l’Any Segrelles a la Comunitat Valenciana, amb motiu del 50è aniversari de la seva mort.

L’èxit de l’exposició ha vingut acompanyat per l’edició d’un catàleg commemoratiu de la mostra i la presentació del documental ‘Segrelles. Ilustrador universal durant el Festival de Sitges.

Ens queda quelcom més per descobrir del mestre de la ciència-ficció? Segurament, els anys acabaran donant la raó a aquells que així ho creuen.